• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

شارژ گوشی در اتاق خواب چه خطراتی دارد؟

  • کد خبر : 6809
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
شارژ گوشی در اتاق خواب چه خطراتی دارد؟
اخیرا گزارشی منتشر شده است مبنی بر اینکه شارژ کردن گوشی هوشمند در اتاق خواب و در شب هنگام بر ترشح هورمون ملاتونین تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، این مسئله توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. طبق گزارش رسانه‌ها، دانشمندان بریتانیایی نشان داده‌اند که قرارگیری در یک محیط تاریک هنگام خواب، برای تولید هورمون ملاتونین به میزان کافی در بدن مناسب است.

این کار می‌تواند متابولیسم انسان را بهبود ببخشد و کیفیت خواب او را افزایش دهد. گفته می‌شود که اگر گوشی هوشمند یا تبلت خود را در جایی که در آن می‌خوابید شارژ کنید، این مسئله می‌تواند بر ترشح هورمون ملاتونین در بدن تاثیر بگذارد و در نتیجه می‌تواند باعث عدم تعادل در متابولیسم و علائمی مانند چاقی و دیاب شود.

این مطالعه ادعا می‌کند که گوشی همراه در حالت استند‌بای، مقدار تابش الکترومغناطیس‌اش ۲.۳ میلی‌گاوس است و با قرار دادن در حالت شارژ به ۳.۴ میلی‌گاوس افزایش می‌یابد. مقادیر تابش الکترومغناطیس گوشی‌همراه در فواصل ۵، ۱۰ و ۱۵ سانتی‌متر به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۰.۳ میلی‌گاوس است. مشخص است که مقدار تشعشع تلفن همراه در حالت‌ها و فواصل مختلف متغیر است، هر چه گوشی از فرد دورتر باشد مقدار تشعشعات کمتر بر او تاثیر می‌گذارد.

بدین ترتیب محققان توصیه می‌کنند که افراد هنگام خواب تلفن همراه خود را کاملا خاموش کنند و اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بهتر است دستگاه را در اتاق خواب و در حین خواب قرار ندهند. در نهایت اگر چاره‌ای به جز قرارگیری گوشی در اتاق خواب وجود ندارد، گوشی‌هوشمند باید با فاصله از فرد و بدون قراردادن در حالت شارژ، رها شود.
نتایج اخیر کاملا جدید نیست و یافته‌های اولیه به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد

در سال ۲۰۱۴ محققان دانشگاه گراندا در اسپانیا و منچستر در این مورد تحقیق کردند. هر دو گروه موافق بودند که استفاده از کامپیوتر یا گوشی‌همراه در شب می‌تواند باعث چاقی شود.

فرد دیگری از دانشگاه نورت‌وسترن در ایالت ایلینوی اذعان کرد:

” قرار گرفتن به مدت سه ساعت در معرض نور آبی غنی شده در عصر و شب می‌تواند بر میزان گرسنگی و متابولیسم گلوکز تاثیر بگذارد. ما مشتاقیم بدانیم که چگونه تغییر در الگوی خواب و بیداری ممکن است باعث دیابت و چاقی شود. ما همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا ممکن است خواب بهتر تاثیر مثبتی بر دیابت و چاقی در افراد بگذارد یا خیر. ”

این محقق در ادامه بیان کرد که بدن انسان به چرخه‌ی بیداری در روز و خواب در شب عادت کرده است و در زمان طلوع خورشید، ترشح هورمون ملاتونین در بدن مسدود می‌شود و در شب هنگام برای خواب و استراحت در بدن تولید می‌شود؛ بنابراین اگر فردی قبل از شب و زودتر از آن بخوابد یا در شب نور زیادی دریافت کند، این عوامل می‌توانند بر ترشح این هورمون تاثیر بگذارد و عملکرد متابولیسم بدن را دچار مشکل کنند و در نتیجه باعث چاقی و دیابت شوند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6809
  • منبع : برنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.