• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

هر ساعت چند نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟

  • کد خبر : 5132
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
هر ساعت چند نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: در گذشته خانواده‌ها تغذیه مناسبی داشتند اما اکنون به دلیل رشد شهرنشینی اکنون بیشتر مردم از تغذیه ناسالم و فست فود ها استفاده می‌کنند. افزایش میزان مصرف غذاهای فراوری شده و غذاهایی با ترکیبات نگه دارنده زمینه ساز بروز آلزایمز حتی در سنین زیر ۵۰ سالگی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به گفته متخصصان بیماری‌های اعصاب و روان حدود یک میلیون مبتلا به آلزایمر در ایران داریم. این آمار نگران کننده به همین جا ختم نمی‌شود. آمارهای وزرات بهداشت می‌گوید در ایران هر هفت دقیقه یک بار یک نفر درگیر بیماری فراموشی می‌شود. طبق مطالعات انجام شده بیش از ۸۰ درصد مردم دنیا از ابتلا به این بیماری واهمه دارند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران پیش از هر چیز از سرنوشت این بیماری و وضعیت آن در دوره کرونا و پس از آن برای‌مان می‌گوید: تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر می‌گوید کووید ۱۹ علاوه بر استرس به مبتلایان به ویروس کرونا، روی اعصاب مرکزی و محیطی تأثیر گذار است و به همین دلیل احتمالا شاهد افزایش بیشتر بیماری آلزایمر درسال های پساکرونا خواهیم بود.»

«معصومه صالحی» با اشاره به افزایش میانگین سنی جامعه در ایران، آلزایمر را یکی از دغدغه‌های جدی در سال‌های آینده می‌داند و می‌گوید: «رشد جمعیت سالمندان در کشور با یک روند روبه افزایش همراه است و این منجر به زمین گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته این بیماری می‌شود. آلزایمر بیماری مهمی است که باید به فکر پیشگیری از ابتلا به آن باشیم. افزایش دانش جامعه به کاهش ابتلای مردم به این بیماری کمک می‌کند.»

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران با بیان مشکلات پیش روی خانواده بیماران آلزایمر، ادامه می‌دهد: « اگر بتوانیم مشکلات بیماران آلزایمر را حل کنیم توانسته‌ایم علاوه بر صرفه‌جویی در اقتصاد، به مشکلات اجتماعی خانواده‌ها نیز پایان دهیم. خانواده‌هایی که در آن ها فردی به این بیماری مبتلا شده است مشکلات ویژه خودشان را دارند، چرا که فردی در این خانواده‌ها به طور دائم باید مراقب این دسته از بیماران باشد.»

مهمترین عامل کاهش ابتلا به آلزایمر تغذیه است و این امر نقش مهمی در این زمینه دارد. مدیر انجمن آلزایمر ایران در این زمینه می‌گوید: « در گذشته خانواده‌ها تغذیه مناسبی داشتند اما اکنون به دلیل رشد شهرنشینی اکنون بیشتر مردم از تغذیه ناسالم و فست فود ها استفاده می‌کنند. افزایش میزان مصرف غذاهای فراوری شده و غذاهایی با ترکیبات نگه دارنده زمینه ساز بروز آلزایمز حتی در سنین زیر ۵۰ سالگی هستند.»

صالحی به درمان ناپذیر بودن آلزایمر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید بهترین سلاح در برابر این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است: «آلزایمر درمان قطعی ندارد. با استفاده از روش‌های ویژه‌ای می‌توان پیامدهای آن را کاهش داد اما تاثیر این روش ها دائمی و پایدار نیست. پس بنابراین باید در نظر داشته باشیم که پیشگیری همچنان مهم ترین سلاح در برابر این بیماری به حساب می‌آید.»

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران به نقش تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر اشاره می‌کند و می‌گوید: «آخرین تحقیقات انجمن جهانی می‌گوید تغذیه مناسب در دوران کودکی تا میانسالی و سالمندی تا ۴۰ درصد می‌تواند زمینه ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. همچنین استفاده نکردن از فست فودها و غذاهای سرخ کردنی نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری دارد.»

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5132
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.