• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

پول سلامت را به دستگاه های دیگر داده اند

  • کد خبر : 5846
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
پول سلامت را به دستگاه های دیگر داده اند
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه منابعی را که وزارت بهداشت برای درآمدزایی در بخش سلامت به مجلس اعلام کرده بود به چند دستگاه دیگر اعطا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کمال حیدری، در نشست خبری کمپین مبارزه با سرطان افزود: این امر نشان می‌دهد که هنوز دغدغه سلامت آنگونه که باید در بین تصمیم سازان و سیاستگذاران کلان وجود نداشته و اهتمام لازم برای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و پرهیز از شعارگرایی وجود ندارد.

وی، سرطان را دغدغه جدی مردم و یک بیماری دانست که بیشترین نگرانی نظام سلامت را به خود معطوف کرده است، و اظهار داشت: مقوله‌ای که با تشخیص زودهنگام و اقدامات دیگر که در این سال‌ها به کندی پیش رفته است، به راحتی می‌توان آن را مدیریت و از آن پیشگیری کرد، اکنون به مهم‌ترین مشکل مردم و نظام سلامت تبدیل شده است.

حیدری افزود: نکته ارزشمندی که مقام معظم رهبری فرمودند تقویت شبکه‌های بهداشتی بود. اگر بر حوزه پیشگیری و اقدامات سطح یک تمرکز می‌کردیم دچار این مشکلات نمی‌شدیم.

معاون وزیر بهداشت، تمرکز بر سطح یک و پیشگیری را عاقلانه ترین کار اعلام کرد و گفت: عدم توجه به پیشگیری باعث می‌شود خیلی از هزینه‌هایی که می‌کنیم اثربخشی لازم را نداشته باشد. متأسفانه سرطان موجب بهم ریختن شاکله خانواده و جامعه می‌شود. باید کاری کنیم تا وحشتی که جامعه از این موضوع دارد مرتقع شود.

حیدری ادامه داد: باید جمعیتی که خارج از پوشش برنامه‌های مهار سرطان قرار دارند تحت پوشش قرار گرفته و همچنین خدماتی که تحت پوشش ما نیستند افزایش یابند.

وی بیان کرد: باید میزان هزینه‌هایی که جامعه بر اثر سرطان متحمل می‌شود را کم کنیم و دستگاه‌های مختلف اعم از خیریه‌ها، بخش خصوصی و حاکمیتی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در جلسه وزیر و معاونان وزارتخانه شعار و سرفصل راهبردی حرکت نظام سلامت در مقطع کنونی «عدالت و تعالی نظام سلامت» تعیین شد. این عدالت و تعالی با تقویت نظام شبکه اتفاق خواهد افتاد.

حیدری افزود: باید کاری کنیم که آحاد جامعه به خدمات بیشتری دسترسی پیدا کنند و بتوانیم از بخش‌های آموزشی، درمانی و پژوهشی که مقدمه رسیدن به محصول یعنی همان خدمات بهتر هستند، تعریف درست تری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلف سلامت از جمله برنامه‌های مربوط به مهار سرطان باید در قالب برنامه پزشک خانواده که از برنامه پنجم توسعه به این طرف تکلیف شده است، مورد توجه قرار گیرند. این اتفاق موجب تشخیص زودرس سرطان‌ها می‌شود.

حیدری، موفقیت در پژوهش را در گرو داشتن اطلاعات درست دانست و گفت: با در دست داشتن اطلاعات کامل در پرونده سلامت خانوار و پژوهش‌های کاربردی می‌توان خدمات را ارتقا داد.

برنامه‌های سلامت بدون تأمین منابع مالی امکان تحقق ندارد

وی افزود: تأمین منابع پایدار در بخش سلامت بسیار مهم است به نحوی که تمام صحبت‌ها درباره عدالت در سلامت و برنامه‌های آن که تنظیم و به مجلس تقدیم شده است، بدون تأمین منابع مالی امکان اجرا ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: توجه ویژه به افرادی که از لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی ضعیف هستند بسیار مهم است. اگر می‌خواهیم در بحث سرطان به شعار «فاصله ها را کم کنیم» برسیم باید به این افراد و افرادی که در معرض آسیب‌ها هستند بیشتر توجه کنیم.

حیدری ادامه داد: این فاصله را زمانی می‌توان کاهش داد که سطح سواد سلامتی مردم ارتقا یابد. مردم باید عوامل خطر سرطان را بشناسند تا از این رهگذر بتوان با ارزیابی فعال و تشخیص‌های زودرس، بیماران را شناسایی کرد.

وی افزود: به همین منظور امروز از نمایندگان دستگاه‌های مختلف و نهادهای مردمی دعوت شده تا در این نشست حضور داشته باشند. خدمات در نقاط مناسب با بهترین دسترسی باید ایجاد شده و توسعه یابند تا عدالت ایجاد شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این دسترسی فقط با دستگاه‌ها و داروهای پیشرفته درمانی حاصل نمی‌شود و نقش سطح یک و پیشگیری بسیار مهم است. همزمان، ارتقای پوشش بیمه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دغدغه‌های سازمان‌های بیمه گر و ارجحیت خدمات باید در بخش پیشگیری باشد تا هزینه اثربخشی خدمات افزایش یابد. کارهای خوبی که در این زمینه در بخش سرطان انجام شده بارقه امیدی است که امیدواریم هرچه زودتر برای سایر بیماری‌های غیرواگیر و مزمن نیز اتفاق بیافتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر تقویت نظام ارجاع و اعطای مشوق به افرادی که در تشخیص سرطان‌ها کمک می‌کنند تاکید کرد و گفت: زمانی در استان اصفهان با وجود مضیقه‌های مالی کیت‌های تشخیصی تهیه شده و در اختیار ماماها قرار گرفت تا توانستیم ۱۵۰۰ مورد بیمار در عرض یکسال شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در آن سال با این که قول دادند به هر مامایی که سرطان را تشخیص دهد به صورت تشویقی بازاء هر بیمار ۲۰ هزار تومان بدهند، این کار انجام نشد.

حیدری افزود: بنابراین کمک و نقش آفرینی دستگاه‌های دیگر مثل بیمه‌ها و خیرین برای انجام تکالیف سنگین است بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضرورت جامعیت بخشیدن به اطلاعات در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنقدر که به جسم توجه کرده ایم به مسائل اجتماعی مؤثر بر سلامت توجه نشده است در حالی که ابعاد دیگر سلامت روانی، اجتماعی و معنوی روز بروز پیچیده‌تر شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت هم راستایی سیاست‌های کلان و برنامه‌های وزارت بهداشت را بسیار با اهمیت دانست و گفت: بار بیماری‌ها در دیابت و فشار خون بیشتر از سرطان است ولی آنچه مردم الان دغدغه دارند بحث سرطان‌ها است. عوامل خطر مشترک است و برنامه‌های ما باید با سیاست‌های کلان همراهی کند تا موفق شویم.

حیدری افزود: خوشبختانه برنامه ملی مدیریت سرطان از قبل اجرایی شده است و پیشگیری و تشخیص زودهنگام از فرآیندهای اصلی این برنامه است.

وی ادامه داد: کشور به سمت سالمندی می‌رود و جدا از خدمات سطح یک باید خود را برای خدمات تخصصی و سطح بالاتر آماده کنیم و با توانمندسازی نیروی انسانی آموزش دیده در جهت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها گام برداریم.

حیدری افزود: تاکنون اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده و ماماها با آموزش‌هایی که در دانشکده‌های پرستاری دیده اند کاملاً برای تشخیص زودهنگام سرطان‌ها آماده و فعال شده اند.

معاون بهداشت بیان داشت: در بخش خدمات تخصصی هم باید با تدوین راهنماهای بالینی از هزینه‌های سرسام آور جلوگیری شود. تأمین مدیریت منابع مالی و نظام اطلاعاتی ثبت سرطان و مشارکت سازمان‌های غیردولتی، فعالیت‌هایی هستند که در برنامه ملی مدیریت سرطان جا گرفته اند.

حیدری گفت: برای پوشش بیشتر جمعیت جهت دریافت خدمات سرطان باید سیاستگذاران پای کار بیایند تا زیرساخت‌ها تجهیز شده و نیروها توانمندتر شوند. وی افزود: همچنین نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و خیزیه ها هستیم و برخی خدمات تحت پوشش نیستند که باید توسط بیمه‌ها پوشش داده شوند.

وی ارتقای کیفی خدمات را بسیار مهم دانست و در پایان اظهار داشت: امیدواریم در آستانه روز جهانی سرطان با راه اندازی پویش‌ها بتوانیم توجه همگان را به این نکات جلب کنیم. باید با انجام کارهای نمادین و فرهنگی توجه سالمندان، بانوان و کودکان را جلب کرده و افراد بیشتری را تحت پوشش بیشتری قرار دهیم. قطعاً با ایجاد همدلی کارها سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5846
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.