• امروز : پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

کم خوابی چه آسیبی به چشم ها می زند؟ چند راه ساده برای حفظ سلامت چشم

  • کد خبر : 19010
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
کم خوابی چه آسیبی به چشم ها می زند؟ چند راه ساده برای حفظ سلامت چشم
خواب یک فرآیند طبیعی برای نشاط و پویایی انسان و یک فرآیند اصلی برای زندگی و سلامتی به طور کلی است؛ از همه مهمتر اینکه خواب برای اینکه خواب سالم و مناسبی باشد نیازمند برخی قواعد از جمله میزان ساعات خواب است.

به گزارش تسریر، خواب یک فرآیند طبیعی برای نشاط و پویایی انسان و یک فرآیند اصلی برای زندگی و سلامتی به طور کلی است؛ از همه مهمتر اینکه خواب برای اینکه خواب سالم و مناسبی باشد نیازمند برخی قواعد از جمله میزان ساعات خواب است. بسیاری از مطالعات کمبود خواب را با چندین خطر برای سلامتی مرتبط دانسته اند که آخرین مورد آن چیزی است که در این گزارش مطرح شده است.

کمبود خواب و سلامت قرنیه چشم

بر اساس مطالعه‌ای که توسط گروهی از محققان در چین و ایالات متحده در مورد تأثیر کم خوابی بر چشم‌ها منتشر شده، محققان دریافتند که کم خوابی می‌تواند هم سلول‌های بنیادی قرنیه و هم سطح غشای اشکی قرنیه را تحت تأثیر قرار دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دوره خواب کمتر از ۷ ساعت در روز باشد.

محققان می‌گویند که کمبود خواب باعث زبری سطح چشم و قرنیه می‌شود که سطح جلویی شفاف چشم به شمار می‌رود و بر روی آن یک غشای اشکی وجود دارد که باعث راحتی چشم می‌شود و از عفونت آن جلوگیری می‌کند. محققان دریافته اند که قطره‌های چشمی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ناشی از کم خوابی کمک کند.

مضرات کم خوابی

تاثیر بر متابولیسم.
آسیب عصبی و مشکلات حافظه.
خطر بالای بیماری و مشکلات روانی.
سیستم ایمنی ضعیف شده.
افزایش وزن، تجمع چربی و چاقی.
سندرم خستگی مزمن.
از دست دادن کنترل بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت، فشار خون و کلسترول.
خطر بالای حملات قلبی و سکته مغزی.
بدن درد، به خصوص درد عضلات و مفاصل.
پوست رنگ پریده.
قرار گرفتن در معرض بیماری‌های چشمی.
خطر بالای بیماری قلبی.

۵ راه آسان برای حفظ سلامت چشم

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

سلامتی چشم با غذاهایی که می خورید ارتباط مستقیم دارد. بعضی از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا۳، روی و ویتامین های C و E ممکن است مشکلات بینایی مربوط به افزایش سن را از بین ببرد. بهتر است این مواد را در رژیم غذایی خود مصرف کنید:

  • سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ
  • ماهی های روغنی
  • تخم مرغ، آجیل، لوبیا و سایر منابع پروتئنی غیر گوشتی
  • مرکبات و آبمیوه ها

داشتن رژیم غذایی سالم به داشتن وزن متعادل هم کمک می کند. در واقع احتمال چاقی و بیماری های مرتبط با آن مثل دیابت نوع ۲ را که دلیل اصلی نابینایی در بزرگسالان است را کاهش می دهد.

سیگار را ترک کنید.

کشیدن سیگار احتمال ابتلا به آب مروارید و آسیب به عصب بینایی را افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید. اگر کسی از عزیزان شما سیگار می کشد او را تشویق کنید برای حفظ سلامتی اش آن را ترک کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید.

عینک آفتابی مناسب از چشمان شما در برابر اشعه ی فرابنفش خورشید محافظت می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ی فرابنفش احتمال ابتلا به آب مروارید و تحلیل رفتن ماکولای شبکیه ی چشم را بالا می برد. لنزهای پلاریزه باعث کاهش تابش نور در هنگام رانندگی می شود ولی لزوماً حفاظت بیشتری از چشم نمی کند.

به صفحه ی کامپیوتر و موبایل کمتر نگاه کنید.

خیره شدن به صفحه ی کامپیوتر یا تلفن همراه ممکن است سلامت چشم را به خطر بیاندازد:

  • خستگی چشم
  • تاری دید
  • مشکل در تشخیص اجسام در فاصله ی دور
  • خشکی چشم

می توانید از عینک هایی که مخصوص کار با کامپیوتر هستند استفاده کنید. صفحه ی مانیتور را به گونه ای تنظیم کنید که چشمان شما هم سطح با قسمت بالای مانیتور باشد. از یک صندلی راحت استفاده کنید و آن را طوری تنظیم کنید که پاهایتان به صورت صاف روی زمین باشد. اگر چشمانتان خشک یا خسته شد بیشتر پلک بزنید یا سعی کنید از اشک مصنوعی استفاده کنید. هر ۲۰ دقیقه به چشمان خود استراحت دهید. برای از بین بردن خستگی چشم ها حداقل هر دو ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

با مراجعه به چشم پزشک مرتباً سلامت چشمان خود را آزمایش کنید.

توصیه می شود حداقل سالی یک بار برای معاینه ی چشم به متخصص مراجعه کنید. یک معاینه ی چشم کامل ممکن است شامل این موارد باشد: معاینات کلی و بینایی سنجی، آزمایشات عصب بینایی و فشار چشم، تشخیص آستیگماتیسم یا پیرچشمی و ….

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=19010

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.