• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
0

یک بیماری بی علامت مرگبار؛ مراقب باشید

  • کد خبر : 13884
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
یک بیماری بی علامت مرگبار؛ مراقب باشید
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در دام هیچ علائمی ندارد و دوره نهفتگی یک هفته است، تصریح کرد: این بیماری در صورت انتقال به انسان ممکن است خون ریزی به صورت وسیع و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمد اصغرزاده اظهار کرد: تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است، افزود: این بیماری از دام به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به شروع فصل گرما و فصل بروز بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، این بیماری در دام‌ها زیاد خواهد شد، تصریح کرد: این بیماری از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند، افزود: این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها) نیز سبب ایجاد بیماری می‌شود.

اصغرزاده گفت: این بیماری بیشتر در بین کشاورزان، دامداران، دلالان دام، قصاب‌ها و پرسنل دامپزشکی که با دام سر و کار دارند و بانوان خانه دار که گوشت مصرفی خانه را خرد می‌کنند و عموم مردم مشاهده می‌ شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند، تصریح کرد: نکته مهم در خصوص عامل بیماری مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ همچنین در محیط اسیدی مثلا اسید استیک دو درصد (و یا محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی) نابود می‌شود؛ به همین دلیل در صورتی که گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال نگهداری شود به دلیل محیط اسیدی ایجادشده پس از جمود نعشی امکان ایجاد بیماری را برای مصرف کننده ندارد.

نگاهی به وضعیت تجهیزات برای مقابله با ویروس

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه این بیماری در دام هیچ علائمی ندارد و دوره نهفتگی یک هفته است، بیان کرد: مردم پس از خرید گوشت، حتما گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

وی افزود: اکنون که فصل تکثیر کنه‌هاست، این ویروس به راحتی منتقل می‌شود؛ دامداران باید نسبت به سم‌پاشی،  حمام دادن و تمیز نگه داشتن جایگاه‌ها اقدام کنند و در ارتباط با دام‌ها چکمه و لباس‌هایشان یک سره باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه قاچاق دام از مهم‌ترین موارد انتقال این ویروس است و حمل و نقل دام لازم بوده با مجوز دامپزشک صورت گیرد؛ در غیر این صورت برخوردهای قانونی و قضایی صورت خواهد گرفت.

اصغرزاده با بیان اینکه یکی از موارد انتقال، کشتارگاه‌هاست که البته تمام کشتارگاه‌ها در استان، به تجهیزات روز مجهز هستند و این امر خطر انتقال را کاهش می‌دهد، افزود: از استان‌های پیشتاز در این زمینه هستیم.

یک بیماری بی علامت در دام و با خطر فوت در انسان

علائم در انسان چیست؟

وی بیان کرد: اگر این بیماری وارد بدن انسان شود، علائمی چون حساسیت، کبودی و خون‌ریزی از تمام مجاری بدن می‌شود؛ شروع علائم ناگهانی است و حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد؛ سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی  (بخصوص در پشت پاها)، گیجی ، درد و سفتی گردن، درد چشم ترس از نور (حساسیت به نور) اتفاق می‌افتد.

اصغرزاده ادامه داد: ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن وگلو دردو التهاب ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها، همراه می‌شود؛ از طرفی بیماران ممکن است خلقی و از حالت تهاجمی تا بی تفاوتی را تجربه کنند و تورم وخونریزی صورت و گردن و قفسه سینه، پر خونی خفیف حلق و گلو، ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع است؛ همچنین تغیرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون نیز رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: مرحله خونریزی دهنده مرحله کوتاهی است که به سرعت اتفاق می‌افتد و معمولا در روز سه تا پنج بیماری آغاز شده و یک تا ۱۰ روز (به طور متوسط۴۴ روز) طول می‌کشد یا در این مرحله بیمار فوت می‌کند؛ خونریزی از لثه، بینی، استفراغ خونی، ملنا و خونریزی رحم، مشکلات تنفسی، بزرگی طحال و کبد ممکن است دیده شود.

چه کنیم تا درگیر نشویم؟

اصغرزاده با بیان اینکه طی امسال هنوز این بیماری در دام گزارش نشده ولی در صورت عدم رعایت‌ها احتمال وجود این بیماری خواهد بود، افزود: خودداری از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی، پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه، پرهیز از قطعه قطعه کردن و بسته بندی و مصرف گوشت تازه و پرهیز از مصرف جگر و دل و قلوه بصورت تازه می‌تواند به کاهش انتقال بیماری در صورت وجود کمک کند.

وی یادآور شد: دقت در خصوص محافظت از گزش کنه و خودداری از جدا کردن آن‌ها با دست و یا له کردن کنه‌ها توسط دامداران یا شهروندانی که با دام سرو کار دارند، نیز مهم است؛ همچنین افرادی که به مناطق مجاور به دامداری مراجعه داشته‌اند، باید مراقبت‌های لازم را دشاته باشند؛ سمپاشی منازل روستایی و دامداری‌ها برای کاهش جمعیت کنه‌ها، جلوگیری از بازی کردن کودکان با دام‌ها در مناطق روستایی نیز از دیگر نکات است که باید رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد:در صورت تماس کارکنان پزشکی با خون و ترشحات بیمار مشکوک باید به مدت ۱۴روز تحت کنترل باشند و درصورت وجود تب تحت درمان قرار گیرند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=13884

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.