• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
0
عضو هیئت مدیره موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان:

غربالگری سرطان برای شناسایی و درمان زودهنگام بیماری ضروری است

  • کد خبر : 28800
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
غربالگری سرطان برای شناسایی و درمان زودهنگام بیماری ضروری است
غربالگری و معاینه اولیه روشی است که می‌توان سرطان‌هایی که به آهستگی در حال رشد هستند را زودتر از زمانی که توده به اندازه قابل لمس برسد، تشخیص داد و از پیشرفت آن با هزینه‌های کمتر جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، عضو هیئت مدیره موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان (رومیکا) گفت: شناسایی بیماری سرطان هرچه زودتر انجام شود، اثربخشی درمان آن نیز بیشتر است پس غربالگری ضرورتی است که به تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری کمک می‌کند.

سید محمود جلالی اظهار کرد: سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در بین بانوان و سرطان‌های پروستات و روده نیز شایع‌ترین سرطان در گروه مردان است که با آموزش‌های مناسب و انجام غربالگری‌ می‌توان به تشخیص به موقع این بیماری و تا حد زیادی به فرآیند درمان آن کمک کرد.

عضو هیئت مدیره موسسه نیکوکاری  امدادگران عاشورای کاشان، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با جلب مشارکت نیکوکاران، بیماران را در مسیر درمان سرطان یاری کنیم به طوری که هیچ بیماری به علت ناتوانایی در پرداخت هزینه‌های بالای سرطان از درمان خودداری نکند.

جلالی گفت: بیماران مبتلا به سرطان علاوه بر رنج بیماری با فشارهای روحی و روانی نیز روبرو هستند که متأسفانه برخی از بیماران با رها کردن درمانشان به دلیل هزینه‌های بالا با پیشرفت این بیماری و حتی مرگ زودهنگام روبرو شده‌اند.

وی افزود: موسسه رومیکا ۱۸۵۰ بیمار مبتلا به سرطان را تحت پوشش دارد که با توجه به افزایش هزینه‌های درمان، شرایط تحریم، افزایش جمعیت و سبک زندگی مردم این رقم روبه افزایش است در حالی که با غربالگری سرطان و تشخیص به موقع، این بیماری قابل پیشگیری و درمان است.

عضو هیئت مدیره موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان، تأکید کرد: غربالگری و پیشگیری از سرطان، نیازمند مشارکت همگانی و برنامه‌ریزی مسئولانه است که وزارت بهداشت و درمان به پشتوانه موفقیت‌آمیز طرح غربالگری فشارخون، می‌تواند طرحی در راستای غربالگری سرطان در جامعه سالمندان را اجرا کند تا هزینه‌های سنگین درمان بر کشور تحمیل نشود.

*بسیاری از مردم نسبت به سلامتی خود بی‌توجه هستند

همچنین مدیر اجرایی موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان(رومیکا) گفت: برنامه‌های ترویجی شامل تولید محتوا در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های مجازی برای افزایش خود مراقبتی شهروندان و جلب توجه آنها به غربالگری سرطان را پیگیری می‌کنیم، اما بسیاری از مردم نسبت به سلامتی خود بی‌توجه هستند.

سید علی وکیلی لاجوردی اظهار کرد: جامعه هدف طرح غربالگری سرطان، شهروندان بالای ۴۰ سال هستند که معاینه عمومی را انجام داده و چنانچه مشکوک به سرطان بودند با معرفی موسسه رومیکا، به طور رایگان معاینه تخصصی و ماموگرافی را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اهمیت غربالگری سرطان افزود: برنامه یکشنبه‌های صورتی، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از سال ۹۸ در پایگاه بهداشت محله‌های شهرستان کاشان انجام می‌شود که از ابتدای سال جاری پنجشنبه‌های صورتی نیز در پایگاه‌های سلامت مناطق مختلف شهرستان آران و بیدگل نیز اجرا می‌شود.

مدیر اجرایی موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان(رومیکا)، تصریح کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در جامعه زنان میانسال است که غربالگری افراد به ظاهر سالم یکی از اقدام‌های اساسی برای درمان این بیماری و اندازه‌گیری شیوع بیماری در یک جمعیت و در یک زمان خاص(موربیدیتی) و کاهش مرگ و میر (مورتالیتی) ناشی از آن است.

وکیلی لاجوردی افزود: کارشناسان موسسه رومیکا در مناسبت‌های مذهبی با حضور در مکان‌های پرتجمع بانوان، اقدام به غربالگری سرطان می‌کنند ضمن اینکه شرط پذیرش هر بیمار، معرفی پنج نفر از نزدیکان درجه یک برای انجام غربالگری به طور رایگان است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم با هدف فرهنگ‌سازی در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به سرطان، یکی از بلوارهای شهر را با همکاری شهرداری و شورای شهر کاشان به نام رومیکا نام‌گذاری کرده و به نام حامیان موسسه درختکاری کنیم.

مدیر اجرایی موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورای کاشان(رومیکا) افزود: اولویت اول موسسه، غربالگری و پیشگیری از سرطان است که در ۹ ماه گذشته، با غربالگری پنج هزار نفر از شهروندان، توانستیم ۱۴۱ نفر مشکوک به بیماری را شناسایی کنیم که با حمایت رومیکا، آزمایش‌های تخصصی، سونوگرافی و ماموگرافی را انجام می‌دهند.

موسسه نیکوکاری امدادگران عاشورا کاشان در سال ۱۳۸۹ با هدف موسسه ارائه خدمات پزشکی به بیماران مبتلا به سرطان در منطقه کاشان و آران و بیدگل راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28800
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.