• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

تشخیص بیماری‌های قلبی با استفاده از چشم و هوش مصنوعی

  • کد خبر : 5288
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
تشخیص بیماری‌های قلبی با استفاده از چشم و هوش مصنوعی
محققان موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی شدند که با استفاده از اسکن چشم بیمار می‌تواند افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی را شناسایی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه خبری ساینس، مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رگ‌های خونی کوچک در شبکیه، نشانه‌ای از بیماری‌های عروقی گسترده‌تر مانند مشکلات قلبی است. با تکیه بر این مطالعات محققان دانشگاه لیدز در انگلیس از تکنیک‌های یادگیری عمیق برای آموزش سیستم هوش مصنوعی در خواندن خودکار اسکن‌های شبکیه و شناسایی افراد در معرض حمله قلبی استفاده کردند.

یادگیری عمیق مجموعه پیچیده‌ای از الگوریتم‌ها است که رایانه را قادر می‌کند الگوهای موجود در داده‌ها را شناسایی و پیش‌بینی کند. در این مطالعه آمده است دقت هوش مصنوعی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و می‌تواند به عنوان مکانیسمی برای تحقیقات قلبی عروقی استفاده شود.

به کاربردن یادگیری عمیق در تجریه و تحلیل اسکن شبکیه می‌تواند غربالگری منظم بیماران برای علائم بیماری‌های قلبی را متحول کند.

در طول فرآیند یادگیری عمیق در این مطالعه سیستم هوش مصنوعی، اسکن شبکیه و قلب بیش از پنج هزار بیمار را تجزیه و تحلیل و ارتباط بین آسیب شناسی شبکیه و تغییرات در قلب بیمار را شناسایی کرد. پس از آموختن الگوهای تصاویر، اندازه و کارایی پمپاژ بطن چپ تخمین زده شد.

این اطلاعات در ترکیب با اطلاعاتی از جمله سن و جنس، می‌تواند خطر حمله قلبی را طی ۱۲ ماه آینده پیش‌بینی کند. در حال حاضر آزمایش‌های تشخیصی حمله قلبی بسیار پرهزینه و زمان‌گیر هستند.

حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد زمانی رخ می‌دهد که قلب به دلیل انسداد جریان خون دچار کمبود اکسیژن شود. به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Machine Intelligence منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5288

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.