• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 0
کشف سلول‌های جدید با قابلیت خودترمیمی

کشف سلول‌های جدید با قابلیت خودترمیمی

۱۷:۵۰ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشف بقایای یک سیاره مدفون در اعماق زمین

کشف بقایای یک سیاره مدفون در اعماق زمین

۱۹:۰۴ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان

ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان

۲۳:۱۷ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن

تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن

۲۳:۰۹ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

از بیماری قارچ سیاه چه می دانید؟

به گزارش تسریر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ایلاد علوی در گفت و گویی درباره عفونت قارچ سیاه توضیح داد: بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، این عفونت قارچی که موکورمیکوز نام دارد و به «قارچ سیاه» نیز معروف است به دلیل وجود از نوعی کپک در خاک و در نتیجه پوسیدگی مواد آلی مانند برگ‌ها پدیدار می‌شود. فوق تخصص بیماریهای عفونی بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بیماری موسوم به قارچ سیاه مسری نیست گفت: به طور کلی بدن قادر به دفع آلودگی قارچی است و تنها کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند به این بیماری مبتلا می شوند. مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. وی افزود: افراد با تنفس هاگ این قارچ‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این بیماری چقدر خطرناک است؟

دکتر علوی گفت: از آنجایی که این عفونت تهاجمی است، باید هرچه سریع‌تر از بین برود و بافت‌های مرده نیز برداشته شود، به همین دلیل گاه جراحان مجبور می‌شوند بینی، چشم، فک  و یا حتی بخشی از بافت مغز بیماران را جراحی و یا بردارند تا جلوی رسیدن عفونت به مغز را گرفته و جان بیمار را نجات دهند. وی با اعلام این مطلب که بنا بر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است عنوان کرد: متاسفانه اگر درمان های لازم انجام نشود، افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند. 

مبتلایان کرونا در معرض خطر ابتلا به این عفونت قارچی

وی با اشاره به این که ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است توضیح داد: در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند. وی با اشاره به این که پزشکان ناگزیرند برای کاهش حملات شدید ناشی از کرونا، داروهای ضد التهاب همانند دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزولون با مقدار بالا و طولانی مدت تجویز می‌کنند ادامه داد: این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌شود و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: نکته دیگر اینکه، بیماران دیابتی که قند زیادی در خون دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. وی با تاکید بر این که دیابت کنترل نشده نیزمی تواند فرد را مستعد به ابتلا به این بیماری کند خاطرنشان کرد: بر اثر بیماری های التهابی همانند کووید ۱۹، کاهش فعالیت بدنی و تجویز داروهای ذکر شده بستر ابتلا به این بیماری فراهم می شود. دکتر علوی با اشاره به شیوع بیماری قارج سیاه در کشور گفت: این بیماری در حال حاضر در بیماران مبتلا به کووید۱۹ که در دوره نقاهت داروهای استروییدی طولانی (که نباید استفاده بکنند) مصرف میکنند در کشور ما نیز دیده می شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=23315

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.