• امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه زخم پای دیابتی چیست؟ چگونه به این زخم مبتلا نشویم؟ ورم پا نشانه چیست؟ سندرم ایمپاستر چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟ رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

1

درونگرایی چیست؟

  • کد خبر : 40254
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
درونگرایی چیست؟
درونگرایی نوعی ویژگی شخصیتی است که بیشتر بر احساسات درونی تمرکز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، درون گرایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی است که در بسیاری از تئوری‌های شخصیت‌شناسی از آن اسم به میان می‌آید. افرادی که درون‌گرا هستند، بیشتر تمایل دارند به افکار و احساسات درونی خود بپردازند و بر آن‌ها تکیه کنند تا این‌که به دنبال محرک‌ها و فاکتورهای بیرونی باشند. همان‌طور که گفته شد، درونگرایی بخشی از یک طیف است و نقطه‌ی مقابل برونگرایی است. این دو خصیصه، دو انتهای یک نمودار هستند و درونگرایی مطلق در یک انتهای این طیف قرار می‌گیرد. برونگرایی و درونگرایی در ابتدا شالوده‌ی کاری کارل جونگ را تشکیل دادند و به آن‌ها پرداخته شد. اما بعدتر جزء ۵ تئوری اصلی شخصیت شدند. همچنین این دو ویژگی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تست شخصیت شناسی MBTI هستند. برای تشخیص درون گرایی و برون گرایی تست‌های شخصیت شناسی وجود دارد که تحت نظر روانشناس می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

طبق گفته‌های روانشناسان و شخصیت شناسان، هر انسانی تا حدودی درونگرا و تا حدودی برونگراست. اما همه‌ی ما در نهایت به سمت یکی از این دو ویژگی بیشتر تمایل داریم. افراد درونگرا به نسبت ساکت‌تر، محتاط‌تر و درون‌نگر‌تر هستند. این افراد برای بودن در جمع‌های شلوغ انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اگر با آن‌ها صحبت کنید، متوجه می‌شود که بعد از گذراندن زمانی مشخص در کنار دوستان و آشنایان، نیاز به دوباره شارژ کردن خود دارند. در واقع نیاز دارند که از جمع فاصله گرفته و به تنهایی خود رجوع کنند.

علل درونگرا بودن

برای این که بدانید چرا بعضی افراد درونگرا و برخی دیگر برونگرا هستند، باید فیزیولوژی بدن خود را به خوبی بشناسیم. نحوه‌ی پاسخ دادن بدن شما به محرک‌های بیرونی یک عامل تعیین کننده‌ی مهم در تعیین ویژگی‌های شخصیتی شما هستند. اگر بخواهیم در فیزیولوژی بدن دقیق شویم، باید به سیستم فعال کننده‌ی شبکیه (رتیکولار) بپردازیم. نورون‌هایی در سیستم فعال کننده‌ی رتیکولار (RAS) وجود دارند که بیداری و خواب شما را تنظیم و کنترل می‌کنند. این سیستم همچنین در کنترل میزان اطلاعات دریافتی در هنگام بیداری و هوشیاری هم نقش دارد.

درونگراها چه ویژگی هایی دارند؟

۱. بودن در جمع‌های شلوغ از آن‌ها انرژی زیادی می‌گیرد

آیا بعد از وقت گذراندن در کنار تعداد زیادی از دوستان و آشنایان خود احساس خستگی شدید می‌کنید؟ بعد از این که یک روز را در کنار جمع شلوغی می‌گذرانید، به زمانی برای تنها بودن نیاز دارید؟ احتیاج به گذراندن زمان برای بازیابی آرامش و شارژ کردن خود را دارید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این مورد این است که افراد درون‌گرا باید برای در جمع بودن انرژی صرف کنند. این درحالی است که برون‌گرایان از بودن در جمع انرژی می‌گیرند. اما این بدان معنا نیست که افراد درونگرا از بودن در جمع پرهیز می‌کنند.

۲. از تنهایی لذت می‌برند

به عنوان یک فرد درون‌گرا، عصری دلپذیر برای شما یک عصر خلوت و بدون مزاحمت کس دیگری است. چند ساعت تنهایی و خلوت و خواندن کتاب مورد علاقه‌تان، پیاده روی در طبیعت به تنهایی و یا با یک تا دو نفر همراه آرام، دیدن برنامه‌ی تلوزیونی مورد علاقه‌تان در خلوت احتمالاً از تفریحات مورد علاقه‌ی شما به عنوان یک فرد درون گرا است. این فعالیت‌ها می‌توانند شما را پرانرژی و شاد کنند.

۳. دایره‌ی دوستان کوچکی دارند

یک برداشت اشتباه درباره‌ی درونگرایان این است که از انسان‌های دیگر خوششان نمی‌آید، اما اینطور نیست. حقیقتاً هیچ انسان درونگرایی از انسان‌های دیگر بیزار نیست. مسئله است که درونگرایی باعث شده است که او محتاط‌‌تر از برون‌گرایان دوستانش را انتخاب کنند؛ بنابراین دوستان کمتری دارد. اگرچه بسیاری از درون‌گرایان از جمع‌های بزرگ و مهمانی‌های و پارتی‌های شلوغ خوششان نمی‌آید، از بودن در جمع کوچک دوستان‌شان لذت می‌برند و آن را غنیمت می‌شمرند.

۴. دیگران آن‌ها را فردی آرام و ساکت توصیف می‌کنند که شناختن آن‌ها آسان نیست

معمولاً بقیه افراد درون‌گرا را افرادی آرام، ساکت و تودار می‌شناسند. همچنین بیشتر اوقات آن‌ها را با افراد خجالتی اشتباه می‌گیرند. با این که افراد درون‌گرا خجالتی به نظر می‌رسند، نباید آن‌ها را خجالتی و ترسو دانست. معمولاً افراد درون‌گرا وقت خود را برای چت‌ها و حرف‌های بی اهمیت و یا حتی کم اهمیت هدر نمی‌دهند. این افراد برای مکالمه‌های خود ارزش قائل هستند و معمولاً در انتخاب کلمات وسواس به خرج می‌دهند. اگر فرد آرامی هستید و ترجیح می‌دهید کم‌تر صحبت کنید، به احتمال زیاد شما یک انسان درون‌گرا هستید.

۵. تحریک‌های بسیار آن‌ها را گیج می‌کنند و تمرکزشان را به هم می‌زنند

درون‌گرایی، بودن در شرایط مختلف را برنمی‌تابد. یک فرد درون‌گرا نمی‌تواند در شرایط متفاوت قرار بگیرد و فعالیت‌های مختلف را انجام دهد. زیرا این مسئله سبب به هم ریختن تمرکز او می‌شود. اما برای یک فرد برون‌گرا چنین حالتی وجود ندارد. او از انجام دادن کارهای متفاوت در آن واحد لذت می‌برد و احساس خستگی نمی‌کند. ولی فرد درونگرا ترجیح می‌دهد در یک زمان بر یک موضوع تمرکز کند و نمی تواند به چند موضوع بپردازد.

۶. خودشان را به خوبی می‌شناسند

از آن‌جایی که افراد درونگرا از بودن در کنار خود و وقت‌ گذراندن برای خود لذت می‌برند، خود را هم به خوبی می‌شناسند. افراد درونگرا وقت زیادی برای تجربه و امتحان کردن علایق خود می‌گذارند، از این رو خود را بهتر می‌شناسند. اگر به خوبی خود را می‌شناسید، می‌دانید چه می‌خواهید، از چه چیزی بیزارید و چگونه می‌توانید از وقت خود بهترین استفاده را ببرید، به احتمال زیاد درونگرا هستید.

۷. دوست دارند از راه مشاهده یاد بگیرند

با اینکه افراد برونگرا تمایل دارند از راه انجام دادن و امتحان کردن بیاموزند، درون‌ گراها ترجیح می‌دهند با مشاهده کردن و دیدن بیاموزند. از آزمون و خطا و امتحان کردن تا حد امکان می‌گریزند و بیشتر به مشاهده‌ی دقیق روی می‌آورند. بعد از یادگیری در تنهایی و خلوت خود آن را امتحان می‌کنند و می‌آزمایند. ترجیح می‌دهند این کار را در خلوت بکنند تا اینکه در جمع و در برابر دیگران امتحان کنند. اگر یادگیری از راه مشاهده را به انجام و امتحان کردن ترجیح می‌دهید، احتمالا فرد درونگرایی هستید.

۸. شیفته‌ی شغل‌ها و کارهایی هستند که مستقل هستند

افرادی که به میزان بالایی به درون‌گرایی تمایل دارند، از کارهایی که ارتباط زیادی با دیگران دارند و نیازمند برقراری ارتباط اجتماعی هستند، می‌گریزند. از طرفی شیفته‌ی شغل‌هایی هستند که مستقل هستند و نیازی به معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران ندارد. مثلا یک درونگرا ترجیح می‌دهد نویسنده باشد. نویسندگی، حسابداری، برنامه‌نویسی، طراحی، هنر و داروسازی از رشته‌های مورد علاقه‌ی افراد درون گرا هستند.

ویژگی‌های مثبت درونگرایی

  • درونگراها کلمات را با دقت بالاتری انتخاب می‌کنند: هنگام کار کردن با درونگراها این را بدانید که آن‌ها معمولاً صحبت نمی‌کنند، اما هنگامی که شروع به صحبت می‌کنند این کار را بسیار دقیق و خلاصه انجام می‌دهند. حرف‌هایی که می‌زنند قبلاً چندین بار از فیلترهای مختلفی در سرشان عبور کرده است و به قول معروف “شسته و رفته” است.
  • تمرکز بالایی دارند: افراد درونگرا به علت تمایلی که به دور ماندن از محرک‌های مختلف دارند، محیطی را برای خود فراهم می‌کنند که تمرکز کردن در آن ساده‌تر باشد. افراد درونگرا تمرکز بالاتری دارند.
  • معمولا آرام هستند: شاید برای مثبت در نظر گرفتن این ویژگی نظرها متفاوت باشد. اما کار کردن با افرادی که سکوت می‌کنند و در آرامش کارهای خود را انجام می‌دهند ساده‌تر از کار کردن با افراد پر سر و صداست.

ویژگی‌های منفی درونگرایی

  • به اشتباه بی ادب به نظر می‌رسند: در صورتی‌که افراد درونگرا بی‌ادب نیستند، اما در اولین برخورد و یا در جمع‌های شلوغ بی‌ادب و یا بدمعاشرت به نظر می‌رسند.
  • ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت به نظر می‌رسد. درونگراها تلاشی برای برقراری ارتباط با افراد جدید نمی‌کنند، برای همین ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت به نظر می‌رسد.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=40254
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.