• امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
امروز 0
0

موارد مشکوک بیماری سرخک به سرعت اعلام شود

  • کد خبر : 12427
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
موارد مشکوک بیماری سرخک به سرعت اعلام شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، هوشیاری در پیشگیری از شیوع بیماری سرخک در استان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بهترین راه مقابله با این بیماری انجام واکسیناسیون و گزارش فوری موارد مشکوک به سرخک جهت انجام مداخله‌های بهداشتی توسط کارشناسان مرکز بهداشت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم، سیامک محبی در گفت‌وگویی افزود: کلیه افرادی که سابقه واکسیناسیون سرخک را از ابتدای تولد نداشته‌اند و نیز کلیه اتباع غیرایرانی ۹ ماه تا ۳۰ سال بدون توجه به دریافت و یا دریافت نکردن واکسن در گذشته جهت انجام واکسیناسیون سرخک به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا مراجعه کنند.

محبی یادآور شد: واکسن سرخک در قالب واکسن سه‌گانه ام.ام‌.آر که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، ‌سرخجه و اوریون است، در ۲ نوبت در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود، از این رو از عموم مردم استان خواهشمندیم اگر کودک زیر پنج سال دارند و واکسیناسیون کودکشان به تاخیر افتاده، هرچه سریع‌تر به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

وی در خصوص علائم بیماری ویروسی سرخک خاطرنشان کرد: بیماری سرخک که با علائم تب و بثورات جلدی قرمز رنگ ظاهر می‌شود و با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و همچنین قرمز شدن مخاط چشم همراه است، بسیار مسری  بوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود.

 محبی افزود: مبتلایان به سرخک یا کسانی که علائم مشکوک به سرخک دارند باید طی ۴ تا ۹ روز بعد از شروع بثورات پوستی قرمز رنگ در منزل استراحت کنند و در صورت نیاز به خروج از منزل از ماسک تنفسی جراحی استفاده کنند.

 رییس مرکز بهداشت استان در پایان خاطرنشان کرد:  طی مدت بیماری در اطرافیان و نزدیکان، افراد حساس فامیل و خانواده مانند نوزادان، زنان باردار و کسانی که واکسن نزده‌اند اجازه ملاقات با بیمار را ندارند و سایر افراد در صورت تزریق واکسن و رعایت احتیاط‌های لازم  از جمله استفاده از ماسک می‌توانند به مراقبت از بیمار بپردازند.

وی بیان کرد: سامانه‌های ۳۶۶۲۱۸۶۳ و ۳۶۶۱۰۴۰۰  به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش فوری موارد مشکوک به سرخک در استان می باشند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12427

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.