• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

علت آبریزش بینی در فصل سرما چیست؟

  • کد خبر : 24938
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
علت آبریزش بینی در فصل سرما چیست؟
همواره در فصل سرما ممکن است با آبریزش بینی رو به رو شوید، موضوعی که ممکن است شما را کلافه کند، اما نکته حائز اهمیت این است که باید علت اصلی آبریزش بینی مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، همواره در فصل سرما ممکن است با آبریزش بینی رو به رو شوید، موضوعی که ممکن است شما را کلافه کند اما نکته حائز اهمیت این است که باید علت اصلی آبریزش بینی مشخص شود،  برخی ممکن است به دلیل حساسیت فصلی دچار این مشکل شوند برخی دیگر نیز ممکن است به دلایل بیماری دچار آبریزش بینی شوند؛  به همین منظور در ادامه علت های مختلف آبریزش بینی را بررسی می کنیم.

علت آبریزش بینی چیست؟

به گزارش تسریر، امین محبی پزشک عمومی در گفت‌وگویی، در مورد علت آبریزش بینی گفت: آبریزش بینی یعنی تخلیه مایع زیاد از بینی و ماده  تخلیه شده گاهی شفاف و گاه غلیظ است. 

وی افزود: این مایعات ممکن است از بینی، پشت گلو یا هر دوی اینها تخلیه شود؛  البته در علم پزشکی برای اشاره به آبریزش بینی از عبارت رینوره یا رینیت استفاده می کنند. رینوره به معنای تخلیه ی کم مایعات عمدتاً شفاف از بینی است و رینیت به معنای التهاب بافت بینی است. رینیت اغلب منجر به آبریزش بینی می شود. اگر آبریزش بینی دارید، ممکن است دچار گرفتگی بینی هم شوید.

این پزشک عمومی ادامه داد: دلیل آبریزش بینی تحریک یا التهاب بافت‌ های بینی است و آبریزش بینی ممکن است بر اثر عفونتهایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، حساسیت و محرک های مختلف ایجاد شود. برخی افراد بدون هیچ دلیل مشخصی آبریزش بینی مزمن دارند؛ به این حالت رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور می گویند.

محبی تاکید کرد: گاهی آبریزش بینی ناشی از پولیپ، ورود جسم خارجی، تومور یا سردردهای شبیه میگرن است، البته این حالت به ندرت اتفاق می افتد.
وی در مورد علت آبریزش بینی در گفت: سینوزیت حاد، حساسیت، سرماخوردگی، آنفولانزا،  کرونا و… می تواند از دلایل آبریزش بینی باشد. 

کمک آب نمک به درمان آبریز بینی

برای بزرگسالان یا کودکان، شستشو با آب نمک یکی از بهترین داروهای خانگی برای جلوگیری آبریزش بینی است. شستشو با آب نمک کمک می‌کند مخاط‌های به وجودآمده از بین برود و عمل تخلیه آن راحت‌تر انجام شود این کار حتی حفره‌های بینی را کاملا باز می‌کند و به تنفس کودک شما کمک شایانی خواهد کرد.

محلول آب نمک را با مخلوط کردن یک چهارم قاشق چای خوری نمک خوراکی در یک فنجان آب جوشیده که در دمای اتاق سرد شده است، تهیه کنید؛ در حالی که سر کودک خود را به عقب خم می‌کنید چند قطره از آن را به یکی از سوراخ‌های بینی بچکانید.

در حالی که یکی از انگشتان دست خود را روی یک سوراخ دیگر قرار می‌دهید، بلافاصله مایع اضافی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بیاورید، این روش را با دیگر سوراخ‌های بینی تکرار کنید. از این درمان تا ۳ بار در روز استفاده کنید، نه بیشتر. اگر احساس می‌کنید انجام این کار به تنهایی دشوار است، حتما از دیگران کمک بگیرید.

آبریزش بینی و درمان کودکان

هم چنین ، ۱۰ قطره روغن اسانس اکالیپتوس را در یک دوم  فنجان روغن زیتون خالص مخلوط کنید سینه ی کودک خود را بااین روغن معجزه گر ماساژ دهید این کار را قبل از خواب انجام دهید .

 حمام گرم می تواند شما را نجات دهد

اگر به تسکین فوری نیاز دارید، با آب‌گرم دوش بگیرید، دوش آب گرم مانند چای داغ یا بخور صورت است و آبریزش بینی را کاهش می دهد. برای اینکه نتیجه ی بهتری بگیرید، صورت و سینوس های خود را به طور مستقیم در بخار و زیر دوش آب گرم قرار دهید.

 چای داغ استفاده کنید

گاهی نوشیدنی های داغ (مانند چای) از نوشیدنی های سرد مفیدترند. زیرا گرما و بخار آنها وارد مجاری تنفسی و بینی شما می شود و آن را باز می کند. همچنین، برخی دمنوش های گیاهی خاص ضد گرفتگی هستند. بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که خواص ضد التهاب دارند و آنتی هیستامین هستند مانند بابونه، ، نعناع و گزنه که می تواند کمک بزرگی به شما باشد.

یک فنجان چای گیاهی داغ (ترجیحاً بدون کافئین) تهیه کنید و قبل از نوشیدن، بخار آن را استنشاق کنید. اغلب همراه با آبریزش بینی گلوی شما نیز درد می گیرد؛ گاهی نوشیدن چای گیاهی داغ برای تسکین گلودرد مفید است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=24938
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.