• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

زبان مصنوعی شیرینی مواد غذایی را می سنجد

  • کد خبر : 6738
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
زبان مصنوعی شیرینی مواد غذایی را می سنجد
محققان دانشگاه ملی سئول یک زبان بیوالکترونیک ساختند که قادر است میزان شیرینی محصولات غذایی را با دقت بالایی ارزیابی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه خبری ساینس، این زبان بیوالکترنیک که با استفاده از باکتری‌ها کار می‌کند، سلول‌های بخشی از زبان انسان را تکثیر می‌کند که میزان شیرینی مواد غذایی را اندازه‌گیری می‌کنند. این سلول‌های جدید روی لایه‌ای از الکترودهایی از جنس طلا که توسط نانوتیوب‌های کربنی به یکدیگر متصل شده‌اند، تجمع می‌کنند. دستگاه حاصل با عنوان ترانزیستور اثر میدان شناخته می‌شود.

هنگامی که محلول‌های حاوی قند ساکارز یا شیرین کننده مصنوعی ساخارین در مجاورت دستگاه قرار می‌گیرد، جریان الکتریکی که از آن عبور می‌کند، به طور ثابت و قابل اندازه‌گیری، کاهش می‌یابد. با افزایش غلظت ساکارز یا ساخارین، شدت افت جریان نیز افزایش می‌یابد. این دستگاه در مجاورت سلوبیوز که نوعی قند بدون مزه است، هیچ واکنشی ندارد.

در حال حاضر ارزیابی میزان شیرینی محصولات غذایی توسط متخصصانی انجام می‌شود که برای این منظور آموزش دیده‌اند. با وجود این که ممکن است این متخصصان در مورد میزان شیرینی کافی یک محصول به اجماع برسند، این ارزیابی‌ها تاحد زیادی ذهنی و حسی است. اما دستگاه جدید محققان کره‌ای قادر است میزان شیرینی مواد غذایی را به طور عینی اندازه‌گیری کند.

نمونه اولیه این دستگاه برای اندازه‌گیری شیرینی آب میوه‌ها و دمنوش‌های شیرین شده با قند مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته و مشخص شده است که دقت آن در مقایسه با سیستم‌های بیوالکتریک قبلی، ۱۰ برابر بیشتر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6738

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.