• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
0

مشکلات جامعه پزشکی را نمی بینند

  • کد خبر : 16658
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
مشکلات جامعه پزشکی را نمی بینند
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و تعیین تعرفه های ناعادلانه، گفت: پزشک هم مثل بقیه مردم، هزینه زندگی دارد.

 به گزارش تسریر، ایرج خسرونیا، روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در سی و دومین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در مرکز همایش‌های رازی، افزود: دو سال از برگزاری کنگره محروم بودیم، ولی عدم برگزاری کنگره مانع نشد که از مشکلات شما همکاران به دور باشیم. فضای مجازی کمک کرد که درد و رنج جامعه پزشکی به خصوص متخصصین داخلی شنیده شود و به سمع و نظر مسئولین رسانده شود. ولی به این ناله‌ها توجهی نکردند.

وی ادامه داد: دولتمردان، سیاسیون، مجلسیان و تمامی کسانی که مایل بودند پزشک شوند و نتوانستد به این خواسته دست یابند، چشم خود را بر مشکلات جامعه پزشکی بسته و نمی‌خواهند بشنوند. زیرا کرونا تمام شده و کاری با جامعه پزشکی ندارند. آنها تصور می‌کنند تمام پزشکان در پر قو می‌خوابند و تمام ویلاهای آن چنانی مربوط به این قشر فرهیخته است.

خسرونیا افزود: سازمان‌های بیمه گر، نسخه الکترونیک را بدون در نظر گرفتن مشکلات، اجباری می‌کنند و پزشکان را مجبور به عقد قرارداد با بیمه‌ها می‌کنند. اما، بدانند همیشه در روی یک پاشنه نمی چرخد. متأسف هستیم پزشکان، مجلس، سازمان نظام پزشکی هم از آنها حمایت کرده و صدور پروانه را منوط به عقد اجباری با سازمان‌های بیمه گر کرده اند.

وی گفت: موضوع تعرفه خود حدیث دیگری دارد، هر سال این مشکل را برپا می‌کنند. جلسات متعدد تشکیل می‌دهند در اتاق در بسته نظر می‌دهند قانون عوض می‌کنند و در نتیجه مطلبی بیرون می‌آید که خلاف قانون است. طبق قانون هر ساله تعرفه مطابق سطح تورم تعیین می‌شود. سطح تورم را هم بانک مرکزی اعلام می‌کند احتیاج به هیچ گونه جلسه‌ای هم نیست اگر تعرفه پزشکی خط قرمز است آیا نان، روغن، بنزین خط قرمز نیست. در اکثر کشورهای پیشرفته لبنیات را به قیمت پایین در دسترس همگان قرار می‌دهند و پیشگیری از پوکی استخوان را با مصرف لبنیات، ارزان‌تر از درمان آن می‌پندارند ولی در کشور ما روز به روز قیمت‌ها سرسام آورتر می‌شود و از سبد غذایی مردم خارج می‌شود. این گرانی‌ها خط قرمز نیست ولی تعرفه پزشکی خط قرمز است.

خسرونیا ادامه داد: پزشک نان نمی‌خورد، گوشت نمی‌خورد، حقوق پرسنل را پرداخت نمی‌کند، مالیات نمی‌دهد، حق بیمه پرسنل را نمی‌پردازد، با باد هوا زنده است. ما اعتراض خود را راجع به تعرفه کردیم. سازمان نظام پزشکی نظر خود را داد. حتی سازمان‌های بیمه گر هم نظر دادند ولی افرادی که کارشناس نبودند، بدون در نظر گرفتن مشکلات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و مطب‌ها، در اتاق در بسته حکم صادر کردند و دستور اجرا دادند.

وی افزود: سازمان‌های بیمه گر با گرفتن پول بیمه از مردم هیچ نظارتی بر کیفیت درمان و نحوه هزینه کرد پول مردم ندارند. چرا این عدم نظارت را با تعرفه پایین درک نمی‌کنند، چرا مقایسه‌ای بین تعرفه‌های پزشکی در ایران با کشورهای همجوار ندارند. ویزیت ۴ دلاری با ویزیت ۴۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری قابل مقایسه نیست.

خسرونیا با عنوان این مطلب که هر ماه تعداد زیادی از پزشکان عازم کشورهای همجوار می‌شوند، گفت: حتی در تعیین تعرفه‌ها هم تبعیض دیده می‌شود. متخصص داخلی برای ویزیت یک بیمار هشتاد ساله باید تمام بدن او معاینه کند؛ داروها، آزمایش‌ها، رادیوگرافی و همه مدارک او را به دقت ببیند، اما ویزیت او تفاوتی با بقیه نداشته باشد. اگر در روز چهار نفر بیمار مسن مراجعه کند، فرصتی برای بقیه باقی نمی‌ماند.

وی افزود: جامعه پزشکی بدون در نظر گرفتن تعرفه در هر مکان و زمان که مردم احتیاج داشته باشند در خدمت است. در مسئله کرونا همه شاهد جانفشانی و ایثار جامعه پزشکی بودند. جامعه پزشکی در غم مرگ هزاران نفر از هموطنان خود بودند و در ضمن شاهد پرپر شدن همکاران پرستار و کادر درمان هم بودند. بسیاری از همکاران تا لحظه آخر حیات خود در خدمت بیماران کرونایی بودند و حتی دستور بستری شدن خود را نوشتند. متأسفم که مسئولین به جای تشکر، ما را جامعه مالیات گریز معرفی کردند.

خسرونیا ادامه داد: مطلب دیگری که باید یادآوری کنم اجباری کردن پزشکان به قرارداد با بیمه‌ها است و متأسفانه سازمان نظام پزشکی هم زیر بار رفت. البته اکثر پزشکان با سازمان بیمه قرارداد دارند ولی پزشک ۷۰ ساله که تمایل دارد تعداد بیمار کم ویزیت کند و با فرصت این کار را انجام دهد چطور می‌تواند با سازمان بیمه قرارداد ببندد و روزی ۳۰ نفر را ویزیت نماید. این اجبار باعث شده پزشکان به خصوص پیشکسوتان نتوانند این اجبار غیر عادی و قانونی را تحمل کنند و چاره‌ای ندارند جز اینکه از جامعه پزشکی جدا شوند.

وی با بیان این موضوع که با پایین آمدن سطح بهداشت و کمبود درآمد، بیماری‌های عفونی و متابولیک از فرصت استفاده کرده و شیوع پیدا می‌کنند، گفت: از بیماری‌هایی که این روزها جهان را تهدید می‌کند، آبله میمونی است که متأسفانه کشورهای فقیر و مردم فقیر را هدف گرفته است. کشورهای آفریقایی سال‌ها است که درگیر این بیماری هستند. اخیراً آمریکا و اروپا هم آلوده شده و باید منتظر باشیم به ایران هم بیاید. بنابراین برای جلوگیری از شیوع آن باید آمادگی لازم را داشته باشیم. باید در نظر داشته باشیم ویروس کرونا و آبله میمونی دست به دست هم بدهند و سوش جدیدی را تشکیل دهند و واکسن‌ها و داروهای فعلی تأثیری در جلوگیری از شیوع آن نداشته باشند.

خسرونیا به برگزاری کنگره اشاره کرد و افزود: در طول کنگره انتخابات جامعه پزشکان متخصص داخلی برگزار می‌شود که روز پنجشنبه ۱۹ خرداد خواهد بود. امیدواریم دوستان در این انتخابات شرکت کرده و افرادی را انتخاب نمایند که مورد وثوق آنها باشند. هیأت مدیره می‌تواند جامعه پزشکان متخصص داخلی را متحول کرده و مشکلات اعضای این جامعه را برطرف نماید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16658

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.