• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک نورولوژیست مطرح کرد:

پلاک‌های آمیلوئید هشدار آغاز آلزایمر

  • کد خبر : 5319
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
پلاک‌های آمیلوئید هشدار آغاز آلزایمر
یک نورولوژیست گفت: بین سلول‌های مغزی بیماران آلزایمری، رسوبات پروتئینی به نام پلاک‌های آمیلوئید ایجاد می شود؛ این پلاک‌ها نه تنها مانع ارتباط بین سلول‌های عصبی شده، بلکه موجب تخریب سلول‌های اطراف خود نیز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمدرضا نجفی اظهار کرد: آلزایمر، شایع‌ترین نوع خردسودگی یا دمانس است که شروعی تدریجی و پیشرفتی مداوم دارد. آلزایمر به تدریج حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، تکلم، ادراک، استدلال و قضاوت فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بیمار را از انجام وظایف روزانه زندگی بازمی‌دارد.

وی در ادامه گفت: بین سلول‌های مغزی بیماران آلزایمری، رسوبات پروتئینی به نام پلاک‌های آمیلوئید ایجاد می‌شود. این پلاک‌ها نه تنها مانع ارتباط بین سلول‌های عصبی، بلکه باعث تخریب سلول‌های اطراف خود نیز می‌شود. علاوه بر پلاک‌های آمیلوئید کلاف‌های پیچیده دیگری به نام کلاف‌های نوروفیبری لائی در سلول‌های عصبی مغز به وجود می‌آید که ازدیاد و رشد این ترکیبات، باعث معدوم شدن سلول‌های مغزی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تصریح کرد: کاهش سطح بعضی از مواد شیمیایی که پیام‌ها را به سلول‌های عصبی منتقل می‌کنند، باعث از بین رفتن ارتباط بین سلول‌ها می‌شود؛ تمام این موارد موجب کوچک شدن و آتروفی مغز بیماران آلزایمری می‌شود.

وی درخصوص پیشگیری از بیماری آلزایمر گفت: افزایش فعالیت‌های ذهنی و معاشرت‌های اجتماعی، تقویت روابط اجتماعی، انتخاب سبک زندگی سالم، مصرف غذای سالم، ورزش کردن، کاهش فشارهای عصبی، انجام دادن کارهایی که به آن‌ها علاقه داریم، اهمیت دادن به سلامتی، مصرف نکردن دخانیات و پیشگیری از وارد شدن ضربه به سر ازجمله مواردی است که به پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

نجفی در رابطه با تأثیر تغذیه بر پیشگری از بیماری آلزایمر گفت: مصرف میوه و سبزیجاتی که رنگ تیره دارد و دارای آنتی‌اکسیدان است، مانند انگور سیاه، تمشک، شاه‌توت، اسفناج، سبزی خوردن و روغن امگا ۳ که در ماهی و روغن کانولا یافت می‌شود، تأثیر بسزایی در پیشگیری از این بیماری دارد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5319
  • منبع : ایمنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.