• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

اخطار به هتل‌ ها؛ گرانی و دریافت نرخ ارزی ممنوع!

  • کد خبر : 6896
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
اخطار به هتل‌ ها؛ گرانی و دریافت نرخ ارزی ممنوع!
همزمان با افزایش نرخ اقامت و دریافت نرخ ارزی از مسافران خارجی در برخی هتل‌ها، معاونت گردشگری این اقدام را "فاقد وجاهت قانونی" اعلام و تاکید کرد: افزایش نرخ ممنوع بوده و قیمت اقامت برای مسافر داخلی و خارجی باید "یکسان" باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها اعلام کرد: پیرو بخشنامه صدور نرخنامه تاسیسات گردشگری در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۷ و با توجه به گزارش‌های دریافت شده درباره رعایت نشدن مفاد آن بخشنامه در برخی تأسیسات گردشگری، تاکید می‌شود بازه زمانی اعتبارِ نرخنامه، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ بوده و هرگونه تغییر نرخ و صدور نرخنامه جدید در این بازه زمانی ممنوع است.

همچنین نرخ تاسیسات گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی باید یکسان باشد. هر گونه اقدام برای تعیین نرخ متفاوت برای گردشگران داخلی و خارجی از سوی بهره‌برداران تأسیسات گردشگری و الزام به دریافت وجه به صورت ارزی، فاقد وجاهت قانونی است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین از مدیران استانی خواسته با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها دستور دهند ضمن تشدید بازدیدهای میدانی، نظارتی مؤثر بر اجرای این موارد انجام شود.

پیش‌تر، جمعی از تورگردانان در دیدار با معاون گردشگری درخواست کرده بودند جلو افزایش بی‌رویه قیمت وسایل نقلیه و دونرخی شدن قیمت هتل‌ها گرفته شود تا قیمت سفر به ایران رقابتی شود. ابراهیم پورفرج ـ رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ـ در این‌باره گفته بود: سوءتفاهم‌ها و برداشت‌های هتلداران درباره بالا رفتن قیمت ارز باید برطرف شود. همچنین، ورودیه موزه‌ها و اماکن تاریخی در حال حاضر دونرخی است، یعنی برای ایرانی‌ها یک نرخ وجود دارد و برای خارجی‌ها یک نرخ دیگر که این در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و اعتراض گردشگر خارجی را به همراه دارد، به گونه‌ای که گردشگر خارجی تصور می‌کند مورد تبعیض واقع شده است. باید این مشکل برطرف شود و یک نرخ ثابت و مناسب داشته باشیم.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری نیز اظهارات تورگردانان درباره دونرخی بودن ورودی موزه‌ها را منطقی دانست و گفت که موضوع دونرخی شدن هتل‌ها را در جلسه‌ای مشترک با هتلداران بررسی و حل و فصل می‌کند.

نرخ اقامت در هتل از مهرماه امسال تا ۳۰ درصد افزایش داده شد، درحالی که برخی هتل‌داران با توجه به نرخ تورم در کشور و رشد قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام خوراکی و هزینه حامل‌های انرژی درخواست افزایش قیمت بین ۷۰ و ۱۰۰ را درصد داشتند. همچنین برخی از هتل‌ها با تعیین دو نرخ برای مسافر داخلی و خارجی اقدام به دریافت ارز و یا نرخ ارزی و دریافت معادل آن به صورت ریال می‌کنند که منجر به افزایش هزینه اقامت شده است. برخی از آژانس‌داران ایرانی نیز می‌گویند هتل‌ها به محض اینکه متوجه ملیت خارجی مسافران می‌شوند نرخ ارزی (دلاری) و معادل ریالی آن را اعلام می‌کنند، درحالی‌که هیچ دستورالعملی در این باره وجود ندارد و جامعه هتلداران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی درباره دونرخی شدن هتل‌ها و تعیین نرخ ارزی تصمیمی نگرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6896
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.