• امروز : پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

قرص کووید در مقابل اومیکرون موثر است

  • کد خبر : 5648
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
قرص کووید در مقابل اومیکرون موثر است
مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد قرص Paxlovid در مقابل سویه اومیکرون موثر است. این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر و آزمایش‌های بزرگتر است؛ ولی همین نتایج اولیه می‌تواند دلگرم‌کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از پایگاه خبری ساینس، قرص ضد ویروسی  Paxlovid که توسط شرکت فایزر ساخته شده،‌ در ماه دسامبر سال گذشته مجوز استفاده برای افرادی را که در معرض خطر بالای کرونا هستند، دریافت کرد.

قبل از ظهور سویه اومیکرون، محققان بر آنتی بادی‌های مونوکلونال برای جلوگیری از ابتلا به علائم شدید در مبتلایان تکیه می‌کردند. این پروتئین‌های آزمایشگاهی عملکردی مشابه آنتی بادی‌هایی دارند که به طور طبیعی از بدن در مقابل انواع ویروس محافظت می‌کنند.

آنتی‌بادی‌ها ویروس را می‌پوشانند و از ورود ویروس به سلول انسانی جلوگیری می‌کنند و همچنین به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا ویروس را پیدا کنند و آن را با استفاده از مکانیسم های دفاعی نابود کنند.

داروهای ضد ویروسی مانند Paxlovid، از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنند. قرص Paxlovid این کار را با تداخل با یکی از آنزیم‌های ویروسی به نام پروتئاز انجام می‌دهد. برای تکثیر، ویروس باید رشته‌های دراز پروتئینی تولید کند که آنزیم آن را به قطعات مجزا برش می‌دهد. داروی Paxlovid از وقوع این فرآیند جلوگیری می‌کند و منجر به ویروس‌های ناکارامد می‌شود.

نتایج آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد داروهای ضد ویروسی Paxlovid، مولنوپیراویر و رمدسیویر خطر بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ و میر را در بیماران پرخطر به میزان ۹۰، ۳۰ و ۸۷ درصد کاهش می‌دهند.

این دارو در حال حاضر در آمریکا با کمبود مواجه است و محققان امیدوارند با تولید انبوه این دارو از آن به عنوان یک روش مکمل در درمان موثر کرونا استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5648

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.