• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
رئیس سازمان غذا و دارو:

مشکلات ارزی دست و پای صنعت دارو را می‌ بندد

  • کد خبر : 7027
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مشکلات ارزی دست و پای صنعت دارو را می‌ بندد
رئیس سازمان غذا و دارو، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت بهداشت در راستای حمایت از صنعت داروسازی کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، بهرام دارایی، روز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از سیاست‌ها و اهداف سازمان غذا و دارو پرداخت و گفت: سازمان غذا و دارو متولی حفظ صیانت از کالاهای سلامت محور است.

وی افزود: دسترسی مردم به غذای سالم، یکی دیگر از وظایف سازمان غذا و دارو است.

دارایی با اعلام اینکه شرکت‌های دارویی توان افزایش تولیدات خود را دارند، گفت: باید برای صادرات دارو، برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از داروهای های تک داشته‌ایم.

وی بر استفاده از توانایی نخبگان در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد افت و خیزهای زیادی در صنعت دارو بوده‌ایم. در سال ۹۷ نزدیک به ۴ میلیارد دلار نیاز ارزی برای دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم که این رقم در ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد دلار بود که در ۶ ماه اول امسال به پایان رسید و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی شد که به سرعت توانستیم با اختصاص ۷۰۰ میلیارد دلار از سوی دولت، کمبودها را مرتفع کنیم.

دارایی افزود: دوگانه کمبود و قیمت، باعث بروز مشکلاتی در تأمین دارو شویم. اما، با تمامی این اوصاف، در دو سال گذشته و دوران پاندمی کرونا، صنعت داروسازی کشور موفق به تولید واکسن شود.

وی ادامه داد: حذف امضاهای طلایی یکی از اصلاحات مورد نظر در سازمان غذا و دارو است که آن را دنبال می‌کنیم.

دارایی افزود: رصد زنجیره تأمین دارو از طریق سامانه تی تک، یکی دیگر از برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای مقابله با قاچاق دارو است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پایش و رصد هوشمند دارو، قیمت گذاری مناسب دارو، یکی دیگر از اهداف سازمان غذا و دارو است که با حمایت صنعت و بیمه‌ها می‌بایست دنبال شود.

وی افزود: بسته شدن فهرست دارویی در سال‌های اخیر، باعث بروز مشکلاتی برای صنعت دارو شده بود که این فهرست در حال حاضر باز شده تا رقابت سالم ایجاد شود و انحصار را حذف کنیم.

دارایی گفت: مشکلات ارزی می‌تواند دست و پای ما را ببند. در حالی که صنعت ما توان و ظرفیت تولید ۲ برابری را دارد که باید حمایت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو به وضعیت تولید واکسن اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم، موضوع تأمین واکسن از محل تولیدات داخلی مورد توجه قرار گرفت و سیاست درستی است. البته در کنار این سیاست، توجه به واردات واکسن بر اساس نیاز داخلی نیز مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ میلیون دوز واکسن تولید داخل به دست وزارت بهداشت رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=7027
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.