• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

اگر همیشه سرتان داخل گوشی است این مطلب را بخوانید

  • کد خبر : 28679
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
اگر همیشه سرتان داخل گوشی است این مطلب را بخوانید
یک کارشناس بینایی سنجی گفت: خشکی چشم از مشکلات چشمی در بزرگسالان و حتی در کودکان است که به دنبال استفاده طولانی مدت از وسایل دیجیتال مثل تلفن همراه ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از بهداشت نیوز، نیره اسدی عراقی اظهار کرد: امروزه استفاده بی وقفه از وسایل دیجیتال آسیب‌هایی را متوجه چشم کرده ‌است، این آسیب فقط مربوط به بزرگسالان نیست و گروه سنی کودکان را نیز در برمی‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده هر فردی، در هنگام کار با این وسایل، قانون ۲۰،۲۰،۲۰ را رعایت کنند، این قانون به این معنی است که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با وسایل دیجیتال، ۲۰ ثانیه به چشم استراحت داده و به فاصله ۲۰ فوتی (شش متری) نگاه کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شایع چشمی، این است که مراجعین با شکایت احساس جسم خارجی در چشم به متخصصین مراجعه می‌کنند که با بررسی‌های بالینی مشخص می‌شود، جسم خارجی در چشم وجود نداشته و علت این شکایت، خشکی چشم است که به دلیل استفاده از وسایل دیجیتال مثل تلفن همراه است ایجاد می‌شود.

این اپتومتریست افزود: در اثر طولانی مدت استفاده از وسایل دیجیتال، پلک کمتری نسبت به حالت عادی زده می‌شود و این باعث به وجود آمدن قرمزی، خستگی و خشکی چشم می‌شود که پس از مدتی فرد از وجود علائمی نظیر سوزش، احساس جسم خارجی یا شن و ماسه در چشم شکایت می‌کند.

وی بیان کرد: چشم‌ها برای سالم ماندن باید مرطوب بمانند. به طور معمول، افراد هر دو الی۱۰ ثانیه یکبار پلک می‌زنند. وقتی پلک زده می‌شود، چشم‌ها یک لایه اشک آزاد می‌کنند که باعث مرطوب شدن چشم می‌شود. اما وقتی در حال کار با رایانه، یا تماشای تلویزیون و تلفن همراه هستیم دفعات کمتری پلک زده می‌شود و پلک زدن کمتر باعث خشکی چشم می‌شود. افراد هر چه سر وکار طولانی‌تری با این وسایل داشته باشند، این احساس خشکی در این افراد بیشتر دیده می‌شود.

وی در مورد درمان خشکی چشم گفت: در حالت معمول و خفیف علاوه بر تاکید بر رعایت قانون ۲۰،۲۰،۲۰ حین کار با وسایل دیجیتال استفاده از فیلترهای کنترل کننده نور آبی، عدسی‌های بلوکات یا بلو کنترل و اشک مصنوعی توصیه می‌شود. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده مصرف برخی ویتامین‌ها در خشکی چشم خفیف مثل ویتامین Aهم می‌تواند تولید اشک را افزایش دهد.

وی در باره سایر مراقبت‌های چشم ادامه داد: لکه زرد در شبکیه که باعث دید واضح، دقیق و بخشی مهمی از چشم است. بنابراین حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به آن بسیار مهم است. مواد غذایی حاوی کارتنوئیدها که در سبزیجات زرد و نارنجی وجود دارد، همچنین مصرف مواد غذایی حاوی لوتئین و زاگزانتین که در زرده تخم مرغ، ذرت یافت می‌شود برای سلامت لکه زرد مفید است.

اسدی عراقی اظهار کرد: اما بیشترین عامل موثر در سلامت لکه زرد، ژنتیک بیماری‌ها و نور آبی است. ثابت شده که نور آبی وسایل دیجیتال برای لکه زرد اصلا خوب نیست و نباید چشم‌ها در معرض طولانی مدت آن قرار گیرند. بهتر است در افرادی که با لپ تاپ، گوشی تلفن همراه و یا رایانه سروکار دارند، از وسایل محافظتی مثل فیلترها و یا عدسی‌های بلوکات استفاده کنند.

وی افزود: چشم‌ها با گذشت زمان، بالا رفتن سن و عوامل محیطی دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. برای اینکه چشم‌ها تا حدی سالم بمانند، ضمن مراقبت از آسیب‌های احتمالی، کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که ویتامین‌ها و موادی که اسید چرب امگا۳ و ویتامین‌هایی که تحقیقات نشان داده برای سلامت چشم و عدسیه شبکیه لازم است را مصرف کنیم.

اسدی عراقی ادامه داد: ویتامین A شناخته شده‌ترین ویتامین مفید برای سلامت چشم است که در مواد غذایی مانند هویج، جگر و عدس وجود دارد، کمبود این ویتامین در بدن باعث ضعف بینایی، مشکلات شبکیه و احساس خشکی چشم می‌شود. سایر ویتامین‌های E ،C،گروه B و بتاکارن، لوتئین، روی، زینک که در سبزیجات برگ سبز، بادام، مرکبات، گوشت، ماهی، نخود، تخم مرغ و.. یافت می‌شود هم در سلامت چشم موثر هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28679
  • منبع : https://behdasht.news

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.