• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

دارویی برای رشد مجدد عضو قطع شده قورباغه

  • کد خبر : 5764
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
دارویی برای رشد مجدد عضو قطع شده قورباغه
گروهی از محققان دانشگاه های تافتس و هاروارد از یک ترکیب دارویی برای رشد مجدد پای قطع شده یک قورباغه استفاده کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از یو اس ای تودی، تنها چند جانور در سراسر جهان (خرچنگ، مارمولک و سمندر) قادر به رشد مجدد اعضای بدن خود هستند. آنها با استفاده از سلول های بلاستما این کار را انجام می دهند. بلاستما زمانی به وجود می آید که توده عظیمی از سلول های بنیادی بلافاصله پس از قطع عضو به وجود می آیند، بنابراین فرایند رشد مجدد دوباره آغاز می شود.

اما قورباغه ها نیز مانند انسان ها و پستانداران نمی توانند اعضای بدن پیچیده مانند دست یا پا را بازتولید کنند. در عوض بدن انسان و البته قورباغه ها از بافت اسکار برای محافظت از زخم ها در برابر از دست رفتن خون و ایجاد عفونت استفاده می کند.

اکنون در تحقیقی که در «ژورنال ادونسد ساینس» منتشر شده، محققان ۲ دانشگاه ادعا می کنند امکان انجام فرایند رشد مجدد عضو بدن را روی قورباغه های پنجه دار آفریقایی با پای قطع شده بررسی کردند.

برای این منظور محققان دانشگاه تافتس یک کلاهک سیلیکونی حاوی ۵ دارو ساختند. در این کلاهک داروهایی برای کاهش التهاب، پروتئینی برای کمک به بهبود اسکار و همچنین داروهایی برای کمک به رشد رگ های خونی، ماهیچه ها و فیبرهای عصبی ترکیب شدند. آنها کلاهک را به مدت ۲۴ ساعت روی بدن قورباغه ها قرار دادند.

دیوید کاپلان پروفسور مهندسی در دانشگاه تافتس و یکی از مولفان ارشد این تحقیق می گوید: استفاده از کلاهک BioDome به مدت ۲۴ ساعت به تقلید از محیط آمنیوتیکی کمک می کند. این محیط همراه داروهای صحیح سبب می شود فرایند رشد مجدد بدون دخالت بافت اسکار ادامه یابد.

کلاهک پس از ۲۴ ساعت برداشته شد و سپس تیم ۱۸ ماه بعد را صرف رصد هرگونه تغییرات کردند. در پایان این بازه بسیاری از قورباغه های آزمایش شده نه تنها پاهایشان دوباره رشد کرده بود، بلکه این عضو بدن آنها کاملا کارآمد بود.

پاهای تازه رشد یافته، یک ساختار استخوان مانند جدید، بافت داخلی و انگشتانی تازه بدون استخوان داشتند. حیوانات آزمایشی نسبت به لمس واکنش نشان دادند و با پای دوباره رشد یافته توانستند در آب شنا کنند و به زندگی عادی بازگردند.

البته به گفته محققان پژوهش آنها درباره کلاهک سیلیکونی و کوکتل دارویی هنوز تمام نشده است. به گفته آنها می توان موادی را به کوکتل افزود یا آن را قدرتمندتر کرد تا به بازتولید کامل عضو با انگشتان و استخوان ها منجر شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5764
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.