• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
امروز 22
0
در تسریر بخوانید؛

شیاف واژن چه کاربردی دارد و انواع مختلف آن چیست؟

  • کد خبر : 37280
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
شیاف واژن چه کاربردی دارد و انواع مختلف آن چیست؟
شیاف واژن برای کاهش عفونت و بیماری‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها تجویز و استفاده می‌شود. مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک و دوز مصرفی آن هم طبق تشخیص پزشک متخصص صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، شیاف واژن دارویی برای درمان عفونت‌های قارچی و خشکی واژن است. شیاف‌های ضد بارداری نوع دیگری از شیاف واژینال هستند که برخی افراد از آن به عنوان نوعی روش پیشگیری از بارداری هم استفاده می‌کنند. اندازه و ترکیب شیمیایی یک شیاف تعیین کننده سرعت انحلال آن است.

اما این همه ماجرا نیست؛ شیاف‌ها با هم تفاوت دارند و ما به منظور آشنایی شما با این شیاف با صورت اختصاصی، این مقاله را آماده و منتشر کرده‌ایم. همینطور به شما راه دریافت نوبت از پزشکان مشاوره دارویی و زنان را معرفی کرده‌ایم. 

شیاف واژن چیست؟

شیاف‌های واژینال داروهای جامدی هستند که با اپلیکاتور مخصوص وارد واژن می‌شوند. بدن دارو را از طریق شیاف واژینال به سرعت جذب می‌کند. شیاف واژن سرعت تاثیرگذاری بیشتری نسبت به داروهای خوراکی دارد. دلیل این موضوع این است که شیاف‌ها در داخل بدن ذوب شده و مستقیماً وارد جریان خون می‌شوند.

متن انگلیسی:

Suppositories may not be the most pleasant product you’ll ever use. But they can make it easier to take medicine that you can’t swallow or that your stomach or intestines wouldn’t absorb well

ترجمه متن:
شیاف‌ها ممکن است خوشایندترین محصولی نباشند که تا به حال استفاده کرده‌اید. اما آن‌ها می‌توانند مصرف داروهایی را که نمی‌توانید قورت دهید یا معده یا روده‌ها به خوبی جذب نمی‌کنند آسان‌تر کنند

webmd

انواع شیاف واژینال

شیاف واژن انواع مختلفی دارد که در شرایط و برای درمان مشکلات مختلف استفاده می‌شوند.

انواع شیاف واژن عبارتند از:

۱. شیاف واژینال کلیندامایسین

شیاف کلیندامایسین عفونت‌های ناشی از باکتری‌های زیاد در واژن را درمان می‌کند. این دارو به گروهی از داروها به نام آنتی بیوتیک تعلق دارد. لازم به ذکر است که شیاف کلیندامایسین عفونت‌های قارچی یا عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها را درمان نمی‌کند.

۲. شیاف هورمونی

شیاف استروژن که به شیاف هورمونی هم معروف است نوعی درمان جایگزین هورمونی بوده که در واژن قرار می‌گیرد. این دارو به افزایش سطح استروژن در اطراف ناحیه تناسلی برای کمک به کاهش GSM (سندرم تناسلی ادراری یائسگی) کمک می‌کنند. شیاف استروژن اغلب برای کمک به خشکی واژن مرتبط با یائسگی و درد در حین رابطه جنسی هم استفاده می‌شود.

۳. شیاف پروژسترون

این شیاف حاوی هورمون زنانه پروژسترون است. پروژسترون و سایر هورمون‌ها به شما در باردار شدن و ادامه بارداری کمک می‌کنند. این دارو برای افزایش سطح پروژسترون در زنانی که از درمان‌های باروری استفاده می‌کنند تجویز می‌شود؛ زیرا این درمان‌ها ممکن است با کاهش سطح پروژسترون همراه باشند.

۴. شیاف واژینال گیاهی

شیاف واژینال گیاهی همانور که از اسمش پیداست ریشه‌ای گیاهی دارد. برخی از ترکیبات گیاهی در این دسته شیاف واژینال شامل روغن درخت چای، روغن سیاهدانه، عصاره گیاه رازک، بادرنجبویه، آویشن، سیر و پروبیوتیک‌ها هستند.

نحوه مصرف شیاف واژن (نحوه گذاشتن شیاف واژینال)

آشنایی با نحوه قرار دادن شیاف واژن موضوع مهمی است؛ چیزی که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. اینکه شیاف را درست قرار دهید باعث می‌شود که بیشتر از اثربخشی آن برخوردار شوید. پس مراحل قرار دادن شیاف واژن را حتما مطالعه کنید:

مراحل قرار دادن شیاف واژینال

مراحل قرار دادن شیاف واژن به ترتیب زیر است:

  • به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. یا در حالی که زانوهای خود را خم کرده‌اید و پاهای خود را چند سانتی متر از هم فاصله داده‌اید بایستید. 
  • تا جایی که می‌توانید اپلیکاتور را به آرامی داخل واژن قرار دهید. این کار شیاف را تا حد زیادی به داخل واژن شما فشار می‌دهد. 
  • پیستون را فشار دهید تا متوقف شده و دارو آزاد شود. 
  • در مرحله آخر هم اپلیکاتور را از واژن خود خارج کنید.

متن انگلیسی:

Different types of suppositories go into the rectum, vagina, or the duct that empties your bladder, called the urethra. Sometimes they treat the area where you put them in. Or the medicine absorbs into your blood and travels to other parts of your body

ترجمه متن:
انواع مختلف شیاف وارد راست روده، واژن یا مجرای تخلیه مثانه به نام مجرای ادرار می‌شوند. گاهی اوقات ناحیه‌ای که آن‌ها را در آن قرار داده‌اید درمان می‌کنند یا دارو جذب خون شده و به سایر قسمت‌های بدن می‌رود

webmd

موارد مصرف شیاف واژن

در موارد مختلف و برای بیماری‌های گوناگونی شیاف واژن تجویز می‌شود. 

در ادامه هر یک از این بیماری‌ها و کاربرد شیاف واژینال در درمان آن‌ها را برایتان توضیح داده‌ایم:

۱. شیاف واژن برای عفونت

خانم‌ها می‌توانند عفونت‌های واژن را، هم با شیاف‌های بدون نسخه و هم با شیاف‌های تجویز شده از سمت پزشک خود درمان کنند. عفونت‌های واژن در دو نوع قارچی و باکتری‌هایی هستند که در ادامه تاثیر مصرف شیاف واژینال برای هر یک را بیشتر توضیح می‌دهیم. در هر دو حالت پزشک می‌تواند برای درمان عفونت واژن شیاف تجویز کند.

۲. شیاف واژن برای عفونت قارچی

برخی از داروهای ضد قارچ به صورت شیاف در دسترس هستند، مانند کلوتریمازول و میکونازول. این شیاف‌ها برای خرید بدون نسخه در دسترس هستند. بسته به قدرت، دارو اغلب بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد تا عفونت موجود را از بین ببرد.

شیاف‌ها معمولاً به دوزهای کمتری نسبت به کرم‌ها نیاز دارند و با سرعت ییشتری علائم را تسکین می‌دهند. پزشک می‌تواند یک دوره ۱۴ روزه شیاف را برای عفونت قارچی واژن شدیدتر یا پیچیده‌تر تجویز کند. هنگام استفاده از شیاف واژینال برای عفونت قارچی، ضروری است دوره درمانی خود را کامل کنید، حتی اگر علائم قبل از اتمام تمام داروها ناپدید شوند.

۳. شیاف واژن برای عفونت باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت شایع واژن است و زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از باکتری‌های طبیعی که در واژن زندگی می‌کنند بیش از حد رشد کرده و باعث عدم تعادل باکتریایی شوند. شیاف کلیندامایسین عفونت‌های ناشی از باکتری‌های زیاد در واژن را درمان می‌کند.

۴. خشکی واژن

خشکی واژن زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های واژن خشک، نازک و رطوبت کافی نداشته باشند. این اتفاق منجر به ناراحتی به خصوص در هنگام رابطه جنسی می‌شود. خشکی واژن در هر سنی رخ می‌دهد. این بیماری در زنان یا افرادی که در بدو تولد (AFAB) یا در دوران یائسگی یا بعد از یائسگی دچار کاهش سطح استروژن می‌شوند شایع‌تر است. برای رفع خشکی واژن پزشک ممکن است شیاف تجویز کند.

۵. دریافت ویتامین E

شیاف ویتامین E برای تسکین علائم آتروفی واژن به ویژه در زنانی که قادر به استفاده از هورمون درمانی یا مقابله با عوارض ناشی از آن نیستند، تجویز می‌شود.

دوز مصرفی شیاف واژن

می‌توان برای سه شب متوالی قبل از خواب از شیاف واژن استفاده کرد.

عوارض جانبی شیاف واژن

عوارض جانبی شیاف واژن عبارتند از:

  • سوزش واژن هنگام قرار دادن کرم یا شیاف
  • دل درد
  • تب
  • ترشحات بدبو از واژن

ترشحات بعد از استفاده از شیاف واژینال

ترشحات آبکی پس از استفاده از شیاف واژن در واقع نشانه‌ای از عملکرد موثر و درست شیاف‌ها است. این ترشحات مخلوطی از اسید بوریک و مایعات واژن است که در حال خارج شدن از بدن هستند.

موارد احتیاط و منع مصرف

در زمان مصرف شیاف واژینال موارد زیر را رعایت کنید و جدی بگیرید:

  • تا ۷۲ ساعت پس از استفاده از شیاف واژینال استروژن از کاندوم و تامپون دوری کنید.
  • دقت داشته باشید که برخی از محصولات استروژن ممکن است حاوی روغن‌هایی باشند که می‌توانند محصولات لاتکس (لاستیک) را تضعیف کنند و باعث شکستن یا نشت کاندوم یا فرسودگی کلاهک‌های دهانه رحم یا دیافراگم شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که شیاف واژینال سبب بروز چنین مشکلاتی نخواهد شد.
  • بهترین زمان برای مصرف شیاف واژینال اغلب هنگام خواب و برای افزایش میزان اثربخشی است.
  • شیاف‌های واژینال ذوب می‌شوند و از واژن نشت می‌کنند. استفاده از یک مینی پد یا نوار بهداشتی از لباس زیر محافظت می‌کند.
  • از برقراری رابطه جنسی بلافاصله پس از مصرف این دارو جدا خودداری کنید.

نزدیکی در زمان استفاده از شیاف واژینال

در زمان مصرف شیاف واژن بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید. این دارو به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی به شریک زندگی شما کمک می‌کند.

قرار دادن شیاف واژینال در زمان قاعدگی

خانم‌ها می‌توانند حتی در طول دوره قاعدگی هم از شیاف واژینال استفاده کنند. اما باید به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنند؛ زیرا ممکن است تامپون مقداری از دارو را جذب کند.

تداخلات دارویی شیاف واژن

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن‌ها شود. برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و غیره) را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. به طور مثال مصرف شیاف واژینال به طور هم‌زمان با بلوک کننده‌های عصبی عضلانی باید با احتیاط بیشتری انجام شود و ترجیحا پیش از مصرف آن با متخصص مشورت شود.

اطلاعات دارویی شیاف واژن

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی شیاف واژن و برخی از متداول‌ترین شیاف‌های تجویزی را مشاهده کنید.

انواع رایج شیاف واژن تداخلات دارویی عوارض جانبی
شیاف واژینال فیتوواژکس بلوک کننده‌های عصبی عضلانی دل درد
شیاف واژینفکت تب
شیاف واژینال ایسیلک -Esilk Vaginal Suppository سوزش واژن هنگام قرار دادن کرم یا شیاف
شیاف واژینال کلوژین ® ۱۰۰ (کلوتریمازول) ترشحات بد بوی واژن
شیاف واژینال کلیندامایسین- ناژو ۱۰۰
اطلاعات دارویی شیاف واژینال

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در موارد بسیار زیادی پزشکان استفاده از شیاف واژن را به سایر روش‌های درمانی ترجیح می‌دهند. این دارو کمی سریع‌تر از برخی داروها مثلا داروهای خوراکی اثر می‌کند و بهبودی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. اما همانطور که در مقاله هم گفته شد، رعایت احتیاطاتی از جمله عدم رابطه جنسی پس از استفاده از آن و عدم استفاده از تامپون هم موضوعات مهمی هستند که بر اثرگذاری این دارو تاثیر زیادی دارند.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=37280

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.