• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

  • کد خبر : 16677
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
علائم کمبود ویتامین D چیست؟
ویتامین D از جمله مواد مغذی است که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارد؛ بنابراین تشخیص کمبود آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تسریر، ویتامین D یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است این ویتامین محلول در چربی است و هنگام قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید تولید می‌شود. نور خورشید منبع اصلی این ویتامین در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا این ماده مغذی به میزان محدودی در مواد غذایی وجود دارد.

ویتامین D نقش مهم و حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات دارد. کمبود این ماده مغذی برای سلامت جسمی و روانی افراد مضر است. با این وجود افراد زیادی در سراسر دنیا دچار کمبود هستند؛ این مشکل از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. اخیراً محققان متوجه شده‌اند که از طریق بررسی زبان نیز می‌توان کمبود این ویتامین را تشخیص داد.

چگونه می‌توان کمبود ویتامین D را از روی زبان تشخیص داد؟

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است؛ افرادی که دچار سندرم سوزش دهان (BMS) می‌شوند؛ باید آزمایش‌های مربوط به قند خون ناشتا، ویتامین D (D2 و D3)، ویتامین B6، روی، ویتامین B1 و TSH را انجام دهند. سندرم سوزش دهان معمولاً با درد یا احساس سوزش روی لب‌ها یا زبان همراه است؛ فرد مبتلا ممکن است بی‌حسی، خشکی و طعم ناخوشایند در دهان را نیز تجربه کنند. این علائم ممکن است هنگام غذا خوردن نیز وخیم‌تر شود؛ شدت این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به منظور تشخیص کمبود ویتامین D از روی زبان چه اقدامی باید انجام دهیم؟

اهمیت نیاز به بررسی میزان موجود در بدن در طول همه‌گیری زمانی افزایش پیدا کرد که ثابت شد سطح پایین این نوع ویتامین می‌تواند خطر ایجاد سیتوکین‌های التهابی، ذات‌الریه و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش دهد. بنابراین نباید علائم نشان‌دهنده کمبود ویتامین D در بدن را نادیده گرفت. با وجود اینکه سندرم سوزش دهان با کمبود دیگر مواد مغذی نیز مرتبط است، برای تأیید دلیل قطعی آن باید به پزشک مراجعه کنید. دیگر علائم رایج کمبود ویتامین D شامل خستگی، درد استخوان، گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی می‌شود.

برای دریافت میزان کافی از ویتامین D چه مقدار باید در معرض نور خورشید قرار بگیریم؟

میزان توصیه شده روزانه برای افراد زیر ۷۰ سال ۶۰۰ واحد بین‌المللی و برای افراد بالای ۷۰ سال ۸۰۰ واحد بین‌المللی است. بدن افراد می‌تواند با گذراندن مدتی در معرض نور خورشید مقدار کافی را تولید کند. مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فصل به فصل با توجه به شدت نور خورشید متفاوت است، گذراندن ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب در فصل بهار و تابستان کافی است، اما در زمستان افراد باید حداقل دو ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا مقدار توصیه شده ویتامین D را دریافت کنند.

غذاهای دارای ویتامین D کدام است؟

نور خورشید بهترین منبع در نظر گرفته شده است، اما در صورتی که تمایل دارید با استفاده از مواد غذایی این نیاز را برطرف کنید، می‌توانید از غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ، بامیه، دانه‌های سویا، لوبیا سفید و ماهی‌هایی مانند ساردین و سالمون استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16677

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.