• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
طبق بررسی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛

بره موم علائم افسردگی را کاهش می دهد

  • کد خبر : 6187
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
بره موم علائم افسردگی را کاهش می دهد
یافته‌های یک پژوهش توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی حاکی از آن است که درمان تکمیلی بره موم با داروهای متداول می‌تواند افسردگی متوسط تا شدید را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر علی رزمی عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با یادآوری انجام پژوهشی با عنوان «ارزیابی اثرات ضدافسردگی بره موم در یک مطالعه بالینی تصادفی شده دو سوکور در بیماران مبتلا به افسردگی ماژور» در این پژوهشکده گفت: دراین پژوهش در گروه بیمارانی که بره موم دریافت کردند کاهش قابل توجهی در نمره HAMD در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد.

وی افزود: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی و ایمنی بره موم در درمان مکمل اختلال افسردگی انجام شده و از تکنیک کروماتوگرافی برای تشخیص اجزای بره موم استفاده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: یک کارآزمایی دوسوکور، تصادفی شده و کنترل شده با دارونما طراحی و ۵۴ شرکت کننده به طور تصادفی برای دریافت بره موم یا دارونما به مدت ۶ هفته تقسیم شدند، یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که درمان تکمیلی بره موم با داروهای متداول می‌تواند علائم افسردگی ماژور متوسط تا شدید را کاهش دهد.

رزمی خاطرنشان کرد: یافته‌های این مطالعه با عنوان «درمان مکمل بره موم علائم افسردگی را کاهش می دهد؛ یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با دارونما»   در پایگاه علمی آی اس آی  ISI نمایه و در ژورنال Phytotherapy Research به چاپ رسیده است.

به گزارش ایرنا، بره‌موم یا Propolis  که به آن چسب زنبور عسل هم گفته می شود یکی از تولیدات زنبور عسل است که حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد.

بره موم ترکیبی غنی از پلی فنل ها، ترپن ها، ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و قندها است.

بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، نتایج پژوهشی کاربردی در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی حاکی از آن است که بره موم اثرات ضد افسردگی دارد و این اثرات می تواند ناشی از محتوای غنی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدهای آن باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=6187
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.