• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
0
رئیس سازمان پزشکی قانونی:

بررسی ۸۸۵۰ پرونده قصور پزشکی در سال جاری

  • کد خبر : 6136
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
بررسی ۸۸۵۰ پرونده قصور پزشکی در سال جاری
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در ۹ ماهه امسال ۸۸۵۰ مورد پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی موردبررسی قرارگرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ و ۸ دهم درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، عباس مسجدی آرانی روز شنبه در نشست خبری افزود: از این ۸۸۵۰ مورد پرونده قصور پزشکی که در ۹ ماهه گذشته در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته است، ۴۱۲۴ منجر به محکومیت و ۴۷۲۶ پرونده هم تبرئه شده اند.

 وی ادامه داد: دندانپزشکی با ۹۲۱ پرونده، جراحی عمومی با ۷۷۵ پرونده، پرستاری با ۵۷۶ پرونده، زنان و زایمان ۵۲۷ پرونده و پزشکی عمومی با ۵۱۷ مورد، بیشترین موارد قصور پزشکی در بین رشته ها بوده اند.

 مسجدی آرانی گفت: همچنین در ۹ ماه گذشته یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۸۳۸ مورد معاینه در پزشکی قانونی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

 وی ادامه داد: در این مدت ۵۴ هزار و ۶۹۵ مورد معاینه اجساد نیز در پزشکی قانونی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه ۱۲.۹ درصد داشته است.

دندانپزشکی، جراحی عمومی، پرستاری، زنان و زایمان و پزشکی عمومی، بیشترین موارد قصور پزشکی در بین رشته ها بوده اند

پزشکی قانونی در سراسر کشور ۴۴۶مرکز فعال دارد

مسجدی آرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آن چیزی که در سازمان پزشکی قانونی دنبال می شود تحت عنوان نهضت خدمت رسانی توام با تکریم ارباب رجوع است و تلاش می کنیم در بالاترین حد علمی نظرات مان را اعلام کنیم.

وی بابیان اینکه پزشکی قانونی در سراسر کشور ۴۴۶مرکز فعال دارد که ۲۳۰ مرکز آن ملکی و  ۴۹ مرکز آن نیز استیجاری است، افزود: دو مولفه مهم ابنیه و نیروی متخصص در ارایه خدمات پزشکی قانونی بسیار مهم است.

تمام خدمات پزشکی قانونی با دستور قضات انجام می شود و ما در هیچ بیمارستان و درمانگاهی شعبه و دفتری نداریم رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه ۱۳ پروژه در استان های مختلف در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۷۵۰ متر مربع براساس این پروژه ها به فضای ملکی ما اضافه خواهد شد که بیش از هزار میلیارد ریال برای آن هزینه و ۹ واحد تشریح و ۱۲ واحد معاینات راه اندازی شده است.

مسجدی آرانی همچنین گفت: ما پنجمین کشوری هستیم که توانستیم کیت ژنتیک با کیفیت مطلوب بسازیم.

۱۳۰ هزار نمونه ژنیک  اخذ و ۴۰ پروفایل احصا شده است

وی ادامه داد: در حوزه بانک ژنتیک با همکاری سازمان زندان ها حدود ۱۳۰ هزار نمونه اخذ و ۴۰ پروفایل احصا شده است.

مسجدی آرانی درباره قانون جوانی جمعیت گفت: دستورالعملی در این خصوص تهیه و به استان ها ابلاغ خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از قصور پزشکی هماهنگی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها علوم پزشکی انجام شده و همکاران ما با حضور در بیمارستان‌ها تلاش می کنند با بررسی پرونده ها قصور پزشکی کاهش پیدا کند.

رییس سازمان  پزشکی قانونی از وزارت بهداشت نیز خواست که استاندارد بالینی را ابلاغ کند چرا که به گفته او ابلاغ استاندارد بالینی به رسیدگی سریع در پرونده های قصور پزشکی کمک می کند.

هشدار به فعالیت پزشک نماها

مسجدی آرانی نسبت به فعالیت پزشک نماها نیز هشدار داد و گفت: لازم است مردم حتما قبل از مراجعه به پزشک از توانمندی علمی او آگاه باشند تا خدایی نکرده اسیر قصورات پزشکی یا اقدامات مجرمانه‌ای که تحت عنوان پزشک انجام می‌شود، نشوند.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است افراد به مراکزی مراجعه کنند که ادعای پزشکی قانونی داشته باشند لازم است تاکید کنم که تمام خدمات پزشکی قانونی با دستور قضات انجام می شود و ما در هیچ بیمارستان و درمانگاهی شعبه و دفتری نداریم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرونده های  افراد معسر گفت: ۱۵۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی است که عمدتا در مناطق محروم است. قرار شد در این حوزه در دانشگاه پذیرش دانشجو داشته باشیم و بتوانیم از آنان در این مناطق استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6136
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.