• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

این رژیم غذایی برای ام اس درمان است

  • کد خبر : 624
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
این رژیم غذایی برای ام اس درمان است

سیما هاشمی: «شما آن چیزی هستید که می‌خورید.» این جمله معروف در واقع تاکیدی است بر اهمیت علم تغذیه. طبیعی است که یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با بیماری‌ها، رعایت رژیم غذایی مناسب است. ام اس هم از بیماری‌هایی است که درخصوص تاثیر تغذیه در ابتلا و کنترل آن بحث‌های زیادی درگرفته است. حالا گفته می‌شود که کنترل بیماری ام اس با رژیم غذایی نیز یکی از مفیدترین راه‌ها برای کنترل پیشرفت بیماری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، دکتر سوانک یکی از اشخاصی بوده که در این زمینه تحقیق و پژوهش کرده است. او در دهه ۱۹۴۰ مطالعه خود را راجع به بیماران ام اس در کانادا آغاز کرد، سپس برای تحقیق بیشتر به اروپا سفر کرد و نظرسنجی و بررسی‌هایی در نروژ انجام داد. بر اساس نتایج مطالعه انجام شده، وی دریافت که شیوع بیماری ام اس در کوه‌ها و مناطق کوهستانی بیشتر و در مناطق ماهیگیری ساحلی پایین‌تر است.

دکتر سوانک پس از بررسی تفاوت‌های غذایی میان افراد ساکن در کوه‌ها و مناطق ساحلی متوجه شد که مردم در مناطق مرتفع نسبت به افراد ساکن در مناطق ساحلی بیشتر گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، درحالی‌که افرادی که در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنند، ماهی بیشتری می‌خوردند. بر اساس این یافته‌ها، دکتر سوانک با یک متخصص تغذیه مشورت کرد تا برای بیماران ام اس رژیم غذایی کم‌چربی را که اکنون به رژیم غذایی سوانک معروف است، توسعه دهد. رژیم غذایی سوانک، چربی (به‌ویژه چربی اشباع شده) را برای بیماران ام اس محدود کرده است. این رژیم غذایی، بیماران ام اس را به مصرف ماهی‌، لبنیات بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار تشویق می‌کند. دکتر سوانک در سال ۱۹۸۷ کتابی راجع به رژیم غذایی خود برای بیماران ام اس منتشر کرد. چنین رژیم غذایی فاقد قند اضافه و فراورده‌های غذایی است، اما سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های ناب و چربی‌های سالم است.

جزئیات اصلی رژیم غذایی در زیر شرح داده می‌شود:

چربی‌ها

• در رژیم غذایی دکتر سوانک مصرف بیش از ۱۵ گرم چربی اشباع در روز برای بیماران ام اس ممنوع است

• بیماران ام اس نباید کمتر از ۲۰ گرم چربی اشباع نشده در روز مصرف کنند.

• به طور کلی مصرف بیش از ۵۰ گرم چربی در روز برای بیماران ام اس ممنوع است.

• روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن سویا، روغن بادام‌زمینی و روغن کتان در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز می‌باشند، زیرا حاوی چربی‌های غیراشباع هستند.

• روغن نارگیل و پالم به علت میزان بالای چربی اشباع آن‌ها در این رژیم غذایی توصیه نمی‌شود. به همین ترتیب کره، گوشت خوک، مارگارین و روغن‌های هیدروژنه به علت محتوای بالای چربی اشباع شده برای بیماران ام اس مجاز نیستند.

• در رژیم غذایی دکتر سوانک آجیل، گردو و مغزها به عنوان میان وعده توصیه می‌شوند، اما بیماران نباید آن‌ها را بیشتر از چربی مجاز روزانه خود استفاده کنند.

میوه و سبزیجات

در این رژیم غذایی تمام میوه‌ها و سبزیجات برای بیماران ام اس مجاز هستند و مقدار مصرف آن‌ها محدود نیستند اما مبتلایان به ام اس که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند باید حداقل ۲ بار در روز میوه و سبزیجات بخورند. توجه داشته باشید که باید در مصرف میوه‌هایی مانند آووکادو و زیتون که به طور طبیعی حاوی چربی هستند دقت کنید، زیرا چربی این میوه‌ها نباید بیش از مقدار چربی روزانه مجاز باشد.

گوشت و مرغ

مصرف گوشت قرمز در اولین سالی که فرد از رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی می‌کند، تقریبا ممنوع است و فقط یکی دو بار در سال(مثلا در مناسبت‌ها) مصرف آن منعی ندارد. بعد از آن، فرد یک‌بار در هفته می‌تواند ۱۰۰ گرم گوشت قرمز بخورد. مرغ و گوشت بوقلمون در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز می‌باشند و محدودیتی ندارند.

ماهی

ماهی سفید و صدف‌ها در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز است. اندازه مصرف ماهی برای بیماران ام اس محدود نیست، به جز حلزون صدف‌دار در افرادی که کلسترول بالا دارند. در نظر داشته باشید که اگر ماهی‌های چرب مصرف کنید باید میزان چربی آن از میزان چربی مجاز روزانه شما کم شود.

لبنیات و تخم مرغ

• رژیم غذایی دکتر سوانک مصرف ۲ وعده در روز محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب را به بیماران ام اس توصیه می‌کند.

• مصرف برخی از محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی و پنیر بدون چربی در این رژیم غذایی آزاد است.

• با توجه به اینکه تخم مرغ حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده است، بیماران ام اس مجاز به مصرف حداکثر ۳ تخم مرغ کامل در هفته هستند.

مواد غذایی سبوس دار

این رژیم غذایی به بیماران ام اس توصیه می‌کند که روزانه ۴ وعده محصولات و غلات سبوس‌دار مصرف کنند. نان، غلات کم‌چربی، برنج، ماکارونی و برخی از کراکرهای سبوس‌دار در این رژیم غذایی مجاز می‌باشند.

مکمل‌های رژیم غذایی

مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به بیماران ام اس که تحت رژیم غذایی دکتر سوانک قرار دارند توصیه می‌شود. روغن ماهی، مولتی‌ویتامین، ویتامین C و ویتامین E رایج‌ترین مکمل‌ها هستند.

این رژیم مفید است؟

دکتر سوانک سالیان سال تأثیر این رژیم غذایی را بر روی بیماران ام اس در نقاط مختلف جهان امتحان کرد و نتایج تلاش‌های درازمدت او نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری ام اس در بیمارانی که از این رژیم غذایی (موسوم به رژیم غذایی کم‌چرب) پیروی می‌کردند، بسیار کم‌تر از سایر بیماران است. اسکن مغز بیماران نشان می‌دهد که این رژیم غذایی از گسترش پلاک‌های مغزی بیش‌تر در این بیماران جلوگیری می‌کند و به‌این‌ترتیب به بهبود علائم و درمان بیماران ام اس کمک می‌کند.

نقاط منفی رژیم غذایی دکتر سوانک

• این رژیم غذایی بسیار سخت و محدود کننده است و ممکن است رعایت آن برای مدت طولانی دشوار باشد.

• یک مطالعه بر روی بیماران ام اس نشان داد، افرادی که از رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی کردند، به اندازه کافی ویتامین C، A، E و فولات دریافت نکرده‌اند و باید از مکمل‌ها استفاده کنند.

• افرادی که از رژیم غذایی کم چربی مانند رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی می‌کنند، ممکن است پوست و موهای‌شان خشک شود و میزان انرژی پایین‌تری نسبت به دیگران داشته باشند./سلامت نیوز

پایان پیام

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=624

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.