• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد:

تولید ۳ محصول نانویی و دوستدار محیط زیست توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان

  • کد خبر : 27330
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
تولید ۳ محصول نانویی و دوستدار محیط زیست توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند با تولید ۳ محصول نانویی، بخشی از مشکلات صنعت بهداشتی و شیمیایی کشور را برطرف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، سوده شیری، دکترای مهندسی پلیمر، عضو هیئت مدیره و مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگویی، گفت: فناوری نانو از جمله علومی است که می‌تواند کمک زیادی به صنعت کند. ما نیز با بهره گیری از این علم توانسته ایم یکی از مشکلات صنعت خوشبوکننده‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: محصولی که در حوزه بهداشتی تولید کرده ایم، خوشبوکننده هواست که با به‌کارگیری فناوری نانو، اسانس پایداری دارد. ماندگاری این خوشبوکننده با بهره گیری از علم نانو افزایش یافته و بو‌های ناهنجار نیز از میان رفته است؛ ماندگاری این خوشبوکننده در هوا حداقل سه ساعت در محیط‌های شرجی، گرم است. حتی در برخی موارد اسانس این خوشبوکننده بیست و چهار ساعت ماندگاری دارد.

وی ادامه داد: ماندگاری بالا، ضد عفونی کننده سطوح، پاک کننده سطوح، خنثی کننده بو‌های نامطبوع، غیرسمی، بدون خطر بودن، فاقد فتالات و پارابن و زیان نداشتن برای انسان و حیوانات خانگی از جمله مزایای و ویژگی‌های این اسپری است.

وی به اهمیت تولید خوشبوکننده‌ها پرداخت و در این خصوص گفت: بسیاری از مشکلات جوامع صنعتی، استرس‌ها و تنش‌ها زندگی ما انسان‌ها را تحت شعاع خود قرار داده است. امروزه برای کاهش میزان استرس‌ها و افزایش آرامش روح و روان از روش درمانی به نام رایحه درمانی استفاده می‌شود. در واقع بسیاری از مشکلات روحی و روانی جوامع شهری را می‌توان با رایحه درمانی کنترل کرد. 

تولید قرص‌های گندزدا

شیری تصریح کرد: تولید قرص‌های گندزدا از دیگر محصولات این شرکت است. اسانس این قرص‌ها نیز با فناوری نانو پایدار شده اند. هنگامی که این قرص‌ها در فلاش تانک‌های ایرانی و بهداشتی استفاده می‌شود، با هر پمپاژ کردن آب رایحه خوشی در فضا به وجود می‌آید. این قرص‌ها خاصیت پاک کنندگی و گندزدایی جرم گیر‌های مایع معمولی را نیز دارند.

این پژوهشگر عنوان کرد: محصول دیگر این شرکت که به وسیله فناوری نانو تولید شده است، ترکیب مس اکسید تک ظرفیتی نام دارد. متخصصان این شرکت توانسته اند انواع محصولات با تکنولوژی روز جهانی از جمله مس اکسید یک ظرفیتی را با قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های جهانی و با کیفیت بی نظیر به تولید برسانند.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان افزود: این ترکیب به عنوان ماده موثره رنگ ضد خزه شناخته شده و در صنعت کشتی سازی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان کاتالیزور در صنایع مختلف پتروشیمی، به عنوان رنگدانه در صنایع لعاب، سرامیک و شیشه، به عنوان رنگ و داروسازی ترکیبی نیمه هادی در ساخت سلول‌های خورشیدی، قارچ کش کشاورزی و پوشش بذر، به عنوان رنگ و داروسازی هیدروژن زدایی در فرایند تولید آلیاژ‌های مس مانند برنج و برنز، بهبود هدایت حرارتی در سیستم‌های خنک کننده بر پایه روغن و مایعات خنک کننده، ترکیب پایه جهت تهیه سایر کامپاند‌های مس تک ظرفیتی به‌کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: در آینده فناوری نانو در بسیاری از صنایع ورود پیدا می‌کند و دانش آموختگان رشته‌های مختلف می‌توانند علوم شان را کاربردی‌تر کنند و مردم نیز در زندگی روزمره شان نتیجه این علم را بیشتر لمس کنند. تا زمانی که نتیجه یک دانش در زندگی روزمره لمس نشود، نمی‌توانیم ادعا کنیم که به علم خوبی دست پیدا کرده ایم. خوشحالیم که اکنون توانسته ایم از این علم برای رفاه زندگی مردم بهره ببریم.

وی یادآور شد: سعی کرده ایم در تمام محصولات تولیدی مان مواد شیمیایی خطرناک را حذف کنیم و مواد طبیعی بکار ببریم. همچنین سعی کرده ایم اسانس‌هایی به کار ببریم که خطرات زیست محیطی کمتری به دنبال دارند.

وی گفت: علم نانو مانند شمشیری دو لبه است که می‌توانیم از آن استفاده خوب یا بد کنیم. ذرات نانو اثرات شگرف و عظیمی از خود نشان می‌دهند، اما باید مراقب ایجاد سمیت این ذرات ریز نیز باشیم و پروتکل‌های آن را هم رعایت کنیم تا مشکلات جدی برای محیط زیست به وجود نیاید.

وی به مشکلات اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: وقتی یک شرکت دانش بنیان وارد پروسه تولید می‌شود، همواره با چالش‌ها و مشکلات زیادی از قبیل رسیدن به دانش فنی، تهیه مواد اولیه با کیفیت مناسب و بحث مجوز‌ها مواجه است. در این بین پروسه اخذ مجوز‌ها بسیار سخت و دشوار است. قطعا اگر یک مقدار شرایط دریافت مجوز‌ها راحت‌تر شود، قسمت اعظمی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برطرف می‌شود. بهتر است دولت پس از اخذ مجوز شرکت‌های دانش بنیان در کیفیت محصولات سختگیری داشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، شرکت‌های دانش بنیان پیشرفت بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی گفت: دولت سال گذشته پیرامون بحث مجوز‌ها سامانه‌ای را به منظور شفاف سازی ارگان‌ها و نهاد‌ها راه اندازی کرد، اما در حوزه کاری ما هنوز سازمان‌ها به صورت صد در صد متصل نشده اند. این امر باعث شده روند کار‌ها بسیار کند پیش برود. دولت باید پیرامون این مساله نیز تدبیری بیندیشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=27330
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.