• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

نقش انگل‌ها در بروز عفونت آپاندیس

  • کد خبر : 5116
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
نقش انگل‌ها در بروز عفونت آپاندیس
بررسی‌های یک مطالعه مروری نشان داد که خطر آپاندیسیت یا عفونت آپاندیس در حضور انگل‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، عفونت‌های کرمی و تک‌یاخته‌ای که دستگاه گوارش را درگیر می‌کنند، در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هنوز به عنوان یک معضل بهداشتی مهم محسوب می‌شوند. بسیاری از این انگل‌ها قابلیت درگیر کردن شدید آپاندیس را دارند.

به همین دلیل شناخت خطر بالقوه و اهمیت بهداشتی انگل‌های درگیرکننده آپاندیس و تأثیر مستقیم آن‌ها بر نظام سلامت جامعه، ضروری است. شناسایی گونه غالب انگلی، سن درگیری، مشخص کردن بیشترین جنس درگیر (زن یا مرد)، بیشترین مناطق جغرافیایی درگیر با این انگل‌ها و… باعث افزایش سطح آگاهی جامعه و کاهش چشمگیر مبتلایان به این عفونت‌های انگلی می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشگران با انجام یک مطالعه، مقالات مرتبط با شیوع عفونت‌های انگلی درگیرکننده آپاندیس را مورد بررسی قرار دادند. برای انجام این مطالعه مروری نظام‌مند، مقالات مرتبط با این موضوع که در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰ انجام شده بودند، از پایگاه‌های مختلف استخراج شدند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که خطر آپاندیسیت ممکن است در حضور انگل‌های کرمی و تک یاخته‌ای افزایش یابد. همچنین یافته‌ها حاکی از این بود که کشورهای در حال توسعه، بیشترین موارد انگلی ثبت شده در نمونه‌های جراحی آپاندیس گزارش کرده‌اند.

بر اساس این یافته‌ها، پژوهشگران مطالعه حاضر می‌گویند که برنامه‌های غربال‌گری منظم برای تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری‌های انگلی، به ویژه در مناطق اندمیک جهان مورد نیاز است.

در انجام این تحقیق، آیدا وفایی اصلاحی، بهزاد بیژنی، شیما هاشمی‌پور، رزاق محمودی، الهام حاجیلو، علیرضا محمدزاده و میلاد بدری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، میثم الفتی‌فر از پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، الهام هوشمند از گروه انگل شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، امیرعبدلی از مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی جهرم، محمدجواد عباس‌زاده افشار از گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «انگل‌ها در آپاندیس‌های برداشته شده با جراحی، یک نگرانی بهداشت عمومی نادیده گرفته شده: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز» در نشریه Pathogens and Global Health منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5116
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.