• امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
امروز 0
0

کارت هوشمند سلامت ایران در سایت MIT

  • کد خبر : 16115
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
کارت هوشمند سلامت ایران در سایت MIT
تیمی از مخترعان کشور با ارائه طرح کارت هوشمند سلامت که به صورت آفلاین اقدام به حذف دفترچه‌های بیمه می‌کند، بعد از دریافت مدال برنز مسابقه اختراعات سوئیس در چالش حوزه مهندسی دانشگاه MIT‌ حضور یافت و توانست نظر داوران را به خود جلب کند و عنوان این طرح در سایت اصلی MIT‌ قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، یکی از تیم‌های فناور دانش‌آموخته واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، توانستند ایده خود را با عنوان “کارت هوشمند سلامت” با هدف حذف دفترچه‌های بیمه در مسابقات اختراعات سوئیس، چالش نوآوری سوئیس و چالش نوآوری دانشگاه MIT ارائه دهند. این تیم متشکل از “امیر پویا دانشوریان”، “امیرپارسا دانشوریان”، “سید پارسا علوی”، “سید آریا علوی”، “مهدی شهبازی” و “محمدجواد پاپی‌زاده” است که هر کدام از آنها پیش از این موفق به کسب مدال‌های رنگی در المپیادهای علمی شده‌اند.

امیرپویا دانشوریان موفق به دریافت طلای المپیاد جهانی زمین‌شناسی و تنها کسی است که توانسته در کل المپیادهای جهانی لقب پروفسور آینده را از سوی پروفسور تایلر استاد دانشگاه MIT و رییس کمیته علمی المپیاد جهانی دریافت کند.

سید آریا علوی نیز موفق به کسب مدال المپیاد زمین‌شناسی کشوری در سال ۹۹، مدال برنز المپیاد نانو ۱۴۰۰ شد و به همراه مهدی پاپی‌زاده با طرح ربات هوشمند کووید-۱۹ در مسابقات تکنوفست ترکیه شرکت کردند.

مهدی شهبازی نیز حائز رتبه برتر و اثر برگزیده جشنواره بین‌المللی تألیفات خیام و کاندیدای برترین پژوهشگر استان تهران شد.

این افراد در مسیر ورود به مسابقات جهانی اختراعات سوئیس گرد هم آمدند و بخشی از ایده‌ خود به نام “بیمارستان هوشمند” را به این مسابقه عرضه کردند. این بخش به نام “کارت هوشمند سلامت” است که در این مسابقه به عنوان طرح برتر شناخته شد.

در ادامه، این طرح به چالش مهندسی دانشگاه MIT نیز عرضه شد و علاوه بر کسب مدال برنز، طرح آنها در سایت اصلی این دانشگاه بارگذاری شد.

اعضای این تیم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از جزئیات طرحشان برای ما گفتند و اعلام کردند مصمم هستند تا طرح خود را تا دانش‌بنیان شدن ادامه دهند.

حضور در رقابت‌های جهانی در سایه تحریم‌ها

امیرپویا دانشوریان، سرپرست این تیم فناورانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرکت این تیم در مسابقات اختراعات سوئیس، چالش نوآوری سوئیس و چالش نوآوری دانشگاه MIT امریکا، گفت: مسابقات اختراعات سوئیس معتبرترین و از پرچالش‌ترین رقابت‌های علمی جهان است که از آن به عنوان اولین مسابقات اختراعات جهان یاد می‌شود و از این رو مهمترین رویداد برای مخترعان جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقه در ژنو کشور سوئیس زیر نظر سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) برگزار می‌شود، یادآور شد: در این رقابت از همه کشورهای جهان حضور دارند، ولی در نهایت ۸۰ کشور به مرحله بالا ارتقا می‌یابند و از میان طرح‌های ارائه شده از سوی تیم‌های ۸۰ کشور، ۳۳۰ تیم انتخاب خواهد شد.

دانشوریان ادامه داد: از میان ۳۳۰ تیم، ۵۰ نفر در حوزه‌های مختلف الکترونیک، مکانیک و مهندسی پزشکی و غیره مدال دریافت می‌کنند که تیم ما در این رقابت با کسب رتبه سوم، موفق به دریافت مدال برنز شد.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس موفق شدیم به چالش نوآوری سوئیس نیز راه یابیم و رتبه برتر کسب کنیم.

سرپرست این تیم اظهار کرد: از این‌ها مهمتر ما توانستیم به چالش MIT راه یابیم. این رویداد یکی از بزرگترین چالش‌های در سطح دنیا است که از سوی دانشگاه MIT برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه MIT در رتبه‌های بالای جهانی در حوزه مهندسی است، افزود: سطح این رویداد بسیار بالا است و از آنجایی که کشور ایران برای ورود به این رقابت تحریم بوده است، توانستیم در این رقابت از طریق کشور ترکیه حضور یابیم و ایده‌ای‌ که ما ارائه کردیم، در بخش دانشجویی به عنوان ایده برتر معرفی شد.

دانشوریان از قرار گرفتن طرح این تیم در سایت دانشگاه MIT خبر داد و گفت: ایده‌ای که ما در چالش MIT ارائه کردیم، در حوزه مهندسی پزشکی با عنوان “کارت سلامت هوشمند” بوده است که خوشبختانه این طرح پس از طی مراحلی چون بررسی طرح، پاسخگویی به چندین سؤال در خصوص موضوعاتی چون طرح کسب و کار و نقشه راه و اجرای طرح و مشخصات شرکت، مورد پذیرش قرار گرفت.

طرحی تحولی در حوزه سلامت

سید پارسا علوی از دیگر اعضای تیم نیز خاطر نشان کرد: ما در سال ۲۰۲۲ مدال برنز اختراعات سوئیس را دریافت کردیم، ضمن آنکه ایده ما به عنوان طرح برتر چالش نوآوری MIT پذیرش و در سایت این دانشگاه بارگذاری شد.

وی ایده محوری این طرح را “حذف دفترچه‌های بیمه‌” عنوان کرد و گفت: به ویژه در سال‌های اخیر، مشابه این طرح در مقیاس‌هایی اجرایی شده است، ولی آن چیزی که ایده ما را نسبت به طرحی که در کشور پیاده‌سازی شده است، متمایز می‌کند، حذف دفترچه‌های بیمه با کمک کارت ملی سلامت است.

علوی با اشاره به روش فعلی حذف دفترچه‌های بیمه، ادامه داد: در حال حاضر شاهد اجرای این پروژه در کشور هستیم که بر اساس آن در کلیه مطب‌ها و مراکز درمانی، نسخه‌های پزشکی به صورت آنلاین صادر می‌شود و از آنجایی که کلیه اطلاعات بیمار بر روی سامانه‌ای حفظ می‌شود، بیماران تنها با اعلام کد ملی به داروخانه‌ها و سایر مراکز درمانی برای دریافت خدمات پزشکی مراجعه می‌کنند.

این محقق اضافه کرد: ولی این طرح با یکسری محدویت‌هایی مواجه است. در حال حاضر کشور با اختلال مکرر شبکه اینترنت مواجه می‌شود و در صورت در دسترس نبودن اینترنت و یا اختلال در آن، کلیه سامانه مسدود خواهد شد؛ از این رو نه پزشک امکان صدور نسخه را دارد و نه داروخانه‌ها قادر خواهند بود داروی مورد تقاضای بیماران را ارائه دهند.

علوی، افزود: ولی در پروژه ما، همین روند طی می‌شود و کارت سلامت هوشمند کار حذف دفترچه‌های بیمه را انجام می‌دهد، ولی به صورت آفلاین. به این صورت که پزشکان هنگام مراجعه بیمار با استفاده از “کارت سلامت هوشمند”،‌ می‌توانند تمامی نسخه‌های لازم را به صورت آفلاین بر روی کارت سلامت بیماران ذخیره کنند.

این محقق با بیان این که کارکرد “کارت سلامت هوشمند” همانند کارت سوخت است، یادآور شد: همانند کارت سوخت که به صورت آفلاین خدمات لازم را به دارندگان خودرو ارائه می‌دهد، بیماران می‌توانند با کارت‌های هوشمند سلامت به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه کنند و خدمات لازم ارائه شود.

وی، حفظ طبیعت و جلوگیری از قطع درختان را از مهمترین مزایای این طرح عنوان و خاطر نشان کرد: سالانه بیماران زیادی هستند که برای درمان و دریافت دارو و سایر خدمات پزشکی نیاز به نسخه دارند، از این رو استفاده از دفترچه و مصرف برگه برای صدور دفترچه‌های بیمار به شدت بالا است که این امر منجر به تخریب بیشتر طبیعت و قطع درختان برای تامین برگه دفترچه‌های بیمه می‌شود.

علوی افزود: ولی با این روش اطلاعات سلامت بیماران بر روی کارت سلامت هوشمند ذخیره می‌شود، ضمن آنکه در طول سال افراد به دفعات زیادی به پزشکان مختلف مراجعه می‌کنند و حفظ این اطلاعات بر روی برگه کاغذ دشوار خواهد بود و سوابق بیمار در دسترس پزشک نیست. ولی ایده ما این چالش را مرتفع کرده است و کلیه سوابق بیمار از روزی که بیمار شده و داروهایی که دریافت کرده، در کارت حفظ خواهد شد.

به گفته این محقق، با کمک کارت سلامت هوشمند، پزشکان و متخصصان می‌توانند با دسترسی به این اطلاعات بهترین راهکارهای درمانی را برای بیمار تجویز کنند.

علوی، اساس طراحی این کارت را فناوری NFC و بر بستر بلاکچین عنوان کرد که به صورت آفلاین اطلاعات بیماران بر روی آن ذخیره خواهد شد.

اهمیت قرار گرفتن طرح

مهدی شهبازی از دیگر اعضای این تیم نیز ضمن بیان اهمیت قرار گرفتن طرح این تیم در سایت اصلی دانشگاه MIT، توضیح داد: چالش MIT از مهمترین چالش‌های اختراعات در دنیا به شمار می‌رود و با توجه به شیوع بیماری کرونا، تیم‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی، طرح‌هایی در حوزه پزشکی ارائه کردند.

وی خاطر نشان کرد: طرح‌های برتر این رویداد از سوی دانشگاه MIT بر روی سایت این دانشگاه با هدف جذب اسپانسر قرار می‌گیرد.

سرویس بهداشتی که نمونه‌های ادرار را آنالیز می‌کند

محمدجواد پاپی‌زاده از اعضای این تیم با بیان اینکه طرح “بیمارستان هوشمند” این تیم دارای بخش‌های مختلف است که کارت هوشمند بخشی از آن به شمار می‌رود، ادامه داد: طرح “بیمارستان هوشمند” شامل “ربات کرونا یاب”، کارت هوشمند سلامت ” و “توالت هوشمند سلامت” می‌شود که “کارت هوشمند سلامت” به مسابقه اختراعات سوئیس و چالش MIT ارائه شد.

وی با اشاره به “توالت هوشمند”، توضیح داد: این توالت در محل اسکان فرد قابل نصب است و می‌تواند جایگزین توالت‌های موجود باشد و امکان انجام آزمایشات پزشکی را بدون نیاز به دانش قبلی برای افراد فراهم می‌کند.

پاپی‌زاده، ادامه داد: افراد معمولا برای چکاپ دوره‌ای در بازه‌های زمانی طولانی به پزشک مراجعه می‌کنند و برای حل این مشکل ما این طرح را ارائه کردیم تا افراد به طور متناوب از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

این محقق، با بیان اینکه این طرح آنالیزها را از طریق دریافت خودکار نمونه‌های ادرار و مدفوع انجام می‌دهد، گفت: این آنالیزها بر اساس کیت‌های آزمایشگاهی و سنسورها انجام می‌شود.

به گفته وی از طریق این سیستم می‌توان ۲۲ آنالیز را که از جمله آنها تست اعتیاد است، انجام داد.

مهمترین چالش مخترعان برای توسعه ایده‌ها

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران نیز در میزگرد ایسنا، با اشاره به سوابق تیم‌های اختراعات ایرانی با تاکید بر اینکه همه آنها جزو استعدادهای برتر کشور هستند، گفت: آنها از سطح علمی بالایی برخوردار و قادر به ایده پردازی هستند؛ ولی این افراد از توانمندی‌هایی که می‌تواند آنها را در مسیرشان راهبری کند مانند فن بیان، زبان دوم و سخنرانی برخوردار نیستند و اینها مواردی است که باید از دوران مدرسه فرا می‌گرفتند، ولی اکنون چنین تیمی اگر به مسؤولان کشور بگویند طرح آنها منتخب MIT‌ است؛ برای آنها باور پذیر نیست و اقدام به بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این تیم اختراع خود را ثبت کرده و در داخل مراکز رشد مستقر شده‌اند، خاطر نشان کرد: این افراد توانمندی ارتباط با سرمایه‌گذار را ندارند و ما هیچ دوره و یا سرفصل آموزشی در دانشگاه‌ها برای تعلیم چنین توانمندی‌هایی را نداریم و لازم است دانشگاه‌ها برای شرکت‌ها و تیم‌هایی که در مراکز رشد مستقر هستند، دوره آموزشی جامعی را برگزار کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه با یک دوره ۲ ساعته هرگز نمی‌توان به این تیم‌ها فن بیان آموزش داد و آنها را توانمند کرد، ادامه داد: مسیر پیشرفت این شرکت‌ها در جایی مدون نشده است تا بر اساس آن تیم‌ها مسیر خود را روشن کنند.

سرپرست تیم اختراعات ایران با انتقاد نسبت به رویکرد برخی افراد سودجو برای برگزاری مسابقات غیر معتبر علمی در سطح ملی و بین‌المللی، گفت: نمونه‌های غیر رسمی رویدادهای علمی معتبر در سطح دنیا برگزار می‌شود؛ در کشور نیز اکثر محققان به دنبال رسیدن به یک عنوان هستند تا از آن عنوان طرح خود را ارائه دهند، در واقع مسیر کشور در حوزه فناوری به گونه‌ای است که گویا همه به دنبال دیده شدن هستند تا عرضه یک فناوری.

وی به بررسی‌های جهانی در حوزه ایده‌پردازی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای یکی از مؤسسات آلمانی فعال در زمینه جذب ایده‌ها و تجاری‌سازی، از هر پنج هزار ایده ثبت شده تنها یک ایده به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد و در کشور ما زیرساخت توسعه دانش بنیان شکل نگرفته و در این مسیر بیشتر از تامین منابع مالی، به توانمندسازی شرکت‌ها و تیم‌ها نیاز داریم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16115

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.