• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

انتقال دانشجویان پزشکی به دانشگاه‌ های داخلی ممنوع است

  • کد خبر : 6360
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
انتقال دانشجویان پزشکی به دانشگاه‌ های داخلی ممنوع است
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم پیش‌رو فقط برای شهرهای قرمز به صورت ترکیبی است، گفت: سایر شهرها و استان‌های کشور باید آموزش خود را به صورت حضوری دنبال کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با تاکید بر این‌که فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاه‌های داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عده‌ای ممکن است به دلیل دورزدن کنکور برای حضور در رشته‌های پزشکی مدتی کوتاه را در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاه‌های داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.

وی همچنین حوزه آموزش پزشکی را یکی از بزرگترین حوزه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که برخی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می‌کنند.

وی به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاست‌ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلی‌های خالی، گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه‌ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر باید جاذبه‌هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقری‌فرد از افزایش حقوق دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که منبع ثابتی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است، از جمله آن می‌توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

به گفته وی، در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی‌گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم. صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم، در برخی از رشته‌هایی است که آینده شغلی آن‌ها مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان افرایش ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ نفر است و تاکید مصوبه آن است این ظرفیت برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال می‌شود، چرا که کمبود پزشک در مناطق محروم است. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیه‌ها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.

دکتر باقری‌فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت می‌کنیم که چون بومی نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمی‌مانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند. بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال تهیه می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6360
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.