• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

زگیل‌های تناسلی از عوامل سرطان دهانه رحم هستند

  • کد خبر : 5623
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
زگیل‌های تناسلی از عوامل سرطان دهانه رحم هستند
جراح و متخصص بیماری‌های زنان گفت: زگیل‌های تناسلی ضایعاتی متعدد در ناحیه تناسلی هستند و عامل آن ویروسی است به نام HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است که از عوامل شایع ایجاد کننده سرطان دهانه رحم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، شقایق شیروانی،جراح و متخصص بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی در خصوص «زگیل تناسلی»،گفت: زگیل‌های تناسلی ضایعاتی متعدد در ناحیه تناسلی هستند که معمولا سطح زبری دارند و در موارد پیشرفته ممکن است قسمت زیادی از ناحیه تناسلی را درگیر کرده و ضایعاتی شبیه به گل کلم ایجاد کنند.

وی بیان داشت: عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروسی است به نام HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، این ویروس انواع مختلفی دارد. شایع ترین انواع آن که زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند تیپ ۶ و ١١ هستند.

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان ادامه داد: انواع دیگر ویروس HPV مانند تیپ ١۶و ١٨ از عوامل شایع ایجاد کننده سرطان دهانه رحم هستند. این ویروس نزدیک به ۱۰۰ تیپ و انواع مختلف دارد که موجب سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی می‌شود و از این نظر ویروس بسیار مهمی است.

شیروانی ابراز داشت: راه انتقال آن از طریق تماس جنسی از فرد آلوده است؛ بنابراین توصیه می‌شود بیمارانی که ضایعات مشکوک در ناحیه تناسلی دارند حتما برای معاینه و بررسی به متخصصین مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: این ضایعات به روش‌های مختلفی از بین برده می‌شوند؛ مانند سوزاندن با اسید، کرایو تراپی،کوتر کردن و استعمال  برخی داروها که بسته به تعدادشان و سن بیمار و محل ضایعات متخصص زنان تصمیم می‌گیرد از چه روشی برای حذف ضایعات استفاده کند.

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با بیان اینکه در کل بهتر است هرچه سریعتر این ضایعات از بین برده شوند؛چون ممکن است منجر به تکثیر و انتشار ویروس شوند،افزود: برای هر خانمی که تشخیص زگیل تناسلی داده می‌شود باید معاینه داخلی زنان انجام شده و تست پاپ اسمیر همراه با HPV typing انجام شود.

شیروانی اضافه کرد: زیرا یکی از روش‌های مهم غربالگری سرطان دهانه رحم، انجام تست پاپ اسمیر است. توصیه می‌کنیم تمام خانم‌ها یک سال پس از شروع رابطه جنسی این تست را انجام دهند.

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان افزود:گزارش شده در کشورهای در حال توسعه شصت درصد خانم هایی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده‌اند هی چوقت در طول زندگیشان تست پاپ اسمیر انجام نداده بودند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌کنیم خانم‌ها جهت انجام تست پاپ اسمیر یک سال پس از شروع رابطه جنسی حتما به متخصصین زنان مراجعه کنند.

شیروانی بیان کرد:از دیگر موارد بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که این ویروس واکسن دارد. واکسن HPV در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در دختران  ٩ تا ٢۶ سال قبل از شروع رابطه جنسی تزریق می‌شود.

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان افزود:ما نیز توصیه می‌کنیم خانم‌ها و دختران ٩ تا ٢۶ سال قبل از شروع رابطه جنسی جهت تزریق واکسن به متخصصین زنان مراجعه و با دریافت نسخه واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کرده و تزریق کنند.

وی بیان داشت: واکسن در کشور ما انواع مختلفی دارد؛ داخلی، خارجی با ظرفیت‌های مختلف؛ اگرچه بهترین ایمنی را در دختران ٩ تا ٢۶ سال و قبل از شروع رابطه جنسی ایجاد می‌کند اما تا سن ۴۵ سال حتی پس از شروع رابطه جنسی و حتی در صورت ابتلا به ویروس نیز قابل تزریق است.

شیروانی ابراز داشت: تزریق واکسن در افراد مبتلا موجب می‌شود که حداقل به انواع دیگر ویروس HPV مبتلا نشوند. قابل ذکر است که تزریق این واکسن در دوران بارداری ممنوع است.

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان گفت:همچنین مصرف مکملها جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس از موارد موثر جهت کاهش عود این بیماری است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5623
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.