• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0
تسریر گزارش می‌دهد؛

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟ آیا این اختلال قابل درمان است؟

  • کد خبر : 33107
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟ آیا این اختلال قابل درمان است؟
اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) به عنوان یک نوع اختلال شخصیت غیرعادی طبقه‌بندی می‌شود. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت غیرعادی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که ممکن است برای دیگران عجیب یا غیرمعمول به نظر برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، تصور می‌شود که این اختلال بین ۱/۲۱ تا ۴/۴ درصد از بزرگسالان ایالات‌متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به پارانوئید دائما به دیگران مشکوک هستند و همیشه احساس می‌کنند که دیگران قصد آسیب رساندن به آن‌ها را دارند. اما علت اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چطور درمان می‌شود؟ 

پارانوئید چیست؟

پارانوئید از نظر روانشناسی یک اختلال روانی است که موجب ایجاد حس بی‌اعتمادی و سوءظن بی‌دلیل به دیگران می‌شود. این افراد به‌طور دائم به دیگران مشکوک هستند و بر این باور هستند که دیگران سعی در تحقیر، آسیب رساندن یا تهدید آن‌ها دارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید اغلب فکر نمی‌کنند که رفتار و طرز فکرشان مشکل‌ساز باشد.

از رایج‌ترین علائم پارانوئید می‌توان به احساس شک، حساس بودن نسبت به انتقاد، عصبانیت سریع و کینه‌ای بودن اشاره کرد.

علائم اختلال شخصیت پارانوئید

افراد مبتلا به PPD اغلب باور نمی‌کنند که رفتار آن‌ها غیرعادی است. ممکن است کلیه رفتارهایی که بروز می‌دهند از نظر خودشان کاملاً منطقی به نظر برسد. با این حال، اطرافیان این افراد از بی‌اعتمادی و شک همیشگی آن‌ها عذاب می‌کشند.فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است رفتاری خصمانه یا سرسختانه داشته باشد.

این افراد ممکن است دائما طعنه‌آمیز رفتار کنند و اغلب اوقات موجب ناراحتی دیگران شوند. از ظرف دیگر گاهی اوقات این افراد در کنار پارانوئید علائم افسردگی و اضطراب را نیز تجربه می‌کنند. اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی (BPD) دو بیماری با علائم مشابه PPD هستند. درنتیجه، تشخیص دقیق این شرایط می‌تواند دشوار باشد از همین رو برای تشخیص لازم است روانشناس به‌طور دقیق علائم و رفتارهای فرد را بررسی کند.

در ادامه می‌توانید به رفتارها و علائم ظاهری افراد پارانوئید بیشتر آشنا شوید:

  • احساس اینکه همه افراد قصد آسیب رساندن به او را دارند
  • شک به وفاداری دیگران
  • داشتن مشکل در کار کردن با دیگران
  • حساس بودن نسبت به انتقاد
  • عصبانیت سریع
  • کینه‌ای بودن
  • سرد رفتار کردن با دیگران
  • حسادت شدید
  • جدا شدن یا منزوی شدن از نظر اجتماعی
  • استدلالی و تدافعی بودن
  • در درک اینکه دچار اختلال هستند، مشکل دارند
  • نداشتن آرامش

از رایج‌ترین دلایل ابتلا به پارانوئید می‌توان به زندگی در یک خانواده کم درآمد و فقیر، بیوه بودن، ازدواج نکردن، ترومای دوران کودکی و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

علت ابتلا به پارانوئید

علت ابتلا به اختلال پارانوئید ((PPD ناشناخته است. با این حال، محققان بر این باورند که ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی می‌تواند منجر به این اختلال شوند.

این اختلال بیشتر در خانواده‌هایی با سابقه اسکیزوفرنی و اختلال هذیانی وجود دارد. ترومای دوران کودکی (آزار جسمی، عاطفی یا جنسی) نیز ممکن است یکی از عوامل موثر بر بروز این مشکل باشد. در ادامه می‌توانید با دلایل ابتلا به پارانوئید بیشتر آشنا شوید. در صورت لزوم می توانید با دکتر روانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص روانپزشک مراجعه کنید.

  • زندگی در یک خانواده فقیر
  • جدا شدن یا طلاق گرفتن والدین
  • بیوه بودن
  • ازدواج نکردن
  • ترومای دوران کودکی
  • سابقه خانوادگی

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، احتمال ابتلا به PPD در آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، بومیان آمریکایی و آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار نسبت به سایر افراد بیشتر است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه و چرا شیوع در گروه‌های نژادی خاص متفاوت است موردنیاز است. اما به‌طورکلی استرس نقش مهمی بر بروز این اختلال دارد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ روی اختلال پارانوئید نشان می‌دهد که درواقع تفاوت کمی بین افراد سیاه‌پوست و افراد سفیدپوست در مورد علائم پارانویای پاتولوژیک وجود دارد. با این حال، افراد سیاه‌پوست بیشتر احتمال دارد که علائم پارانویای غیرآسیب شناختی مانند عدم اعتماد را از خود نشان دهند.

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید را می‌توان با موفقیت درمان کرد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به این بیماری در پذیرش درمان مشکل دارند. فرد مبتلا به PPD علائم خود را غیرقابل‌توجیه نمی‌بیند و فکر می‌کند که رفتارهایش کاملا عادی و نرمال است.

شرکت در جلسات مشاوره یا روان‌درمانی برای افرادی که مایل به پذیرش درمان هستند مفید است. در این جلسات فرد یاد می‌گیرد چگونه با این اختلال کنار بیایید و با دیگران ارتباط برقرار کند. اما روان‌درمانی همیشه به تنهایی برای درمان پارانوئید موثر نیست. در ادامه می‌توانید را رایج‌ترین روش‌های رایج برای درمان اختلال شخصیت پارانوئید آشنا شوید.

مصرف دارو

داروها نیز می‌توانند مفید باشند، به خصوص اگر فرد علاوه بر پارانوئید علائم افسردگی و اضطراب را نیز تجربه می‌کند. بیشتر داروهایی که برای درمان پارانوئید استفاده می‌شوند، ضد اضطراب هستند. برای از بین بردن افکارهذیانی نیز معمولا از داروهای ضد روان‌پریشی استفاده می‌شود. به‌طورکلی بهترین داروی پارانوئید باید توسط پزشک و مطابق با علائم فرد تجویز شود.

روان‌درمانی

درمان اختلال شخصیت پارانوئید با روان‌درمانی با توسعه مهارت‌هایی بر ایجاد همدلی، اعتماد، ارتباط، عزت‌نفس، روابط اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی متمرکز است. رفتاردرمانی شناختی (CBT) نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می‌کند افکار و احساساتی را که بر رفتارها تأثیر می‌گذارند درک کنند. در طول دوره درمان، افراد یاد می‌گیرند که چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحم را که تأثیر منفی بر رفتار دارند، شناسایی و تغییر دهند.

درمان پارانوئید با طب سنتی

در طب سنتی برای درمان پارانوئید از داروهای گیاهی استفاده می‌شود. گفته می‌شود که استفاده از گیاهان دارویی مثل دمنوش افتیمون و اسطوخدوس بر کاهش علائم این اختلال موثر هستند. متخصصین طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به پارانوئید از زعفران در رژیم غذایی خود استفاده کنند. حجامت کردن سر توسط پزشک نیز می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند.

روانشناس برای درمان پارانوئید کلیه علائم فرد را با دقت بررسی می‌کند.

روش تشخیص پارانوئید

به منظور تشخیص پارانوئید، روانشناس علائم و سابقه پزشکی فرد را به دقت بررسی می‌کند. همچنین روانشناس یک معاینه فیزیکی برای بررسی سایر شرایط پزشکی انجام می‌دهند.

سپس متخصص سلامت روان یک ارزیابی جامع انجام خواهد داد. او ممکن است از فرد در مورد دوران کودکی، مدرسه، زندگی کاری و روابطش بپرسد. علاوه بر این، متخصص سلامت روان ممکن است سعی کند رفتار فرد را با این سوال که چگونه به یک موقعیت تصور شده پاسخ می‌دهد، بسنجد.

فرد مبتلا به پارانوئید دائما به همسر خود شک دارد و رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود بروز می‌دهد.

پارانوئید و ازدواج

به جرات می‌توان گفت که ازدواج با اختلال شخصیت پارانوئید یکی از سخت‌ترین تجربه‌هایی است که یک فرد می‌تواند در زندگی داشته باشد. این افراد دائما دچار شک و خشونت می‌شوند و رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان می‌دهند. در برخی شرایط ممکن است فرد به دلیل مشکوک شدن اقدام به ضرب و شتم و یا حتی قتل طرف مقابل کند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با شوهر پارانوئید یا همسر مبتلا به این اختلال حتما با یک روانشناس باتجربه صحبت کنید. مساله پارانوئید و طلاق یک مساله کاملا جدی است، بنابراین اگر قصد دارید به دلیل این اختلال از همسرتان جدا شوید، بهتر است قبل از جدایی ابتدا از او بخواهید که نسبت به درمان اقدام کند. فراموش نکنید که این اختلال با شرکت در جلسات درمانی و مصرف دارو قابل درمان است.

پارانوئید اسکیزوفرنی چیست؟

پارانوئید اسکیزوفرنی یا اسکیزوفرنی پارانوئید یکی از شایع‌ترین انواع بیماری اسکیزوفرنی است که فرد دارای توهمات شنیداری و دیداری در مورد خیانت است. درواقع این افراد دائما احساس می‌کنند که همسر، خانواده و دوستانشان به آن‌ها خیانت می‌کنند و در توهمات خود این موضوع را احساس می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که دائما تحت نظر هستند و دیگران در حال توطئه‌چینی کردن علیه آن‌ها هستند.

سخن نهایی

پارانوئید یک اختلال رایج است که ممکن است مشکلاتی جدی برای فرد و اطرافیان او ایجاد کند. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، معمولا در زندگی شخصی، شغل و سایر روابط خود دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند زندگی راحتی را تجربه کنند.

اکثر این افراد نسبت به درمان مقاومت می‌کنند و احساس نمی‌کنند که مشکلی جدی دارند. با این حال در صورتی که به تشویق اطرافیان از جلسات مشاوره و روش‌های درمانی مختلف کمک بگیرند، می‌توانند یک زندگی معمول و دور از شک و عصبانیت را تجربه کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33107

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.