• امروز : یکشنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Sunday - 4 December - 2022
0

نکات تغذیه‌ای سالم ویژه کودکان

  • کد خبر : 516
  • 22 آذر 1400 - 15:40
نکات تغذیه‌ای سالم ویژه کودکان

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نکات تغذیه‌ای سالم ویژه کودکان توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی ، درباره تغذیه سالم کودکان گفت: مادران می‌توانند آبمیوه طبیعی را در لیوان به کودکان خود دهند، ولی نباید در مقدار آن زیاده روی کنند.

او افزود: ممکن است که برخی از کودکان زیر دوسال به خوبی گوشت نخورند، در اینصورت لازم است که مادران حتما به صورت کامل گوشت را بپزند و سپس به صورت میکس شده آن را در داخل غذا بریزند.

جوزدانی تصریح کرد: برخی مادران از عصاره گوشت استفاده می‌کنند که در آن پروتئین یا مواد مغذی به میزان کافی برای رشد مناسب کودک وجود ندارد و فاقد آهن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: آب گوشت نمی‌تواند جایگزین گوشت برای کودک باشد؛ بنابراین باید دقت شود که در وعده‌های غذایی کودک بهترین و ایده آل‌ترین گزینه این است که در وعده‌های ناهار و شام از گوشت استفاده شود.

بستنی جزو لبنیات به شمار نمی‌آید

جوزدانی اضافه کرد: حبوبات دارای پروتئین خوبی هستند که مادران می‌توانند برای تغذیه کودکان از آن بهره بگیرند. کره، بستنی و خامه جزو گروه لبنیات نیستند و به عنوان چربی به شمار می‌آیند و اگر کودکی شیر نمی‌خورد، اما بستنی مصرف می‌کند به معنای دریافت چربی در بدن است.

او تاکید کرد: هدف از مصرف لبنیات دریافت کلسیم است و بستنی فقط چربی است و به همین علت نباید با خوردن آن انتظار دریافت کلسیم را داشته باشیم. بهتر است بین گزینه شیر و ماست کودکان یکی را مصرف کنند.

جوزدانی ادامه داد: مکمل آهن و مکمل AD باید تا سن دو سالگی به کودکان داده شود و ویتامین D باید بعد از آن هم همچنان ادامه داشته باشد و مصرف ویتامین A هم بسته به نوع شرایط کودک و تغذیه او می‌تواند ادامه پیدا کند که باید پزشک او در این زمینه اظهار نظر کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه کودکان ۳ تا ۵ سالگی گفت: این سن زمانی است که کودک استقبال کاملی از غذا خوردن پیدا کرده است و مواد مورد نیاز ۵ گروه اصلی غذایی را دریافت می‌کند و علاوه بر مصرف وعده‌های اصلی صبحانه، ناهار و شام باید دو تا سه میان وعده به صورت حداقلی در طول روز داشته باشد و تعداد میان وعده‌ها می‌تواند بیشتر با اندازه کمتر باشد.

او ادامه داد: فاصله گذاری مناسب باید بین وعده‌های غذایی صورت بگیرد و خواب کودک هم باید به میزان کافی باشد تا بتواند وعده‌های غذایی را به میزان مناسب مصرف کند؛ چرا که خواب ناکافی باعث عدم دریافت مواد مغذی و در نتیجه کم خونی در فرد می‌شود و گفتنی است که کم خونی در میان کودکان بسیار شایع است و تاثیر زیادی بر یادگیری و حافظه آن‌ها خواهد داشت./سلامت نیوز

پایان پیام

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.