• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
امروز 8
0

زنگ‌های نمادین مدارس برای چه کسانی به صدا در می‌آیند؟

  • کد خبر : 22314
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۵۳
زنگ‌های نمادین مدارس برای چه کسانی به صدا در می‌آیند؟
به گزارش تسریر به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حدود ۱۲ سال پیش تعدد زنگ‌هایی که به مناسبت‌های مختلف در مدارس به صدا در می‌آمد، صدای مسؤولان آموزش و پرورش را در آورد است.

قرار بود ۴ زنگ در مدارس کشور به صدا در آید اما باز هم سر و کله زنگ‌های مختلف در مدارس کشور پیدا شد؛ زنگ‌های نمادین که با اسامی مختلف هر بار از مدارس شنیده می‌شود.

زنگ‌های مهر، شیر، سلامت، مسواک، گردشگری، امنیت اجتماعی، انتظار، تربیت‌بدنی، حفاظت از محیط زیست، بهداشت روانی، ایمنی، تدریس قرآن، انضباط اجتماعی، عاطفه‌ها، مقاومت، خیرین مدرسه‌ساز، انرژی هسته‌ای، پیوند، نمونه‌ای از زنگ‌هایی است که به صورت نمادین در مدارس کشور نواخته می‌شد.

همان زمان شورای عالی آموزش و پرورش دست به کار شد تا برای این زنگ‌های مختلف تدبیری بیندیشد و در نهایت بر اساس مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، نواختن زنگ مناسبت‌های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شد.

بر اساس این مصوبه که در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۹۰ تصویب شد، مقرر شد در طول سال تحصیلی فقط ۳ زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس کشور در ۳ مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش‌آموز و استکبار ستیزی (۱۳ آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (۱۲ بهمن) نواخته شود.

در تبصره دوم این مصوبه تأکید شده است که گرامیداشت سایر مناسبت‌ها و موضوعات دیگر در قالب برنامه صبحگاه و غنی سازی برنامه‌های مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه و استفاده بهینه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های درون و برون کلاس انجام خواهد شد.

البته بعدها یعنی در سال ۱۴۰۱، یک زنگ دیگر به این ۳ زنگ اضافه شد؛ بر اساس مصوبه هزار و دوازدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱، شورای عالی آموزش و پرورش با پیشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی مبنی بر نواختن زنگ «زبان فارسی» به صورت سراسری در مدارس در بیست و پنجم اردیبهشت ماه هر سال (روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) موافقت کرد.

* قرار بود ۴ زنگ در مدارس کشور به صدا در آید!

قرار بود ۴ زنگ در مدارس کشور به صدا در آید اما باز هم سر و کله زنگ‌های مختلف در مدارس کشور پیدا شد. زنگ کتاب، زنگ سلامت، زنگ پدافند غیرعامل، زنگ حافظ، زنگ آب، زنگ وقف، زنگ نماز، زنگ نیکوکاری، زنگ عاطفه‌ها، زنگ سپاس معلم، زنگ حقوق و … از جمله زنگ‌هایی است که در این مدت در مدارس نواخته می‌شود. 

مهدی نوید ادهم، دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش درباره ساماندهی زنگ‌های مدارس در آن زمان گفته بود: «بررسی‌ها نشان داد که به بهانه‌های مختلف، زنگ‌هایی در مدارس نواخته می‌شد که این زنگ‌ها نظام آموزش و پرورش ما را مختل کرده بود؛ نواخته شدن این زنگ‌ها پاسخ به نیاز دستگاه‌های مختلف کشور بود و هر دستگاهی از ما درخواست داشت تا به مناسبت کار و مأموریت آنها، زنگ نمادینی در مدارس نواخته شود».

بنا بر گفته دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش، بر اساس بررسی کارشناسی، در آن دوره بیش از ۵۰  زنگ نمادین در طول سال نواخته می‌شد یعنی به طور متوسط هر یک روز در میان، یک زنگ در مدارس نواخته می‌شد.

* زنگ‌های جدید و قدیم بازگشتند

زنگ‌ها سال‌ها پیش ساماندهی شدند اما باز هم زنگ‌های جدید و قدیم بازگشتند و انگار نه انگار که قرار بود این حجم انبوه زنگ‌ها جمع شود.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش می‌گفت: «جلوی مابقی زنگ‌ها را گرفتیم و اعلام کردیم اگر واقعاً جایی نیاز است، دیگر زنگی نواخته نشود و ساعت درسی دانش‌آموزان نیز حذف نشود بلکه آن موارد در فوق برنامه‌ها، سر کلاس و روزنامه دیواری منعکس شود در حقیقت الزامی نیست یک ساعت دانش‌آموزان را در صف نگه داریم تا زنگی زده شود».

* زنگ درسی دانش‌آموزان به نسبت سایر کشورها کمتر است

 البته نسبت به این وضعیت معلمان هم راضی نیستند چرا که معتقدند ساعات آموزشی دانش‌آموزان کم می‌شود.

به گزارش تسریر به نقل از خبرگزاری فارس یکی از معلمان ابتدایی شهر تهران گفت: زنگ درسی دانش‌آموزان به نسبت سایر کشورها کمتر است از سوی دیگر ما تعطیلات غیرمترقبه داریم مثلا آلودگی هوا باعث می‌شود که بچه‌های مدرسه تعطیل شوند.

وی ادامه داد: درست است که در حال حاضر امکان آموزش در شبکه شاد وجود دارد اما زمان آموزش مجازی اصلا با زمان آموزش حضوری برابری نمی‌کند و آن کیفیت را هم ندارد. حالا تصور کنید که زنگ مدارس به دلیل برنامه‌های فوق برنامه هم کم شود.

این معلم اضافه کرد: نهایت حضور مفید دانش‌آموزان در کلاس مجازی ۲۰ دقیقه است. واقعا در زمان بارش برف یا آلودگی هوا، دانش‌آموزان از نظر آموزشی ضربه می‌خورند. به جز این موارد، بعضا سرماخوردگی و آنفلوآنزا باعث می‌شود که دانش‌آموز در طول سال تحصیلی هم روزهایی به مدرسه نیایند که همین موضوع هم به آموزش آنها آسیب می‌زند.

به گزارش تسریر به نقل از خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد ساماندهی مجدد زنگ مدارس از جمله مواردی است که مسؤولان آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش باید ورود دوباره به آن داشته باشند. 

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=22314
  • نویسنده : دکتر محمد مقدم فر
  • منبع : https://khabarpu.com

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.