• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
دکتر مسلم سلطانی اظهار کرد:

افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ

  • کد خبر : 27953
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ
فوق‌ تخصص گوارش گفت: پرهیز از خوردن چای داغ و غذاهای فرآوری شده در کاهش سرطان‌های ناحیه گوارش (مری و معده) و همچنین زخم‌های معده مؤثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مسلم سلطانی اظهار کرد: ما در ایران بر روی جاده ابریشم هستیم و کمربند سرطان که از ژاپن شروع می‌شود از ایران هم عبور می کند و طبق بررسی‌های انجام شده، سرطان‌های مری و معده در ایران از شیوع بیشتری برخوردار است.  

وی با بیان اینکه پرهیز از خوردن چای داغ و غذاهای فرآوری شده در دوری از سرطان‌های ناحیه گوارش (مری و معده) و همچنین زخم‌های معده مؤثر است، خاطرنشان کرد: غذاهای سالم اثر آنتی‌اکسیدانی دارند و همچون مانعی قوی در پیشگیری از سرطان عمل می‌کنند.

 سلطانی با بیان اینکه دخانیات و موادمخدر از جمله سیگار و تریاک بیشترین آسیب را به دستگاه گوارش به ویژه مری و معده وارد می‌کند، تصریح کرد: اگر درد معده، احساس سیری، گیر کردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و سوزش معده و غیره به‌وجود آمد ممکن است که نشانه‌ای از سرطان باشد و باید حتماً به‌موقع به پزشک مراجعه شود، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که تشخیص به‌هنگام هم نقش و تأثیر بسزایی در درمان اثربخش بیمار دارد.

وی با تأکید بر اینکه درصد ابتلا در زنان و مردان در سرطان مری و معده تقریباً یکسان است، گفت: بیشترین سرطان‌ها در خانم‌ها پستان، کلون، مری و معده و در آقایان پروستات، کلون و مری و معده بوده و سرطان‌های مری و معده در هر دو گروه جنسی جزو سومین و چهارمین‌ گروه در آمارهای مبتلایان به سرطان بوده است و تفاوت چندانی در ابتلا به این نوع از سرطان وجود ندارد.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آگاهی بخشی به مردم در سنین بالاتر به‌خصوص در بالای ۶۰ سال الزامی بوده و هست، بیان کرد: در سرطان‌های کلون از ۴۵ سالگی هر ۵ سال یک بار کولونوسکوپی و بررسی خون منفی در مدفوع انجام می‌شود.

وی با ذکر این نکته که ما بررسی وضعیت بیمار و درمان عفونت وی را داریم، تأکید کرد: به فرد بیمار متناسب با وضعیتی که دارد داروهای کاهنده اسید را می‌دهیم و اگر این روش جواب نداد آن فرد نیازمند بررسی تکمیلی مانند آندوسکوپی است.

فوق‌تخصص گوارش تصریح کرد: در کنگره سالانه گوارش همه ساله بر تعداد مراجعات بالای بیماران اشاره می‌شود، موضوعی که بسیار نگران‌کننده بوده و قطعاً اگر موارد پیشگیرانه رعایت شود این آمارها به مراتب کاهشی خواهد بود. سلطانی گفت: تشخیص بیماری و تجویز متناسب با پروتکل‌های درمانی و دارویی انجام می‌شود و درمان باید حضوری باشد و فضای مجازی نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین نقش پزشک خانواده هم در یافتن علائم خطر، ارجاع به‌موقع به متخصص، توصیه‌های لازم در خصوص عدم مصرف مضرها مانند سیگار و مصرف دارو طبق تجویز پزشک و گایدلاین‌ها کاملاً ملموس است و از مردم می‌خواهیم که حتماً پزشک خانواده خود را انتخاب کنند تا به‌طور مستمر تحت نظر قرار بگیرند و اگر هم دچار مشکلی شدند بلافاصله اقدام لازم صورت پذیرد. سلطانی بیان کرد: تست فیت خون مدفوع برای سرطان روده بزرگ گرفته می‌شود و نقش مؤثری در تشخیص صحیح و دقیق و درمان به‌موقع داشته است.

به گزارش تسریر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی با ذکر این نکته که سن سرطان‌های گوارشی در دنیا کاهش یافته است، تأکید کرد: تا ۲ سال قبل سن غربالگری در این سرطان ۵۰ سال بود که اکنون به ۴۵ سال رسیده و ممکن است که این عدد هم کاهش یابد و در کشور ما بیشترین تعداد بیماران در این گروه در بین سنین ۵۰ تا ۶۰ سال هستند.

انتهای پیام 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=27953
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.