• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

اجاق‌ های گاز سوز برای سلامت مضر است

  • کد خبر : 7048
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
اجاق‌ های گاز سوز برای سلامت مضر است
محققان دریافتند استفاده از اجاق‌های گازی علاوه بر آلودگی محیط زیست برای انسان نیز مضر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از ساینس‌دیلی، در  تحقیقات پژوهشگران دانشگاه استنفورد، آشپزخانه ۵۳ منزل مسکونی که از اجاق‌های گازی استفاده می‌کنند، با استفاده از پلاستیک کاملا عایق‌بندی شد و میزان متان و اکسیدنیتروژن حاصل از اجاق در حالت خاموش و روشن اندازه‌گیری شد. اجاق‌های مورد استفاده در این منازل از ۱۸ برند مختلف و عمر آن‌ها بین سه تا ۳۰ سال بود.

در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد صرف‌نظر از عمر یا برند اجاق‌ها گاز متان هم در زمان اشتعال و هم زمان خاموشی اجاق‌ها در هوا منتشر می‌شود. همچنین مشخص شد اجاق‌های دارای شعله پایلوت (شعله کوچکی که همواره روشن بوده و نشان دهنده احتراق تجهیزات گازسوز هستند) بیشترین میزان نشت گاز را دارند.

نکته قابل توجه این است که بیش از سه‌چهارم گاز متان زمانی نشت می‌کند که اجاق خاموش است. محققان با استفاده از این اطلاعات دریافتند حدود ۱.۳ درصد از گازی که در اجاق‌ها استفاده می‌شود، به محیط نشت می‌کند. به اعتقاد محققان این وضعیت نشان می‌دهد که اتصالات اجاق و لوله‌کشی گاز طبیعی، شامل شیرهای گاز، مشعل و محل ورود گاز از دیوار به اجاق، بیشترین نقش را در نشت گاز در محیط‌های خانگی دارند.

بر اساس این تحقیقات اجاق‌های گازی، حتی وقتی خاموش هستند، سالانه ۲.۶ میلیون تن گاز متان را در محیط آزاد می‌کنند که معادل گاز متان تولید شده توسط ۵۰۰ هزار خودرو است.

میزان گاز متانی که از اجاق‌ها نشت می‌کند، برای انسان مضر نیست و موجب انفجار نمی‌شود، اما در اثر سوختن گاز طبیعی در اجاق‌ها، اکسید نیتروژن تولید می‌شود که حتی در غلظت پایین (یعنی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۳ بخش در میلیارد در ۲۴ ساعت) می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی برای افراد مبتلا به آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه شود. این درحالی است که در بررسی‌ها مشخص شد میزان اکسید نیتروژن آزاد شده در اثر استفاده از جاق‌های گازسوز می‌تواند تا ۱۰۰ بخش در میلیارد هم برسد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Science & Technology منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=7048

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.