• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

علت و روش‌های درمان میلیا چیست ؟

  • کد خبر : 6581
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
علت و روش‌های درمان میلیا چیست ؟
«میلیا» برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. علت و روش‌های درمانی میلیا مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، «میلیا» برآمدگی‌های زرد یا سفیدرنگی است که به صورت خوشه‌ای معمولاً در صورت ظاهر می‌شود. این دانه‌های کوچک چربی معمولاً در میان نوزادان دیده می‌شود، اما می‌تواند افراد مختلف در هر گروه سنی را تحت تأثیر قرار دهد. کیست‌های کوچک و برجسته میلیا که اندازه آن‌ها بین یک تا دو میلی‌متر است به دلیل تجمع پیدا کردن نوعی پروتئین به نام کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. میلیا اغلب در صورت و بیشتر در اطراف پلک‌ها و گونه‌ها ظاهر می‌شود البته ممکن است در هر قسمت بدن دیده شود.

علت بروز میلیا
علت بروز میلیا ممکن است متفاوت باشد؛ این عارضه در برخی افراد به دلیل ضربه، آسیب یا عمل جراحی زیبایی اتفاق می‌افتد. با این وجود هیچ دلیل واضح و روشنی وجود ندارد که نشان دهد چرا میلیا در برخی افراد ظاهر می‌شود در حالی که برخی دیگر آن را تجربه نمی‌کنند. میلیا بیشتر در میان نوزادان و کودکان رایج است؛ در واقع این عارضه ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزادان را درگیر می‌کند. برخی افراد بعد از آسیب‌دیدگی پوستی دچار میلیا می‌شوند در موارد نادر نیز ممکن است فرد پس از مصرف داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها روی پوست خود میلیا را مشاهده کند.

روش تشخیص میلیا
میلیا معمولاً با معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود؛ در بعضی موارد ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص پوست ارجاع دهد. معمولاً متخصص پوست با معاینه چشمی به سادگی میلیا را تشخیص می‌دهد. در صورتی که تعداد دانه‌های میلیا روی پوست زیاد باشد، پزشک باید به دنبال عامل اصلی بروز بیماری میلیا بگردد.

روش‌های درمانی میلیا
میلیا در بسیاری از موارد بدون نیاز به درمان به صورت خود به خود از بین می‌رود، اما در بعضی موارد ماندگار است. برای درمان میلیا روش‌های متعددی وجود دارد؛ البته برای درمان این بیماری و به جا نماندن جای لک باید با پزشک مشورت کنید. یکی از روش‌های درمان میلیا استفاده از لایه‌برداری شیمیایی است؛ این نوع لایه‌برداری معمولاً با اسید لاکتیک، گلیکولیک اسید و سالیسیک اسید انجام می‌شود. البته لایه‌برداری شیمیایی برای میلیا زیر چشم به دلیل پوست بسیار حساس آن انجام نمی‌شود و باید قبل از اقدام حتماً با متخصص مشورت کنید. متخصص پوست می‌تواند با استفاده از سوزن‌های استریل و باریک کیست میلیا را تخلیه کند، تخلیه میلیا زیر چشم با استفاده از سوزن و چاقوی جراحی بسیار رایج است.

پزشکان در بعضی موارد با استفاده از لیزرهای سوزنی منافذ پوست را باز می‌کنند و دانه‌های میلیا را از بین می‌برند. در روش درمانی انجماد نیز میلیا با استفاده از نیتروژن مایع فریز می‌شود البته از این روش برای از بین بردن میلیا اطراف چشم استفاده نمی‌شود زیرا پوست این ناحیه حساس است و احتمال ایجاد لک در محل میلیا افزایش پیدا می‌کند. استفاده از پمادهای رتینوئید موضعی از مشتقات ویتامین A ممکن است به از بین بردن دانه‌های میلیا کمک کند.

درمان خانگی میلیا
به طور کلی درمان خاصی برای میلیا ضروری نیست و معمولاً پس از مدتی به صورت خود به خود از بین می‌رود، اما در صورتی که میلی‌ای زیر چشم آزاردهنده است می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی استفاده کنید. افرادی که به میلیا مبتلا شده‌اند می‌توانند به آرامی با حوله نرم یا لیف گرم ناحیه درگیر را لایه‌برداری کنند و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند؛ در این صورت کراتین محبوس شده به سطح پوست می‌آید. این افراد می‌توانند از انواع کرم‌های لایه‌بردار بدون نسخه که حاوی سالیسیک اسید یا گلکولیک اسید است و داروی درمان جوش دیفرین استفاده کنند تا میلیا سریع‌تر به سطح پوست بیاید و خارج شود. بخور دادن و دوش گرفتن در حمام آب گرم می‌تواند به لایه‌برداری پوست کمک شایانی کند. قراردادن گلاب و عسل روی میلیا نیز باعث کاهش التهاب و پاکسازی آن می‌شود.

پیشگیری از بروز میلیا
اگرچه لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند باعث تحریک پوست شود، لایه‌برداری ملایم سلول‌های جدید پوست را به سطح می‌آورد و کراتین جمع شده را خارج می‌کند. در صورتی که مستعد ابتلا به میلیا هستید صابون‌ها و پاک کننده‌های بدون چربی بهترین انتخاب است. استفاده از سرم‌های شبانه موضعی حاوی ویتامین E یا ویتامین A می‌تواند در هنگام خواب علاوه بر حفظ رطوبت پوست، رشد سلولی را نیز تقویت کند. مصرف مکمل‌های خوراکی مناسب نیز ممکن است خطر ابتلا به میلیا را کاهش دهد. در صورتی که از طریق رژیم غذایی خود ویتامین کافی دریافت نمی‌کنید، می‌تواند از مکمل‌های ویتامین E، ویتامین B3 و به صورت کلی ویتامین‌های گروه B استفاده کنید. البته باید پیش از مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید. توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ایجاد برآمدگی‌های میلیا روی پوست تا جایی که می‌توانید در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید و از کرم‌های غلیظ یا محصولات چرب برای پوست خود استفاده نکنید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6581
  • منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.