• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

جنگ آلودگی هوا با ریه بچه‌ها

  • کد خبر : 25677
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
جنگ آلودگی هوا با ریه بچه‌ها
آلودگی هوا خطری جدی برای سلامتی بچه‌ها به شمار می‌رود، سازمان بهداشت جهانی خطر آلودگی هوا را برای بچه‌ها به‌خصوص زیر ۵ سال بیشتر از بیماری‌های ویروسی اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، آلودگی‌ هوا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند افراد را درگیر کند. آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند با این آلودگی‌ها بیماری‌شان تشدید می‌شود و آنهایی هم که مشکل زیادی ندارند، آلودگی می‌تواند بیماری‌های قلبی و ریوی را در آنها ایجاد کند.

آلودگی هوا هم از طریق پوست و هم از طریق تنفس وارد بدن می‌شود درواقع وقتی میزان آلاینده‌ها در هوا بیشتر باشد و ریه ظرفیت تصفیه آن را نداشته باشد، عوارضی مانند اختلال در خون‌رسانی و انتقال اکسیژن در بدن رخ می‌دهد که این اتفاق می‌تواند با خود مشکلات قلب، سکته‌های قلبی و مغزی و آسم، برنشیت و سرطان ریه را به همراه داشته باشد.

اعظم غلامی فوق تخصص ریه کودکان و استاد دانشگاه کرمان درباره تأثیر آلودگی بر افراد به خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: باید گفت سالانه ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در واقع سهم  کشورهای درحال‌توسعه از این میزان مرگ‌ومیرها بیشتر از دیگران است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا را بر اثر دود کارخانه‌ها و آفت‌کش‌ها داریم و سم‌پاشی زمین‌های کشاورزی و یا دود خودروها نفت سوز یا بنزینی آلودگی‌های  بیشتری به هوا تحمیل می‌کنند و سبب سنگین‌تر شدن جو در اطراف ما می‌شود، همین هوایی که نفس می‌کشیم و مجموعه این‌ها باعث می‌شود تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی روی سیستم تنفسی افراد داشته باشد. 

غلامی با تأکید بر اینکه در ذرات هوا گوگرد، مونواکسید گوگرد، مونواکسید کربن، دی اکسید کربن و یک سری گازها وجود دارد که همگی سمی هستند و اینها وقتی استنشاق می‌شوند هم از طریق تنفس و هم از طریق پوست همه جای بدن جذب  می‌شوند و تأثیر منفی زیادی بر بدن می‌گذارند، خاطرنشان کرد: در زمستان‌ها این آلاینده ها بیشتر هستند؛ چراکه هوای سرد سنگین است و به سطح زمین نزدیک‌تر می‌شوند و آلاینده‌ها حجم بیشتری در هوا اشغال می‌کنند. 

وی تأکید کرد: اثر آلاینده هوا هم کوتاه‌مدت و هم بلندمدت است. اثرات کوتاه‌مدت مثل سرگیجه و سردرد، حالت تهوع و واکنش‌های عصبی و گاهی عصبانیت و کلافگی است. آلودگی هوا سبب می‌شود امکان ابتلای فرد به کرونا و آنفلوانزا نیز  بیشتر شود. خستگی طولانی‌مدت است ضعف بدن نیز از اثرات دیگر کوتاه‌مدت آلودگی هوا است که خودش را نشان می‌دهد.

این پزشک متخصص بر این باور است که اثرات بلندمدت آلودگی هوا بیشتر روی دستگاه تنفسی و قلب است به‌صورتی که بیماری copt که بیماری تنفسی است در دوران آلودگی هوا آمار بیشتری را به بیمارستان می‌کشاند و توضیح داد:  تشدید حملات آسمی یا شروع آسم از آثار بلندمدت آلودگی هوا است، فیبروز ریه یا سرطان ریه اثرات بدتر این آلودگی‌ها است.

وی درباره اثرات این آلودگی‌ها بر بچه‌ها گفت: آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم در میان افراد به‌خصوص کودکان می‌شود؛ تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش‌ازحد مجاز آلاینده‌ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و شدید، آب‌ریزش چشم و سوزش و التهاب می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند روی هوش بچه‌ها نیز تأثیر بگذارد؛ گفت: مادرانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، فرزندانی با وزن‌های پایین به دنیا می‌آورند که این می‌تواند در رشد نوزاد تأثیرگذار باشد. نکته اینجاست که سرب موجود در هوا چون سنگین‌تر است در ارتفاع پایین‌تری از سطح زمین قرار می‌گیرد و بچه‌ها چون قد کوتاه‌تری دارند، بیشتر در معرض این سم خطرناک موجود در هوا قرار می‌گیرند. 

غلامی تأکید کرد: کم‌خونی و کمبود ویتامین دی نیز از دیگر خطراتی است که آلودگی هوا برای بچه‌ها ایجاد می‌کند. بچه‌هایی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند ضعف سیستم ایمنی بدن نیز دارند؛ چراکه آلودگی هوا نقص سیستم ایمنی هوا را نیز در بدن کودکان بیشتر می‌کند.

این پزشک توصیه می‌کند که بهتر است در خانه‌ها از تصفیه‌ کننده‌های خانگی استفاده شود و مصرف ویتامین E و D  نیز بیشتر شود. مصرف پروتئین و سبزیجات و میوه‌ها نیز در کاهش اثرات آلودگی هوا تأثیرگذار هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=25677
  • منبع : https://ana.ir/

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.