• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

پیگیری تولید پروتئین خوراکی با کمک منابع زیستی در کشور

  • کد خبر : 6201
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
پیگیری تولید پروتئین خوراکی با کمک منابع زیستی در کشور
تولید پروتئین خوراکی با کمک منابع زیستی در قالب ۲ پروژه ملی در کشور تقویت و دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، زیست فناوری صنعتی (زیست فناوری سفید)، یعنی تولید محصولات بـا اسـتفاده از میکروارگانیسم‌ها و آنزیم‌ها طی فرایندهای تخمیری. این مدل از زیست فناوری در ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب ۲ پروژه ملی دنبال می شود.

«تولید پروتئین خوراکی قارچی (مایکوپروتئین) جایگزین گوشت» یکی از این طرح‌ها است که با اجرای کامل آن طی ۵ سال آینده ۱۵۰ اشتغال پایدار در کشور ایجاد خواهد شد. مایکوپروتئین یک محصول جایگزین گوشت است که به اشکال مختلفی از جمله کتلت، همبرگر، پت و نوار موجود است.

«تولید پروتئین از گاز طبیعی و سایر مواد اولیه به‌عنوان افزودنی به خوراک دام و طیور و آبزیان جایگزین سویا و پودر ماهی» هم پروژه بعدی است که می تواند نیازهای غذایی کشور را از منابع دیگر تامین کند.

این روش تولیدی می تواند به تولید آنزیم‌های صنعتی و اسیدآمینه‌ها که برای فرمول بندی خوراک دام و طیور کاربردی است هم کمک کند، به همین دلیل استفاده از این روش فناورانه برای ایران که پیش‌بینی می‌شود در آینده ای نزدیک با مشکلات و مخاطرات خشکسالی مواجه شود، بسیار کاربردی است و می تواند در توسعه پایدار نقش آفرینی کند.

در این نوع از زیست فناوری، محصولاتی مانند پروتئین‌های خوراکی قارچی و پروتئین‌هایی که از گاز طبیعی با فرآیندهای زیستی تولید می‌شوند، در تهیه غذاهای پروتئینی مانند سوسیس و کالباس و غیره استفاده می‌شوند.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستیابی به امنیت غذایی پایدار از راه دسترسی فیزیکی و اقتصادی به منابع غذایی سالم و کافی برای همگان حاصل می شود. در دوران اخیر پذیرش غذاهای بیوتکنولوژیکی غنی از پروتئین به جای منابع متداول از سوی مردم افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6201
  • منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.