• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

شروط حذف ارز دولتی دارو چیست؟

  • کد خبر : 4892
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
شروط حذف ارز دولتی دارو چیست؟
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه احتمالا ارز دولتی دارو حذف نمی‌شود، در عین حال درباره حذف این ارز و انتقال آن به بیمه‌ها، گفت: ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی داروها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد و آن هم اینکه منابع کامل و به‌موقع به بیمه‌ها پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: عمده بیمه‌شدگان ما بیمه رایگان در دو بخش روستایی و همگانی هستند و در سایر صندوق‌ها هم در کل کشور تا دورترین نقاط را پوشش داده‌ایم و برای ما هم افتخار است که به مردم خدمت کنیم و همه حوزه‌های سازمان درصدد بهبود خدمات هستند. در سطح پوشش خدمات می‌خواهیم ان‌شاءالله بتوانیم مردم کم برخوردار در حاشیه شهرها که نه داخل شهر هستند و نه روستا، بیمه شوند. با همکاری سایر نهادها کار را آغاز کردیم که این قسمت جامعه را بیمه رایگان کنیم.

وی در همین راستا افزود: در منطقه هرندی تهران نزدیک ۱۰ هزار نفر بیمه شدند و در ۲۴۳ منطقه تهران هم برنامه داریم که به سرعت کار را اجرایی کنیم و سعی کردیم تا پایان سال بتوانیم حاشیه شهر تهران را پوشش کامل بیمه دهیم. در سایر استان‌ها هم کار آغاز شده است و  ۲۰۲۰ منطقه کم برخوردار داریم و برخی استان‌ها مثل کرمان پیشگام بودند و سایر استان ها هم آغاز به کار کردند تا این قشر از مردم با توجه ویژه، بیمه شوند؛ در مجموع هر ایرانی که بیمه ندارد با آغوش باز بیمه می‌شود.

او درباره پوشش بیمه ناباروری نیز اظهار کرد: اعتباری از زمان ابلاغ این برنامه تاکنون داریم و به شدت پیگیر هستیم و در سطح کشور ابلاغیه انجام دادیم و با موسسات وارد مذاکره و قرارداد شدیم و آمادگی پرداخت طبق قانون در این حوزه را داریم. تقاضا داریم اطلاع رسانی کافی صورت گیرد که زوجین نابارور بامراجعه به پزشکان نشان‌دار شوند و از این خدمات بهره ببرند.

وی افزود: در بخش توانبخشی معلولین و بیماران اوتیسم از ابتدای سال تلاش کردیم و به تمام موسسات  اطلاعیه دادیم و آمادگی اعلام کردیم که فعال باشیم. در این بخش تلاش کردیم اعتباری که با توافق بهزیستی جذب شده است هزینه شود، ولی یک سری موانع سبب شد منابع به صورت کافی جذب نشود. طبق قانون باید تعرفه دولتی در نظر بگیریم، پیشنهادی به شورای عالی بیمه مطرح کردیم تا بتوانیم تعرفه غیردولتی هم پرداخت کنیم و تقریبا یک سوم معلولین با این امکانات به مراکز طرف قرارداد ما مراجعه کردند؛ هرچند به نظر ما کم است و ظرفیت بیشتر است. از طرف دیگر محدودیت واژه «معلولین» گذاشته شده و لازم است تعریف وسیع‌تری صورت گیرد؛ چراکه کسی که دچار حادثه می‌شود و دچار آسیب جسمی و مغزی می‌شود زمان طلایی خدمت به او ۶۰ روز اول است و باید بتواند از خدمات استفاده کند؛ بنابراین تعریف این بخش محدودیت‌هایی دارد که باید جامع‌تر شود.

او در ادامه صحبت‌هایش در خصوص نسخه نویسی الکترونیک نیز تاکید کرد: ما مجری اولیه اجرای طرح نبودیم و باید شورای عالی بیمه و معاونت‌های مرتبط در وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دادند؛ اما بعد از اینکه اجرایی نشد به ما واگذار شد و اینبار قانون‌گذار تکلیف این کار را بر عهده بیمه‌ها گذاشت. این کار بزرگ ملی با تمام چالش‌ها و عدم همکاری‌ها صورت گرفت. نسخه نویسی الکترونیک یک نهال نوپا و آسیب پذیر است و باید فواید آن را دید.

وی در این راستا در پاسخ به سوالی درباره امکان انتشار اطلاعات بیمه‌شدگان در قالب سامانه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: نشت پرونده فردی در فضای مجازی اول خود پزشک را زیر سوال می‌برد، پزشک امین مردم و بیمار است و اگر کدی دارد، برای معاینه و ویزیت بیمار است، نباید اقدام به نشر اطلاعات کند. قبلا مهر پزشک در درمانگاه و بیمارستان در بخش بود و استفاده می‌شد. اکنون این کد در دست پزشک است و الان حفاظت این کار بیشتر است و این کار بزرگ سبب بهبود بسیاری از موضوعات از جمله ساماندهی منابع و جلوگیری از تخلفات شده است. اما با یک سری از مشکلات می‌خواهند دستاوردها را تحت‌الشعاع قرار دهند.

ناصحی تصریح کرد: سازمان‌های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی کم هزینه نکردیم و این درحالیست که خیلی‌ها از جمله بیمه‌های تکمیلی پای کار نیامدند و اکنون اعلام می‌کنند که مردم کاغذ بیاورند پول آنها را بدهیم، درحالی که این سامانه باید آماده می‌شد و در بیمه سلامت به بیمه‌های تکمیلی لینک دادیم تا مردم بتوانند بدون مراجعه به بیمه تکمیلی هزینه اسناد را دریافت کنند.

ناصحی گفت: ما جزئیات کار را در این سامانه‌ها رصد می‌کنیم که کدام دارو چه هزینه‌ای دارد و… و. مثلا در شهرستان قم میانگین تعداد اقلام دارویی تجویزی ۴.۹ است و در مازنداران ۳.۷ است؛ درحالی که میانگین جهانی نزدیک ۲ است. بیشترین هزینه سازمان در دی ماه بیش از ۵ میلیارد تومان در زمینه کووید بوده است و این درحالیست که سهم بیمار ۵۰۰ هزارتومان است. با این اطلاعات به داد مردم در پرداخت هزینه‌ها می‌رسیم در غیر این صورت نمی‌توان هزینه کمرشکن و مخرب را ساماندهی کرد. مطمئنا استخراج اطلاعات شش ماه و یک سال خیلی مفید است؛ چون جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و مثلا دارو کد اصالت می‌خورد و دیگر قاچاق نمی‌شود و تولید کننده بر اساس آمار ما می‌داند دارو را چقدر تولید کند و کجا توزیع کند؛ این مشکلات با نسخه نویسی برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: سامانه ما قطعی چندانی ندارد و سامانه‌های پشتی قطع می‌شود. در تهران مشکل بیشتر است و در استان‌ها نسخه نویسی تا حد زیادی موفق است. خود نظام پزشکی به عنوان یکی از ارکان در دبیرخانه است و خود دوستان نظام پزشکی منتقد هستند که جای تعجب دارد و باید خودشان  فعال باشند. ما وظیفه پنل درست کردن نداریم و بعد هم مورد آماج حمله‌ها قرار گیریم، آیا وظیفه ما بوده امضای الکترونیک را ساماندهی کنیم؟ ۵۰ هزارنفر در سامانه نظام پزشکی بدون سخت افزارهای موجود امضای دیجیتال گرفتند؛ درحالی که نزدیک ۲۰۰ هزار پزشک شماره نظام دارند. مرتب به امنیت سامانه انتقاد دارند اما امنیت سامانه وظیفه چه کسی بوده است؟

وی بیان کرد: فایده نسخه نویسی الکترونیک برای نظام سلامت بسیار بالا است‌ و چرا نباید بعد از ۱۶ سال اتفاقات به نتیجه برسند؟ کدینگ‌ها ناهماهنگ است و پرونده الکترونیک سلامت کامل نشده است. از عزیزان تقاضای حمایت داریم. آقایی که در رسانه‌ها به نسخه نویسی الکترونیک انتقاد کرده است یا تصویر کارت واکسن وزیر بهداشت را منتشر کرده است را چک کردیم و دیدیم حتی یک نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟ با نسخه نویسی الکترونیک می‌توان جلوی تخلفات را گرفت و از سایر دستگاه‌ها هم می‌خواهیم کمک کنند.

ناصحی بیان کرد: اگر پزشکی توانایی نسخه نویسی الکترونیک نداشته باشد می‌تواند از شخص دیگری کمک گیرد و همین امر هم حتی سبب کاهش خطا در نسخه‌ خوانی و نسخه پیچی می‌شود. جهت افزایش تجهیزات این مبحث هم امکانی برای اینکه پزشکان بدون ضامن بتوانند وام‌ بگیرند تا تجهیزات را افزایش دهند وجود دارد.

او درباره پرونده الکترونیک نیز تاکید کرد: ما سخت‌ترین کار را مبنی بر آنلاین بودن نسخه الکترونیک انجام دادیم، اما پرونده الکترونیک یک کار آف‌لاین است. پرونده الکترونیک راحت‌ترین کار است که هنوز انجام نشده و اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم انتظار نداشتیم ۱۰ سال دیگر هم اجرایی شود. سخت‌ترین کار در نظام الکترونیک سلامت در زمینه نسخه الکترونیک انجام شده است؛ هرچند که اشکالاتی وجود دارد و در این زمینه نیز از حوزه آی تی وزارت بهداشت هم تقاضای کمک کردیم. ما انتهای کار در مورد پرداخت‌ها هستیم و وظیفه ساخت پنل نداریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درخصوص رسیدگی به تخلفات احتمالی برخی پزشکان مبنی بر انتشار اطلاعات بیماران نیز گفت: سازمان بیمه سلامت به عنوان شاکی در صورت سوء استفاده از سامانه‌ها می‌تواند ورود کند؛ اما در حوزه قضایی باید دفاتر حقوقی مربوط به وزارت بهداشت یا قوه قضائیه پیگیری کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز دولتی دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: احتمالا ارز دارو حذف نشود، زیرا مهم است که به سازوکارهای مدیریتی توجه و بازار دارویی به خوبی مدیریت شود. اصل قضیه‌ حدف ارز دولتی کار ارزشمندی برای کشور است و آرزوی ما این است که مدیریت صحیح منابع رخ دهد؛ اما این که در چه زمانی و با چه اطمینانی حذف ارز دولتی انجام شود، بسیار مهم است. ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی داروها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد که منابع کامل و به‌موقع پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهد شد.

او در خصوص بودجه مورد نیاز برای حذف ارز دولتی داروها، تصریح کرد: مبالغ و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شده صرفا برای حذف ارز دارو ۳۷ هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت و ۸۰ هزار میلیارد تومان در کل بیمه‌ها است و به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حذف ارز دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی نیاز است.

ناصحی ادامه داد: در بحث مدیریت منابع نظام سلامت تلاش ما این است که منابع سلامت باید تجمیع شود و ساز و کارهای الکترونیک آن را شفاف کند. اکنون نمی‌دانیم منابعی که به یک موضوع تخصیص داده می‌شود، صرف چه اموری می‌شود. به طور مثال اگر منابعی برای نازایی تخصیص داده می‌شود، نمی‌دانیم به زوجین نابارور تخصیص پیدا می‌کند یا صرف ساخت ساختمان می‌شود. باید توزیع منابع شفاف باشد و کارهای بزرگی در این دوره دارد انجام می‌شود. یکی از کارهای مهم پیگیری و ساماندهی پزشکی خانواده و نظام ارجاع است و ما هم در صندوق پوشش همگانی دو خدمت فشارخون و دیابت را زیر پوشش نظام ارجاع بردیم تا نیاز القایی کنترل شود.

وی افزود: بر اساس اعلام وزیر بهداشت، نزدیک به ۷۰۰ میلیون یورو فقط تعهدات سخت افزاری تجهیزات برای وزارت بهداشت گذاشته شده که شاید دو سوم آن غیرضروری باشد. اینکه یک بیمارستان ۲۰ تخته مجهز به دستگاه سی تی اسکن شود در هیچ نظام سلامت مترقی وجود ندارد و سبب القای نیاز می‌شود؛ بنابراین منابع سلامت باید تجمیع و نشان‌دار شود. در ساختار بیمه‌ای منابع نشان‌دار است و غیر از آن را نمی‌توان پرداخت کرد و اگر اعتباری می‌آید باید برای یک موضوع خاص باشد تا به هدف بنشیند. جای مهمی که می‌تواند این موضوع را اداره کند، بیمه‌ها هستند.

وی درباره نسخ الکترونیک نیز با ارایه آمارهایی گفت: در حوزه بیمه سلامت فقط ۲ استان کمتر از ۹۸ درصد نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی کردند. ما چندان به مردم سخت نمی‌گیریم تا روند اجرایی شود. خراسان رضوی به ۸۹ درصد و تهران به ۸۷ درصد رسیده است. استان‌هایی هم هستند که زیرساخت اینترنتی ضعیف‌تری داشتند اما همت بهتری داشتند و عمدتا پزشکان طرف قرارداد هستند. روزانه حدود ۱۶۸ هزار نسخه نوشته می‌شود که ۱۶۱ هزار نسخه تمام الکترونیک است و حدود ۷۰۰۰ نسخه نیز نیمه الکترونیک بوده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4892

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.