• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

گسترش چتر حمایت از مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 28948
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
گسترش چتر حمایت از مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم
حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین درآمدی جامعه یکی از رویکردهای جدی دولت سیزدهم به شمار می‌رود و در این راستا گسترش پوشش‌ نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی برای کاهش فقر و برخورداری افراد از حداقل‌های زندگی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، مددجویان تحت پوشش بهزیستی از اقشار ضعیف و کم برخوردار جامعه به شمار می رود که برخی از این خانواده‌ها با دریافت مستمری از این سازمان روزگار می‌گذرانند همین امر سبب شده تا دولت سیزدهم نگاه ویژه تری برای پرداخت مستمری به این قشر داشته باشد به طوری که امسال زنان سرپرست خانوار با بعد خانوار تک نفره ۷۶۴ هزار تومان، دو نفره حدود یک میلیون تومان، سه نفره یک میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و پنج نفر به بالا هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

برای سال آینده نیز در بودجه پیش بینی شده است که مستمری مددجویان تحت پوشش دو نهاد حمایتی یعنی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش یابد که این میزان افزایش ۱۰ درصد بیشتر از افزایش دستمزد کارمندان دولت است و امید می رود بخشی از نیازهای این قشر را پوشش دهد.

بر اساس آمارهای سازمان بهزیستی، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند که جمعیتی در حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

البته باید گفت که افزایش میزان پرداختی مستمری مددجویان تنها اقدام سازمان بهزیستی برای بهبود معیشت این قشر نبوده است به طوری که طبق همین آمارها تنها در ۲ سال گذشته ۳۸۱ هزار و ۸۳۶ مددجوی جدید وارد چرخه دریافت خدمات مستمری شده اند.

برخی از مددجویان جدید تحت پوشش بهزیستی تک خدمتی هستند و برخی دیگر خدمات متنوع دریافت می کنند؛ پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت در مراکز و خانواده‌ها و همچنین حق پرستاری از جمله خدماتی است که بهزیستی به مددجویان تحت پوشش خود ارایه می دهد.

براساس آخرین آمار بهزیستی، در دولت سیزدهم بیش از ۵۰۰ هزار نفر مشمول دریافت خدمت مستمری از سازمان بهزیستی شده اند به طوری که اکنون یک میلیون و ۵۲۴ هزار نفر از این خدمت بهره‌مند هستند و حتی پشت نوبتی در این حوزه وجود ندارد.

باید یادآور شد که افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار واجد شرایط اصلی ترین گروه مستمری بگیران سازمان بهزیستی کشور را تشکیل می‌دهند و مستمری‌ها در دو حوزه اجتماعی (برای افرادی مانند زنان سرپرست خانوار) و حوزه توانبخشی ارائه می‌شود به گونه ای که اکنون ۲۷۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار دارند و از آذرماه پارسال صف زنان سرپرست خانوار که در نوبت دریافت مستمری بودند، صفر شده است.

سازمان بهزیستی یک شرط مهم برای دریافت مستمری تعیین کرده است و آن اینکه میزان درآمد ماهیانه خانوار نباید بیشتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار (حدود ۳ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲) باشد.

پوشش هزینه‌های توانبخشی مددجویان

پوشش هزینه‌های توانبخشی معلولان و مددجویان از دیگر برنامه‌های بهزیستی در دولت سیزدهم بوده است و اکنون «کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)»، «کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد(کمک هزینه معیشت ماده۲۷)»، «کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت» و «کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی» به این قشر پرداخت می شود.

در این میان کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری) به منظور جبران بخشی از هزینه‌های زندگی و معیشت، به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، تعلق می‌گیرد.

دومین کمک هزینه پرداختی این دفتر، کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد است که کمک هزینه‌ای مستمر (ماهانه) است و در اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، به افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی، پرداخت می‌شود.

درباره کمک هزینه پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده نیز باید گفت که این کمک به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و معلولیت های چندگانه که قادر به انجام فعالیت های روزمره زندگی نیستند، تعلق می گیرد.

گروه بعدی کمک های بهزیستی به پرداخت کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی است که با هدف کمک به ارتقای سلامت فرد دارای آسیب نخاعی و افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز وی در نظر گرفته شده است.

در کنار این مستمری‌ها، کمک هزینه های دیگری نیز به مددجویان تعلق می گیرد که از جمله می توان به کمک هزینه خرید عینک مددجویان ئ حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو اشاره کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28948
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.