• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد:

تولید نانو کامپوزیتی زیست سازگار برای قطع خونریزی توسط محققان کشور

  • کد خبر : 26676
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
تولید نانو کامپوزیتی زیست سازگار برای قطع خونریزی توسط محققان کشور
پژوهشگران یکی از شتابدهنده‌های ایرانی موفق به تولید نانو کامپوزیتی شده‌اند که می‌تواند خونریزی‌های شدید را قطع کند؛ این محصول زیست سازگاری مناسب و قابلیت قطع موثر خونریزی در ضخامت‌های ماکرومتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، ماندانا عسگری، مدیر اجرایی شتاب‌دهنده‌‌ای در گفت‌وگویی، گفت: یکی از محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه این شتاب‌دهنده‌، بندآورنده خونریزی جراحی‌های استخوان و ارتوپدی است. ما برای ساخت این محصول از الیاف نانو فایبر پپتید استفاده کرده ایم.  وی درباره این محصول گفت: این محصول قابلیت قطع خونریزی را دارد و یک دقیقه پس از قرار گرفتن روی محل جراحت، خون را بند می‌آورد.

وی با بیان اینکه این محصول با قابلیت اتصال به اجزای خون از جمله گلبول قرمز و پلاکت ها، منجر به تشریح فرایند انعقاد خون می‌شود، گفت: مهمترین ویژگی محصول کاربری آسان و سهولت برداشت آن از محل جراحت و استفاده از موارد زیست سازگار است.

وی خاطرنشان کرد: قطع موثر خونریزی، کاهش موثر حجم خونریزی، سهولت برداشت محصول از محل زخم، عدم ایجاد عفونت، عدم تداخل در ترمیم زخم، فاقد هرگونه حساسیت و عوارض جانبی از جمله ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: این محصول برای جراحی‌های قلب و عروق، فک و دهان و دندان، ارتوپدی (از جمله تعویض مفاصل زانو و لگن، جراحی‌های شانه و دست و …)، مغز و اعصاب (از جمله جراحی ستون فقرات و جمجمه و گردن و.) کاربرد دارد.

عسگری به اهمیت تولید این محصول اشاره کرد و افزود: عوارض خونریزی ناشی از حوادث (تروما)، بیماری‌های مادرزادی مانند اختلال در فاکتور‌های انعقادی و خون ریزی‌های کنترل نشده در جراحی ها، عامل اصلی مرگ و میر‌ها پیش از درمان است. از دست رفتن حجم بالای خون سبب آسیب به اندام‌های حیاتی بیمار، ایجاد شوک و در نهایت مرگ می‌شود. به گفته وی، اغلب ساختار استخوان و شریان‌های آن ناحیه، آزادی عمل را از جراح می‌گیرد. جراح با این محصول خیلی سریع می‌تواند خونریزی را بند بیاورد. شریان در این ناحیه با فشار زیاد خون از دست می‌دهد. بند آوردن این ناحیه بسیار مهم است تا بیمار دچار شوک نشود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۴۰ درصد از مرگ و میر‌ها در حوادث ناشی از خونریزی‌های کنترل نشده است به همین دلیل کنترل موثر خونریزی به عنوان خط اول درمان نقش اساسی را در نجات جان مصدومان ایفا می کند؛ از این‌رو تحقیقات بین رشته‌ای وسیعی به روی توسعه مواد و فناوری‌های مرتبط با توقف خون ریزی (هموستاز) متمرکز شده اند.

وی ادامه داد: سرعت هموستاز بالا، توقف خونریزی در مدت زمان لازم، سهولت استفاده، عدم ایجاد عوارض حاد یا مزمن، جلوگیری از آلودگی محل زخم، اثرات ضد میکروبی یا جلوگیری از ورود عوامل میکروبی به محل زخم از جمله کاربرد‌های این محصول محسوب می‌شود.

این پژوهشگر به مزایای رقابتی این محصول اشاره کرد و در این خصوص گفت: قابلیت قطع موثر خونریزی در ضخامت‌های ماکرومتری، زیست سازگانی مناسب، بستر حفاظتی مناسب (حفاظت از زخم در مقابل ورود میکروب‌ها و حفظ رطوبت محل جراحت)، سهولت برداشتن پانسمان از محل زخم بدون ایجاد خونریزی مجدد، قیمت مناسب از مهمترین ارزش پیشنهادی محصول در حوزه‌های مختلف به ویژه اعمال جراحی و فوریت‌های پزشکی است.

وی افزود: علاوه بر آن، ما محصولات دیگری نیز از الیاف پنبه تولید کرده ایم. پانسمان جاذب، مش بینی، مش لاپارسکوپی و تامپون دندان از جمله این محصولات است. وی ادامه داد: پانسمان‌های جاذب برای زخم بستر و تامپون دندان برای جراحی‌های فک و صورت و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مش بینی نیز برای جراحی بینی پس از راینوپلاستی در داخل حفره بینی قرار می‌گیرد. مش لاپاراسکوپی نیز برای جراحی لاپاراسکوپی و جراحی‌های عمومی مورد استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: محصول دیگری نیز از ترکیب جاذب پانسمان و بندآورنده خون ساخته ایم. در این محصول یک لایه براق پپتیدی در بندآوردن خون استفاده شده است. یک لایه پنبه‌ای نیز در داخلش قرار داده ایم. یک نخ ردیابی هم وسط آن تعبیه کرده ایم که اگر جراح، پانسمان را سهوا در محل جراحت جای گذاشت، قابل ردیابی باشد.

عسگری تصریح کرد: این محصول بند آورده خون  در حال حاضر ثبت اختراع شده و گواهی ایزو دریافت کرده است و اکنون فاز دو و سه مطالعات بالینی اش را طی می‌کند. عملکرد آن نیز در چند بیمارستان تهران توسط جراح‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است. پرونده سازمان و غذا و داروی این محصول نیز در جریان است تا مراحل تولید انبوه آن سپری شود. وی به مشکلات عمده اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: ماده اولیه این محصولات وارداتی است و ما اکنون برای تامین این مواد با مشکلات زیادی مواجه ایم.

وی گفت: افزایش قیمت دلار طی چند ماه اخیر، قیمت این محصول را دستخوش تغییر کرده است. ما برای توسعه و اخذ مجوز این محصول سه سال انرژی و وقت گذاشته ایم.

به گفته عسگری، اکنون افزایش قیمت ماده اولیه باعث شده ما به فکر تغییر ماده اولیه باشیم تا هم برای ما و هم برای مشتری صرفه اقتصادی داشته باشد. قطعا اگر چنین محصولاتی مورد حمایت قرار بگیرند، زحمات متخصصان این حوزه برای توسعه این محصول به هدر نمی‌رود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26676
  • منبع : https://ana.ir/fa/news

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.