• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

رحم مصنوعی وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود

  • کد خبر : 25454
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
رحم مصنوعی وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود
محققان آمریکایی موفق به ساخت نوعی کیسه زیستی شده‌اند که تقلید موفقی از رحم پستانداران است و انتظار می‌رود طی سال آینده وارد مرحله آزمایش انسانی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، دانشمندان در حال مقدمه‌چینی برای انجام نخستین آزمایش انسانی نوعی رحم مصنوعی هستند که احتمال می‌رود در سال میلادی ۲۰۲۴ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را بگیرد.

رحم‌های مصنوعی طوری طراحی شده‌اند که تا حد ممکن محیط رحم واقعی را بازسازی و به رشد کودک نارس کمک کنند. اکنون تیم پزشکی بیمارستان فیلادفیا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا از دستگاهی با نام «اکستند» (EXTEND) رونمایی کرده که عملکرد آن در مرحله آزمایش حیوانی نویدبخش بوده است.

نوزادان نارس حتی با کمک دستگاه‌های مکانیکی هم به سختی تنفس می‌کنند. این به این دلیل است که ریه‌ نابالغ آنها که هنوز آماده نفس کشیدن نیست، به یک‌باره از مایع رحمی خالی می‌شود. ناتوانی در تنفس صحیح یکی از دلایل اصلی زنده ماندن تنها حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از این نوزادان است حال آنکه نجات‌یافتگان هم اغلب دچار آسیب مغزی یا سایر مشکلات پزشکی می‌شوند.

سیستم اکستند از یک کیسه زیستی پر از مایع آمنیوتیک گرم و آزمایشگاهی تشکیل شده است تا محیط رحم را بازسازی کند. ایده این است که نوزاد نارس را می توان بلافاصله پس از زایمان داخل کیسه قرار داد تا مایع را در ریه‌های خود نگه دارد. جراحان همچنین رگ‌های خونی بند ناف را به لوله‌های انتقال اکسیژن، مواد مغذی و دارو متصل می کنند. آزمایش‌های انجام‌شده روی بیش از ۳۰۰ بره نارس کارایی رحم مصنوعی برای تضمین رشد سالم ریه‌ها، مغز و سایر اندام‌ها را اثبات کرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا به آزمایش انسانی این سیستم چراغ سبز نشان داده است و در همین رابطه، در سپتامبر ۲۰۲۳ هم نشست مشورتی‌ای را برگزار کرد. توسعه این فناوری برخی را به این فکر واداشته که آیا می‌توان در گام بعدی از رحم مصنوعی برای رشد جنین‌ حاصل از لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد؟

البته بعضی‌ها هم هستند که امیدی به عملی شدن این طرح ندارند. این گروه استدلال می کنند که رشد اولیه اندام در گرو سیگنال‌های شیمیایی‌ای است که رحم مصنوعی قادر به ارائه آنها نیست و رگ‌های خونی جنین‌های جوان‌تر از ۲۳  هفته نیز برای اتصال به دستگاه بسیار کوچک هستند. به هر حال، چاره‌ای نداریم جز آنکه منتظر بمانیم و ببینیم که ایده آزمایش انسانی رحم مصنوعی اکستند برای سال میلادی ۲۰۲۴ عملی می‌شود یا خیر.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=25454
  • منبع : https://ana.ir/

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.