• امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
امروز 0
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

کاوش در آینده هوش مصنوعی؛ فناوری که جهان ما را متحول خواهد کرد

  • کد خبر : 26311
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
کاوش در آینده هوش مصنوعی؛ فناوری که جهان ما را متحول خواهد کرد
هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تکامل و تغییر شکل صنایع، روش کار و زندگی ماست، از این رو در این گزارش به بررسی روند‌های برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، پیش بینی می‌شود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۳۶.۶۲ درصد به رقم سرسام آور ۱۹۰.۶۱ میلیارد دلار برسد. این رشد سریع گواهی بر قدرت متحول کننده فناوری هوش مصنوعی است. با نگاهی به سال ۲۰۲۴، می‌توانیم انتظار پیشرفت‌ها و روند‌های هیجان انگیزتری را داشته باشیم که صنایع مختلف را شکل خواهند داد.

از این رو در این گزارش به بررسی روند‌های برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴، که باعث تحول بخش‌های مختلف خواهند شد، می‌پردازیم.

هوش مصنوعی عمومی: مخرب‌ترین روند دهه

هوش مصنوعی مولد (GenAI) نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند محتوای جدید و اصلی مانند متن، کد، موسیقی و … را ایجاد کند. با آموزش مقادیر عظیمی از داده ها، مدل‌های هوش  مصنوعی مولد می‌توانند الگو‌ها را یاد بگیرند و خروجی‌های جدیدی تولید کنند. هوش مصنوعی مولد به طور کامل جایگزین نویسندگان و طراحان نخواهد شد، اما به طور چشمگیری روند خلاقیت را سرعت می‌بخشد و فرصت‌های رشد جدیدی را ارائه می‌دهد.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، پذیرش هوش مصنوعی مولد به شدت افزایش یابد و بیش از ۸۰ درصد شرکت ها، مدل‌ها و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مولد را در عملیات‌های خود بگنجانند. این روند دسترسی به اطلاعات و مهارت‌ها را دموکراتیک خواهد کرد و آن را به یکی از مخرب‌ترین روند‌های دهه تبدیل خواهد کرد.

«بایو‌ ای‌آی» و هوش مصنوعی سایه

«بایو‌ ای‌آی» (ByOAI) یا هوش مصنوعی خودتان را بیاورید، یک روند کاری است که در آن کارمندان ابزار‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی خود را به محل کار می‌آورند. افزایش دسترسی به ابزار‌های هوش مصنوعی مقرون به صرفه و کاربرپسند، همراه با تقاضا برای مهارت‌های هوش مصنوعی، این روند را هدایت می‌کند. در حالی که «بایو‌ ای‌آی» مزایایی مانند افزایش بهره‌وری و نوآوری را ارائه می‌دهد، خطراتی از جمله حریم خصوصی داده‌ها و نقض امنیت را نیز به همراه دارد.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی سایه به استفاده از برنامه‌ها و ابزار‌های هوش مصنوعی در یک سازمان بدون اطلاع یا نظارت صریح بخش فناوری اطلاعات اشاره دارد. این امر می‌تواند منجر به نقض انطباق و خطرات دیگر شود. با افزایش محبوبیت «بایو‌ای آی»، سازمان‌ها باید بین پذیرش نوآوری هوش مصنوعی و مدیریت ریسک‌های بالقوه آن تعادل برقرار کنند.

هوش مصنوعی منبع باز: ظهور شفافیت و سفارشی‌سازی

استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی متن باز در حال افزایش است و برای سازمان‌ها شفافیت، انعطاف پذیری، قابلیت سفارشی سازی و مقرون به صرفه بودن بیشتری را در مقایسه با مدل‌های اختصاصی  فراهم می‌کند. در حالی که مدل‌های اختصاصی هنوز جای خود را دارند، آینده هوش مصنوعی فضای برا برای راه حل‌های منبع باز باقی می‌گذارد. به گفته فورستر (Forrester)، انتظار می‌رود ۸۵ درصد از شرکت‌ها مدل‌های هوش مصنوعی متن باز را در دسته‌های فناوری خود جای دهند.

حرکت به سمت هوش مصنوعی متن باز، همکاری، اشتراک دانش و نوآوری را در جامعه هوش مصنوعی پرورش می‌دهد. این به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از هوش جمعی توسعه دهندگان در سراسر جهان استفاده کنند و براساس آن مدل‌های هوش مصنوعی موجود را بنا کنند.

خطر توهم هوش مصنوعی: پرداختن به جنبه‌های تاریک

با رواج بیشتر هوش مصنوعی مولد، نگرانی فزاینده‌ای در مورد خطر توهمات هوش مصنوعی وجود دارد که درواقع خروجی‌های غلطی هستند که درست به نظر می‌رسند. انتظار می‌رود تقاضا برای پوشش بیمه‌ای در برابر توهمات خطر هوش مصنوعی در سال‌های آینده افزایش یابد. پیش بینی می‌شود بیمه گران اصلی سیاست‌های ویژه‌ای برای کاهش آسیب‌های احتمالی ارائه دهند.

در حالی که هوش مصنوعی مزایای زیادی به همراه دارد، اما خطراتی را نیز به همراه دارد. سازمان‌ها و افراد باید از ظرفیت خروجی‌های اشتباه آگاه باشند و اقداماتی را برای اطمینان از استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی اجرا کنند.

برنامه نویسی هوش مصنوعی: انقلابی در توسعه نرم افزار

گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی) پیش بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۸، سه نفر از چهار مهندس نرم افزار سازمانی برای نوشتن کد  از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. ابزار‌های هوش مصنوعی به توسعه دهندگان در خودکارسازی وظایف تکراری، بهینه سازی فرایند‌های خلاقانه، بهبود کیفیت کد و پشتیبانی از حل مساله کمک می‌کنند. استفاده از ابزار‌های کدنویسی هوش مصنوعی به زودی به یک رویه استاندارد تبدیل خواهد شد و توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا بهره وری را افزایش دهند و در این صنعت رقابتی باقی بمانند.

ابزار‌های کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها فرآیند توسعه را ساده می‌کنند، بلکه همکاری را افزایش می‌دهند و امکان بازاریابی سریع‌تر برای محصولات و خدمات نرم افزاری را فراهم می‌کنند. سازمان‌هایی که از ابزار‌های کدنویسی هوش مصنوعی استقبال نمی‌کنند، ممکن است خطر عقب افتادن از رقبای خود را به جان بخرند.

کاوش در آینده هوش مصنوعی؛ فناوری که جهان ما را متحول خواهد کرد

«ای‌آی تریسم»: مدیریت اعتماد، ریسک و امنیت در هوش مصنوعی

«ای‌آی تریسم» (AI TRiSM) که مخفف مدیریت اعتماد، ریسک و امنیت هوش مصنوعی است، چارچوبی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی را مدیریت کنند. این برنامه به حوزه‌های کلیدی مانند قابلیت توضیح، تشخیص ناهنجاری داده ها، مقاومت در برابر حملات خصمانه، و حفاظت از داده‌ها می‌پردازد.

با استفاده از «ای‌آی تریسم»، سازمان‌ها می‌توانند با حذف ۸۰ درصد داده‌های نادرست یا جعلی، تصمیمات بهتری بگیرند. این چارچوب اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند، زیرا سازمان‌ها بیشتر هوش مصنوعی را وارد عملیات‌های  خود می‌کنند و از استفاده مسئولانه و ایمن  فناوری هوش مصنوعی اطمینان حاصل می‌کنند.

شخصی سازی هوش مصنوعی: بهبود تجربه کاربری

شخصی‌سازی یک موضوع تکراری در صنایع مختلف است و هوش مصنوعی نقش مهمی در فعال کردن رابط‌های کاربری شخصی‌سازی شده و سازگار ایفا می‌کند. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اولویت‌های کاربر، برنامه‌های هوشمند می‌توانند محتوا، توصیه‌ها و تجربه کاربری را برای تک تک کاربران تنظیم کنند.

به گفته گارتنر، تا سال ۲۰۲۶، یک سوم از تمام اپلیکیشن‌های جدید از هوش مصنوعی برای ایجاد رابط‌های کاربری شخصی سازی شده و تطبیق پذیر استفاده خواهند کرد که نسبت به نرخ پذیرش فعلی حدود ۵ درصد افزایش خواهد داشت. شخصی سازی مبتنی بر هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر تعامل کاربر و نرخ تبدیل دارد که منجر به بهبود تولید درآمد برای کسب و کار‌ها می‌شود.

هوش مصنوعی کوانتومی: ترکیبی از رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی

هم گرایی رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی که با نام هوش مصنوعی کوانتومی شناخته می‌شود، ظرفیت زیادی برای تحول حوزه‌های مختلف دارد. پیش بینی می‌شود بازار جهانی هوش مصنوعی کوانتومی تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ میلیارد دلار آمریکا برسد که ناشی از نرخ رشد ترکیبی سالانه ۳۴.۱ درصدی است.

کامپیوتر‌های کوانتومی قدرت محاسباتی مورد نیاز برای آموزش و اجرای مدل‌های پیچیده هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند، در حالی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی منابع کوانتومی را بهینه سازی و به طور موثر استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی کوانتومی این ظرفیت را دارد که مدل سازی مالی و ارزیابی ریسک، کشف و توسعه دارو را متحول و حتی به دستیابی هوش مصنوعی عمومی (AGI) کمک کند.

کاوش در آینده هوش مصنوعی؛ فناوری که جهان ما را متحول خواهد کرد

 قانون‌گذاری هوش مصنوعی: نظارت بر استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی

با پیچیده‌تر و یکپارچه‌تر شدن هوش مصنوعی در زندگی ما، نیاز فزاینده‌ای به قانون‌گذاری برای کنترل توسعه و استفاده از آن وجود دارد. اتحادیه اروپا با قانون پیشنهادی هوش مصنوعی که هدف آن ایجاد یک چارچوب جهانی برای حکمرانی هوش مصنوعی است، راه را برای قانون‌گذاری هوش مصنوعی هموار می‌کند. انتظار می‌رود این مقررات در اوایل سال ۲۰۲۴ به تصویب برسد.

قانون‌گذاری هوش مصنوعی برای اطمینان از اینکه فناوری هوش مصنوعی مسئولانه، اخلاقی و مطابق با مقررات حریم خصوصی و امنیت داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مهم است. همان طور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، دولت‌ها و سازمان‌ها باید با یکدیگر هم کاری کنند تا قوانینی وضع کنند که از افراد و کل جامعه محافظت کند.

هوش مصنوعی اخلاقی: رسیدگی به نگرانی‌های زیست محیطی، حریم خصوصی و ایمنی

هوش مصنوعی اخلاقی بر مفاهیم اخلاقی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و به مسائلی مانند تعصب و انصاف، شفافیت و قابلیت توضیح، حریم خصوصی و ایمنی و امنیت می‌پردازد. فناوری هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که سوگیری‌ها را منعکس و تقویت کند، حریم خصوصی را نقض کند و برای اهداف مضر مورد سو استفاده قرار گیرد.

سازمان‌ها و دولت‌ها با درک اهمیت هوش مصنوعی اخلاقی، دستورالعمل‌ها و مقرراتی را برای ترویج توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی منتشر کرده اند. هوش مصنوعی اخلاقی تضمین می‌کند که سیستم‌های هوش مصنوعی به گونه‌ای توسعه یافته و به کار گرفته می‌شوند که عدالت، شفافیت، حریم خصوصی و امنیت را رعایت کنند.

مشاغل هوش مصنوعی: فرصت‌های شغلی نوظهور

رشد سریع هوش مصنوعی منجر به ظهور نقش‌های شغلی جدید و نیاز به مهارت افزایی در صنعت هوش مصنوعی شده است. مدیران این حوزه بر توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی نظارت می‌کنند، در حالی که مهندسان در حوزه‌های مختلفی مانند تحقیق، هوش تجاری، بینایی کامپیوتری، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی تخصص دارند.

اخلاق‌گرایان هوش مصنوعی اطمینان می‌دهند که سیستم‌های هوش مصنوعی به‌طور اخلاقی توسعه یافته و به کار گرفته می‌شوند و مسائل مربوط به تعصب، انصاف، حریم خصوصی و شفافیت را بررسی می‌کنند. متخصصان رگولاتوری هوش مصنوعی قوانین در حال تحول هوش مصنوعی را به‌روز می‌کنند، در حالی که طراحان تعامل انسان و رایانه (HCI) رابط کاربری محصولات مجهز به هوش مصنوعی را ارتقا می‌دهند. این‌ها تنها چند نمونه از فرصت‌های شغلی متنوع در زمینه هوش مصنوعی هستند.

جستجوی آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی: آینده بازیابی اطلاعات

هوش مصنوعی با ارائه تجربیات شخصی، زمینه‌ای و پیش‌بینی‌کننده، جستجوی آنلاین را متحول می‌کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی نتایج جستجو را بر اساس ترجیحات کاربر تنظیم می‌کنند، نتایج دقیقی را برای پرسش‌های پیچیده ارائه می‌دهند، جستجوی محاوره‌ای را ممکن می‌سازند و حتی امکان جستجوی بصری با استفاده از تصاویر یا ویدیو‌ها را فراهم می‌کنند.

بااین حال، جلب اعتماد مشتری چالشی برای موتور‌های جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. مصرف کنندگان در مورد جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی کنجکاو هستند، اما در مورد صحت و حفظ حریم خصوصی داده‌ها نگران هستند. ایجاد امنیت، سهولت استفاده و یکپارچگی با پلتفرم‌های دیجیتال موجود درموتور‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مهم هستند تا در میان مردم مقبولیت پیدا کنند.

کاوش در آینده هوش مصنوعی؛ فناوری که جهان ما را متحول خواهد کرد

هوش مصنوعی در خدمت مشتری

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که با آسان‌تر و کارآمدتر کردن مشاغل پشتیبانی، ارائه خدمات به مشتریان را متحول کند. در حالی که هوش مصنوعی جایگزین نمایندگان خدمات مشتری انسانی نخواهد شد، می‌تواند قابلیت‌های آن‌ها را تقویت کند و تجربه کلی پشتیبانی از مشتری را بهبود بخشد. هوش مصنوعی با خودکارسازی کار‌ها و ارائه کمک‌های شخصی سازی شده می‌تواند به شرکت‌ها در صرفه جویی در هزینه ها، افزایش کارایی و کسب مزیت رقابتی کمک کند.

رهبران خدمات مشتری نسبت به پتانسیل هوش مصنوعی خوش بین هستند و ۶۹ درصد آن‌ها قصد دارند در سال‌های آینده سرمایه گذاری بیشتری روی هوش مصنوعی انجام دهند. انتظار می‌رود که خدمات مشتریان به کمک هوش مصنوعی به امری عادی تبدیل شود و ۷۳ درصد از رهبران پشتیبانی معتقدند که مشتریان انتظار پشتیبانی از هوش مصنوعی را در پنج سال آینده خواهند داشت. با این حال، بین آنچه رهبران پشتیبانی و متخصصان در مورد آمادگی مشتری برای چت بات‌های هوش مصنوعی فکر می‌کنند، شکاف وجود دارد و نیاز به درک و هم ترازی بیشتر را برجسته می‌کند.

کلام پایانی

درنهایت، آینده هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ امیدوارکننده به نظر می‌رسد و روند‌های متعددی آماده انقلاب در صنایع و تغییر مسیر نحوه کار و تعامل ما با فناوری هستند. از هوش مصنوعی مولد گرفته تا ملاحظات اخلاقی، پتانسیل هوش مصنوعی بسیار زیاد است و سازمان‌ها باید این روند‌ها را مسئولانه هدایت کنند تا از مزایای کامل فناوری هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. همانطور که ما از فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو استقبال می‌کنیم، هوش مصنوعی به تغییر دنیای ما و ایجاد امکانات جدید برای نوآوری ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26311
  • منبع : https://ana.ir/

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.