• امروز : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بیمه‌شدگانی که از دو محل بیمه‌پردازی دارند قرصی که جایگزین کلونوسکوپی می‌شود جهش ۲۹ دلاری قیمت طلا در بازار جهانی اوسمارشخصیت سرمربی بودن نداشت/ پرسپولیس در ۴ پست نیاز به تقویت دارد آمادگی بیمارستان‌های کشور برای مقابله با تب دنگی سکته گوش چیست و چگونه درمان می‌شود؟ عفونت قارچی واژن چگونه است و چه علائمی دارد؟ شربت دیفن هیدرامین برای کودکان؛ مهار‌کننده علائم آلرژیک!

0
در تسریر بخوانید؛

علائم واریکوسل چیست؟

  • کد خبر : 38915
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
علائم واریکوسل چیست؟
واریکوسل یک بیماری است که با بزرگ شدن و گره خوردن وریدهای بیضه ایجاد می‌شود. علائم واریکوسل ممکن است شامل تورم یا توده در منطقه کیسه بیضه، درد یا سنگینی در منطقه بیضه، احساس گرمی یا تنگی در کیسه بیضه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کیسه بیضه یک کیسه پوشیده از پوست است که بیضه‌ها را نگه‌ می‌دارد. همچنین حاوی شریان‌ها و سیاهرگ‌هایی است که خون را به غدد تولیدمثلی می‌رسانند. یک ناهنجاری وریدی در کیسه بیضه ممکن است منجر به واریکوسل شود. واریکوسل بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است. واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در اکثر موارد عامل ناباروری است. علاوه بر این ممکن است موجب آتروفی بیضه‌ها نیز شود. این بیماری با یک سری علائم شناخته می‌شود. 

این بیماری یک ناهنجاری رایج است و در ۱۵ درصد مردان دیده می‌شود. این مشکل معمولا در دوران بلوغ خود را نشان می‌دهد و علائم و نشانه های آن بیشتر در کیسه بیضه سمت چپ دیده می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است علائم واضحی برای واریکوسل وجود نداشته باشد.

علائم معمولی واریکوسل خفیف هستند و بسیاری از آنها نیازی به درمان ندارند. اگر واریکوسل باعث ناراحتی یا هر یک از مشکلات دیگر ذکر شده‌ در زیر شود، ممکن است درمان لازم باشد. علائم بسته به درجه بیماری، شرایط پزشکی هر فرد و اینکه واریکوسل یک‌طرفه است یا دوطرفه می‌تواند متفاوت باشد. به صورت کلی در اکثر موارد درد، ناراحتی در بیضه‌ها، تورم، سنگینی بیضه و ناباروری به عنوان نشانه های واریکوسل دیده می‌شود.

علائم واریکوسل چیست؟

۱. برآمدگی در یکی از بیضه ها

بسیاری از افرادی که واریکوسل دارند و یکی از علائم واریکوسل در آنها دردهای شدید و مبهم است، بیضه‌های برآمده و برجسته دارند. در واقع این برآمدگی‌ها ناشی از ورم وریدهای واریسی در کیسه بیضه است. برآمدگی در کیسه بیضه درگیر با واریکوسل دیده می‌شود. در صورتی که واریکوسل دوطرفه باشد، این برآمدگی می‌تواند در هر دو کیسه بیضه دیده شود.

۲. تورم کیسه بیضه

کیسه بیضه درگیر با واریکوسل معمولا متورم است و فرد ممکن است احساس سنگینی یا کشیدن شدن در کیسه بیضه را داشته باشد؛ بنابراین یکی دیگر از علائم واریکوسل، تورم در بیضه‌ها یا تورم در کیسه بیضه است.

۳. بزرگ شدن یا پیچ خوردن محسوس سیاهرگ ها در کیسه بیضه

بزرگ شدن یا پیچ خوردن محسوس سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که غالباً ظاهری شبیه به یک کیسه پُر از کرم پیدا می‌کند، یکی از علایم واریکوسل است. در مواردی که واریکوسل شدت می‌یابد و وضعیت وریدهای کیسه بیضه وخیم‌تر می‌شود، سیاهرگ‌های بزرگ یا پیچ‌خورده در کیسه بیضه توده‌ای را ایجاد می‌کنند که بیشتر شبیه یک کیسه پر از کرم می‌شود.

۴. احساس درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه

با اینکه ممکن است در بسیاری از افراد واریکوسل بدون علامت و درد مشخصی باشد، اما در برخی از افراد این اختلال می‌تواند موجب ایجاد یک درد بسیار شدید، مبهم و مکرر در کیسه بیضه شود. این درد با انجام برخی فعالیت‌ها مانند بلند کردن یک جسم سنگین تشدید می‌شود. از طرفی معمولا در اثر نشستن یا ایستادن طولانی مدت هم این درد بیشتر می‌شود.

۵. سطح تستوسترون پایین

در بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل یکی از علائم این اختلال بروز مشکل در ترشح هورمون مردانه تستوسترون است. در این گروه میزان ترشح این هورمون بسیار کم یا مختل می‌شود. آزمایش خون می‌تواند سطح پایین تستوسترون را تایید کند.

۶. ناباروری

این مشکل عامل اصلی ناباروری در مردان است. مطالعات نشان می‌دهد که واریکوسل می‌تواند علت ناباروری در حدود ۴۰ درصد از مردانی باشد که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستند؛ بنابراین ناباروری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین علائم واریکوسل در نظر گرفت.

۷. نوعی درد که در گرما بدتر می‌شود

درد مبهم و مزمن در بیضه‌های درگیر با واریکوسل معمولا در روزهای گرم تشدید می‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از علائم واریکوسل تشدید درد بیضه‌ها در هوای گرم است. خصوصاً اگر افراد در روزهای گرم لباس‌های تنگ بپوشند، میزان درد بیضه‌ها بیشتر می‌شود.

۸. نوعی درد که با انجام ورزش های طولانی مدت و سخت بدتر می‌شود

درد مبهم و مزمنی که در بیضه‌ها احساس می‌شود می‌تواند بعد از انجام فعالیت‌های شدید بدنی، مانند انجام ورزش‌های سنگین ایجاد شود. برخی از افراد که علائم واریکوسل در آنها مشهود است، بعد از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی درد شدیدی را در بیضه‌ها احساس می‌کنند. علاوه بر ورزش‌های سنگین، بلند کردن هر جسم سنگینی که به زور زدن و فشار آوردن به بیضه‌ها نیاز دارد هم می‌تواند درد را بیشتر کند.

۹. نوعی درد که با ایستادن طولانی مدت بدتر شده و با دراز کشیدن بهتر می‌شود

درد یا ناراحتی مبهم و دردناک هنگام ایستادن یا اواخر روز بیشتر محتمل است. دراز کشیدن اغلب درد را تسکین می‌دهد؛ بنابراین یکی دیگر از علائم واریکوسل می‌تواند درد مبهمی باشد که به دنبال ایستادن‌های طولانی مدت در طول روز در بیضه‌ها ایجاد می‌شود.

۱۰. ایجاد توده ای بدون درد در کیسه بیضه

یکی دیگر از علائم واریکوسل ایجاد یک توده در کیسه بیضه است. اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده‌ای مانند “کیسه کرم” در بالای بیضه قابل‌مشاهده باشد. واریکوسل کوچک‌تر ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد؛ اما با لمس این توده حس می‌شود.

علائم واریکوسل سمت راست

در موارد کمتر رایج ممکن است واریکوسل در بیضه سمت راست دیده شود. گاهی نیز در هر دو کیسه بیضه دیده می‌شود که به آن واریکوسل دوطرفه می‌گویند. در بسیاری از مواقع نشانه های واریکوسل سمت راست مشابه نشانه های واریکوسل سمت چپ است و شامل همان درد، ناراحتی، تورم کیسه بیضه و ناباروری می‌شود.

با این حال ممکن است واریکوسل سمت راست نشان‌دهنده یک ناهنجاری پزشکی جدی‌تر باشد و در نتیجه علائم و مشکلات دیگری نیز با آن دیده شود.

برای مثال انسداد در شکم که ناشی از عواملی مانند لخته شدن خون، تومورها یا مشکلات اندام‌های داخلی است ممکن است همراه با دیگر علایم واریکوسل سمت راست دیده شود. در موارد بسیار نادر، واریکوسل سمت راست ممکن است نشان دهنده وجود کارسینوم قشر آدرنال باشد.

علائم واریکوسل سمت چپ

معمولا تا ۹۰ درصد از واریکوسل ها فقط در بیضه چپ دیده می‌شوند که به آن واریکوسل یک‌طرفه می‌گویند. اکثر علائم واریکوسل که در بالا به آن اشاره شد در افرادی که بیضه چپ آنها درگیر است دیده می‌شود. احساس سنگینی یا کشیده شدن در کیسه بیضه، وریدهای گشاد شده در کیسه بیضه که می‌تواند باعث ناراحتی در بیضه‌ها شود، کوچک‌تر شدن کیسه بیضه در سمت چپ به دلیل اختلال در جریان خون و درد و تورم بیضه سمت چپ از اصلی‌ترین نشانه های واریکوسل سمت چپ است.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=38915
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.