• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0
متخصص بیماری های کودکان؛

کشندگی و عارضه اومیکرون بالاست

  • کد خبر : 5670
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
کشندگی و عارضه اومیکرون بالاست
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به گستردگی اومیکرون و سرعت انتشار آن، این ویروس می تواند قربانیان بیشتری بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، ناصر کلانتری، در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم سیما، اظهار کرد: تفاوت اومیکرون با دیگر سویه ها این است کودکان هم درگیر می‌شوند. هیچ گروه سنی از سویه های کرونا مصون نبودند اما شیوع این بیماری بیشتر در بین بزرگسالان بود و اما کودکان دومین گروهی هستند که درگیر اومیکرون می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه با توجه به ساده انگاری و سهل انگاری خانواده‌ها در قبال اومیکرون به دلیل صحبت‌ها در وسایل ارتباط جمعی مختلف، نگرانی‌ها نسبت به این بیماری کمتر شده است. مردم بچه‌ها را به مهدکودک می‌فرستند و سیستم هم مدارس را باز می‌کند.

این متخصص کودکان یادآور شد: شاید شدت علائم اومیکرون کمتر باشد اما کشندگی و عارضه اومیکرون بالاست و شیوع این بیماری نیز بسیار بیشتر است که این گستردگی می‌تواند آمار مرگ و میر را افزایش دهد.

کلانتری ادامه داد: بخش‌های پی آی سی یوی ما پر از کودکان مبتلا به اومیکرون است. در یک ماه اخیر بیش از نیمی از کودکان مراجعه کننده به من با علائم اومیکرون هستند و اغلب والدین آنان نیز علائم حداقلی اومیکرون را دارند.

به گفته وی، در بخش کووید ۱۹ ناقلان بی علامت داریم و کودکان نیز می‌توانند جز این گروه باشند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: مردم در کوچه و بازار شاید ماسک بزنند که آن هم استاندارد نیست و مدت‌ها از مصرف آن گذشته است. در دورهمی ها هم که رعایت‌ها انجام نمی‌شود و اغلب در خانه تهویه‌ای وجود ندارد و در دو ماه اخیر بیشترین میزان ابتلاء در دورهمی های خانوادگی بوده است. توصیه می‌کنم این را رعایت کنند و منزل یکدیگر نروند و در نهایت با ماسک به مهمانی‌های خود بروند و پنجره‌ای را باز بگذارند.

کلانتری اظهار کرد: اگر بچه‌ای بدون هیچ علامت قبلی به یکباره با تب از خواب بیدار شد احتمال آنفلوانزا بیشتر است و این بیماری حاد شروع می‌شود. بیشتر بدن درد و سردرد و تب بالا را در آنفلوانزا داریم.

وی گفت: اومیکرون و سرماخوردگی شبیه هم هستند با آبریزش شروع می‌شوند و بچه مبتلا به اومیکرون معمولاً کسالت بیشتری دارد و اشتهایش کم می‌شود و البته این صد درصد نیست. بدن درد در اومیکرون برای کودک بیشتر است و والدین باید به این مورد دقت کنند.

این متخصص کودکان افزود: در کووید ۱۹ گاه علائم گوارشی بین بچه‌ها رخ می‌دهد اما در سرماخوردگی اینگونه نیست. در هر دو حالت بهتر است هر علائمی دیدیم فکر کنیم اومیکرون است و تا دو هفته قرنطینه کنیم. طول دوره بیماری در کودک تا ۱۰ روز هم هست اما میانگین زمان بیماری ۳ هفته است. در سرماخوردگی کودک نهایت پس از ۵ روز تبش قطع می‌شود اما در اومیکرون حالت زیگزاکی است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5670

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.