• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

جوان سازی سلول‌های بنیادی با هدف مقابله با سرطان

  • کد خبر : 5775
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
جوان سازی سلول‌های بنیادی با هدف مقابله با سرطان
محققان ژاپنی با جوان‌سازی سلول‌های بنیادی، راهی پیدا کرده‌اند که آنها را برای مدت طولانی‌تری به منظور مقابله با سرطان و درمان آن حفظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از نیواطلس، ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی روشی جدید و امیدوارکننده برای درمان سرطان است، اما سلول‌های ایمنی فوق‌العاده‌ای که در قالب این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حین مقابله با سرطان خسته می‌شوند. محققان ژاپنی با جوان‌سازی سلول‌های بنیادی، توانسته‌اند برای اولین بار آنها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

سیستم ایمنی انسان قوی‌ترین ابزار در برابر سرطان است، اما گاهی اوقات نیز به کمک نیاز دارد. سرطان زرادخانه‌ای از ترفندهای حیله گرانه را در اختیار دارد که از آنها برای جلوگیری از شناسایی یا تضعیف سلول‌های ایمنی که سعی در حمله به آن دارند استفاده می‌کند. ایمنی درمانی سلول T CAR روشی برای تغییر شرایط به نفع انسان‌هاست.

انجام این کار مستلزم حذف اولیه سلول‌های ایمنی از بدن بیمار، مهندسی کردن آنها برای شناسایی پروتئین‌های خاص موجود در سلول‌های سرطانی و بازگرداندن آن‌ها به بدن برای شروع روند نابودی سرطان است. در حالی که برخی از آزمایش‌ها نشان دهنده موفقیت این روش بوده‌اند، سلول‌های T CAR گذر زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و به سرطان فرصتی برای بازگشت می‌دهند.

یافتن راه‌هایی برای کاهش این خستگی می‌تواند بخش مهمی از بهبود فرایند ایمنی درمانی باشد. محققان به همین منظور پروتئین‌ها و ژن‌های سیگنال‌دهنده‌ای را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سلول‌های ایمنی را در برابر فرسودگی آسیب‌پذیر می‌کنند و لذا مهار یا حذف آن‌ها به عنوان راهی برای جلوگیری از نابودی سلول‌های ایمنی در حال بررسی است. این روش با موفقیت بر روی موش‌ها آزمایش شده و انتظار می‌رود مطالعات انسانی آن در آینده نه چندان دور آغاز شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5775

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.