• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری اعلام کرد

سرطان پروستات در کمین مردان بالای ۵۰ سال

  • کد خبر : 1248
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
سرطان پروستات در کمین مردان بالای ۵۰ سال
با وجود اینکه سرطان پروستات در مردان مسن و پیر بیشتر به وقوع می‌پیوندد، اما متخصصان بیماری کلیه معتقدند افراد بیشتر از 50 سال هم باید آزمایش سرطان پروستات را پیگیری کرده و آن را جدی بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، فرامرز محمدعلی‌بیگی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، در شهرکرد در خصوص علت ایجاد بیماری سرطان پروستات در میان مردان، اظهار کرد: در مجموع علت این سرطان ناشناخته است، اما آن‌چه که بیشتر برای علت این سرطان بیان می‌شود، تغییرات ژنتیکی بوده که در سلول‌ها رخ می‌دهد، بدین صورت که تکثیر سلولی از حالت کنترل خارج شده و منجر به سرطان می‌شود، اما اینکه چه عواملی به‌طور دقیق سبب می‌شود تغییرات ژنتیکی به‌وقوع بپیوندد، دقیقا مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه سرطان پروستات در افراد جوان بسیار نادر است، افزود: این سرطان بیشتر مربوط به افراد بالای ۵۰ سال به بالا است، بنابراین توصیه می‌شود که مردان بالاتر از این سن، آزمایش سرطان پروستات را انجام دهند، زیرا بعد از سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در میان مردان در دنیا و در ایران، سرطان پروستات شناخته شده است.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری یادآور شد: اگر تشخیص سرطان پروستات به موقع صورت بگیرد، درمان آن به آسانی انجام می‌شود، اما اگر دیر تشخیص داده شود، به مرحله غیرقابل درمان می‌رسد، این سرطان در مراحل اولیه بدون علامت بوده، وقتی به مرحله علامت‌دار می‌رسد، تقریبا غیرقابل کنترل است، به‌همین خاطر بر تست‌های بیماریابی تاکید زیادی می‌شود تا پیش از اینکه سرطان به مراحل سخت برسد، تشخیص داده شود.

محمدعلی‌بیگی در خصوص علایم سرطان پروستات، تصریح کرذ: پس از تشکیل توده درون پروستات، نشانه‌هایی مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار، سخت آمدن ادرار، خونی شدن ادرار به‌وجود خواهد آمد.

وی یادآور شد: اگر یکی از اعضای ذکور خانواده مبتلا به سرطان پروستات باشد، شانس اینکه افراد درجه یک خانواده مجدد مبتلا شوند، دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند، به‌خصوص اگر سن ابتلا به سرطان پروستات پایین باشد، شانس ارثی شدن بیماری افزایش پیدا می‌کند، چاقی بیش از حد، مصرف غذاهای چرب، ارتباط با مواد شیمیایی و مواد آلاینده، مصرف سیگار از دیگر دلایل ابتلا به سرطان پروستات هستند.

محمدعلی‌بیگی با اشاره به وضعیت استان در میزان ابتلا به سرطان پروستات در سطح کشور، تصریح کرد: نرخ شیوع این بیماری در استان تقریبا مشابه میانگین کشوری است، اما در مجموع عوامل ژنتیکی و نژادی در این سرطان موثر هستند، در برخی از مناطق دنیا مانند آمریکای شمالی و اروپای و همچنین افراد سیاه‌پوست نرخ شیوع آن بالا است.

 

 

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1248
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.