• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
امروز 0
0
در گزارش تسریر بخوانید؛

تکنیک‌های مشاوره فردی چیست؟

  • کد خبر : 37624
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
تکنیک‌های مشاوره فردی چیست؟
مشاوره فردی فرآیندی است که از طریق آن به صورت انفرادی و در یک محیط امن با درمانگر یا متخصص سلامت روان صحبت می‌کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، این نوع مشاوره به شما اجازه می‌دهد که احساسات، باورها و رفتارهای خود را بشناسید، خاطرات چالش‌برانگیز یا تاثیرگذار را مورد بررسی قرار دهید، جنبه‌هایی از زندگی خود را که دوست دارید تغییر دهید شناسایی کنید، خودتان و دیگران را بهتر درک کنید، اهداف شخصی داشته باشید و به سمت تغییرات مطلوب گام بردارید. مشاوره فردی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند.

اگر می‌خواهید بدانید که تکنیک های مشاوره فردی چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هدف از مشاوره فردی چیست؟

هدف از مشاوره فردی، حل مسئله‌ای است که شما را وادار کرده به درمانگر مراجعه کنید. این نوع مشاوره مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال، به شما کمک می‌کند که برای شکستن چرخه الگوهای آسیب‌رسان ذهنی که از افکار و رفتارهای مخرب ناشی می‌شوند، ابزار عاطفی لازم را به دست آورید. همچنین به شما مهارت‌های مقابله‌ای را می‌آموزد تا از آن‌ها برای مدیریت موقعیت‌های چالش‌برانگیز زندگی استفاده کنید.

مسائل مشکل‌سازی که ممکن است برای حل آن‌ها به درمانگر مراجعه کنید عبارت‌اند از: استرس ناشی از ارتباط با دیگران، بیکاری، بیماری، غم و اندوه ناشی از مرگ یکی از عزیزان، اعتیاد و مشکلات مرتبط با محل کار، مدرسه یا خانه. علاوه بر این، ممکن است به دلیل ابتلا به اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا فوبیا به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.هر جلسه مشاوره فردی معمولا بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. دفعات مراجعه به روانشناس و مدت زمان درمان تا حد زیادی به نیازها، اهداف و پیشرفت شما بستگی دارد. بسیاری از نگرانی‌ها به راحتی با درمان کوتاه‌مدت برطرف می‌شوند، در حالی که سایر مشکلات پیچیده‌ به درمان طولانی‌مدت نیاز دارند.

رایج‌ترین تکنیک‌ های مشاوره فردی چیست؟

در حرفه مشاوره انواع مختلفی از درمان وجود دارد که به متخصصان این امکان را می‌دهد رویکرد مناسب را بر اساس نیازهای شما انتخاب کنند. برای انتخاب بهترین نوع درمان باید متغیرهای زیادی را در نظر گرفت؛ بنابراین فرآیند تصمیم‌گیری مهم و پیچیده است. به عنوان مثال، ممکن است تاریخچه شخصی شما یا تجربه روانشناس روی تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام رویکرد درمانی سودمندتر است، تاثیر بگذارد.

برای مشاوره فردی یک رویکرد واحد وجود ندارد؛ بلکه این وظیفه روانشناس است که بهترین سبک درمانی را برای موقعیت منحصر‌به‌فرد شما پیدا کند و به‌کار بگیرد. از این‌رو، روانشناس باید با انواع روش‌های درمانی آشنا باشد تا بتواند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

در پاسخ به این سوال که تکنیک های مشاوره فردی چیست باید بگوییم که از رویکردهای مختلفی برای حل مشکلات مرتبط با سلامت روان استفاده می‌شود.

این رویکردها شامل موارد زیر هستند:

۱. درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری یک نوع گفتگودرمانی است که به شما کمک می‌کند با تغییر رفتار و افکارتان مشکل خود را مدیریت کنید. CBT اغلب برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای سایر مشکلات از جمله اختلال دوقطبی، اختلال پانیک و مشکلات خواب هم مفید باشد.

CBT بر این مفهوم استوار است که افکار، احساسات و اعمال فیزیکی شما به هم مرتبط هستند و افکار و احساسات منفی می‌توانند شما را در یک چرخه منفی به دام بیندازند. در واقع CBT به شما یاد می‌دهد که چگونه این الگوهای منفی را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید. برخلاف سایر روش‌های گفتگودرمانی، CBT به جای تمرکز بر مسائل گذشته، با مشکلات فعلی شما سروکار دارد.

۲. رفتاردرمانی دیالیتیکی (DBT)

رفتاردرمانی دیالکتیکی یک نوع گفتگودرمانی یا درمان شناختی رفتاری است که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام ‌شود.

هدف DBT این است که به شما کمک کند تا:

  • احساسات دشوار خود را درک کنید و بپذیرید.
  • مهارت کنترل احساسات را بیاموزید.
  • بتوانید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

درمان شناختی رفتاری به شما می‌کند تا روش‌های غیر مفید تفکر و رفتار خود را تغییر دهید. رفتاردرمانی دیالکتیکی هم این کار را انجام می‌دهد، اما تفاوت آن با CBT در این است که روی پذیرش اینکه چه کسی هستید تمرکز می‌کند.

بر اساس تحقیقات، DBT برای مقابله با مشکلاتی مانند خود آزاری، اقدام به خودکشی و افسردگی مفید است. این روش درمانی برای کسانی که متعهد به ایجاد تغییرات مثبت هستند و می‌توانند روی زمان حال و آینده بیشتر از گذشته تمرکز کنند، گزینه مناسبی است.

۳. روان‌درمانی بین فردی (IPT) در تکنیک های مشاوره فردی

وقتی این سوال مطرح می‌شود که تکنیک های مشاوره فردی چیست، باید به روان‌درمانی بین فردی اشاره کرد. IPT از طریق بهبود عملکرد بین فردی بر تسکین علائم تمرکز دارد و به جای مسائل مربوط به دوران کودکی، به مشکلات و روابط فعلی می‌پردازد.

به طور کلی، IPT موارد زیر را بررسی و حل می‌کند:

  • درگیری در روابط که منبع تنش و ناراحتی است
  • تغییرات زندگی (مانند از دست دادن شغل) که بر احساسات افراد در مورد خود و دیگران تاثیر می‌گذارد
  • اندوه و فقدان
  • مشکل در شروع رابطه یا حفظ آن

IPT اغلب در مرحله حاد افسردگی اساسی به‌کار گرفته می‌شود، اما می‌تواند به عنوان یک درمان نگهدارنده برای کمک به جلوگیری از عود بیماری هم استفاده شود. علاوه بر این، برای درمان اضطراب، پرخوری عصبی، خستگی مزمن و اختلالات خلقی مانند اختلال دوقطبی هم مفید است.

IPT برای درمان بیماران از نوجوانی تا سالمندی گزینه مناسبی به شمار می‌رود. این روش‌ درمانی هم به طور مستقل و هم در ترکیب با داروها موثر است.

۴. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یک نوع روان‌درمانی است که به شما کمک می‌کند بر لحظه حال متمرکز بمانید و افکار و احساسات خود را بدون قضاوت بپذیرید.

هدف ACT این است که به جای تمرکز روی احساسات منفی، انرژی خود را برای درمان بگذارید. در این روش، با کمک متخصص سلامت روان مجموعه‌ای از مکانیسم‌های مقابله‌ای که به طور خاص برای موقعیت شما طراحی شده‌اند را انتخاب می‌کنید و در طول زندگی خود از آن‌ها برای مدیریت تجربیات چالش‌برانگیز کمک می‌گیرید.

درمان ACT بر پذیرش تجارب زندگی در زمان وقوع، بدون ارزیابی یا تلاش برای تغییر آن‌ها، تمرکز می‌کند. این مهارتی است که از طریق تمرینات ذهن‌آگاهی ایجاد می‌شود و شما را تشویق می‌کند که با تجارب دشوار رابطه‌ای جدید و دلسوزانه‌تر ایجاد کنید. انجام این کار می‌تواند شما را از افکار منفی وسواسی خلاص کند تا بتوانید آرامش داشته باشید.

۵. درمان هیجان‌مدار (EFT)

اگر تمایل دارید احساسات خود را به قدری سرکوب کنید که سلامتی‌تان در معرض خطر قرار بگیرد، درمان هیجان‌مدار می‌تواند برای شما مفید باشد.

بر اساس EFT:

  • عدم آگاهی عاطفی مضر است.
  • اجتناب از احساسات می‌تواند به پیامدهای منفی در زندگی منجر شود.
  • با گذشت زمان، نادیده گرفتن احساسات یا اجتناب از واکنش احساسی ممکن است توانایی پردازش آن‌ها را تغییر دهد.

متخصص سلامت روان می‌تواند با تمرکز بر EFT به شما کمک کند که از احساسات خود آگاه شوید و آن‌ها را درک کنید. در حقیقت، درمانگر استراتژی‌های مقابله‌ای برای رویارویی با احساسات و مدیریت آن‌ها را به شما می‌آموزد.

۶. روان‌درمانی پویشی

در پاسخ به این سوال که تکنیک های مشاوره فردی چیست، می‌توان از روان‌درمانی پویشی هم نام برد. روان‌درمانی پویشی یک نوع گفتگودرمانی است، یعنی بر اساس این مفهوم شکل گرفته است که صحبت کردن در مورد مشکلات می‌تواند به کسب مهارت‌های لازم برای حل آن‌ها کمک کند.

روان‌درمانی پویشی به شما کمک می‌کند که با درک بهتر احساسات و افکار خود کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشید. از آنجا که تمرکز این روش بر روابط و درک افکار و احساساتی است که ممکن است از رویارویی با آن‌ها اجتناب کرده باشید، معمولا برای درمان به زمان زیادی نیاز دارید.

کلام پایانی تکنیک های مشاوره فردی

سلامت روان حالتی از بهزیستی روانی است که شما را قادر می‌سازد با استرس‌های زندگی کنار بیایید، توانایی‌های خود را درک کنید، خوب یاد بگیرید، خوب کار کنید و در کمک به جامعه مشارکت داشته باشید. سلامت روان یک حق اساسی انسانی است و برای توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر با مشکلی مواجه هستید که سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار داده است، در اسرع وقت به روانشناس یا درمانگر مراجعه کنید. درمانگر می‌تواند از طریق مشاوره فردی به شما برای حل مشکلات‌تان راه حل ارائه دهد. مشاوره فردی شکل خاصی از درمان است که طی آن مشاور فقط روی یک نفر تمرکز می‌کند.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=37624
  • منبع : https://fa.wikipedia.org

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.