• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد:

پیشگیری از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی شدید در زاهدان

  • کد خبر : 26307
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
پیشگیری از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی شدید در زاهدان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از سال گذشته تاکنون با ارائه خدمات مشاوره و آموزش، از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در زاهدان جلوگیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مهدی زنگنه در گفت وگویی، افزود: ابتلاء جنین به تالاسمی نوع شدید با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه گیری، تشخیص داده می شود و می توان از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری سخت جلوگیری کرد.

دکتر زنگنه ادامه داد: در حال حاضر در تمامی شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراکز مشاوره قبل از ازدواج در راستای ارتقای سلامت خانواده فعال است.

وی بر لزوم فرهنگ سازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: لازم است تا همه ارگان ها، معتمدین، روحانیون نسبت به بالا بردن آگاهی مردم درخصوص بیماری تالاسمی و سایر بیماری ها همکاری لازم را با سیستم بهداشتی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از تمام زوجین که قصد ازدواج دارند درخواست کرد به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماریهای ژنتیکی جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه‌ و از ازدواج بدون انجام آزمایشات خودداری کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷۰۵ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد. وی با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی، عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با یکدیگر است، گفت: در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی با یکدیگر، انجام آزمایش‌های ژنتیک بر روی جنین لازم و ضروری است.

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم در استان سیستان و بلوچستان خانواده‌هایی وجود دارند که دارای چندین فرزند مبتلا به بیماری تالاسمی می باشند، درصورتی که با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری می توان از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26307
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.