• امروز : پنجشنبه, ۱۰ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 May - 2024
امروز 9

اخبار ویژه

رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ استپ وزنی چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ بیماری میاستنی گراویس چیست؟ شربت برون کلد برای چیست؟ چرا باید از رژیم غذایی دیابتی پیروی کرد؟ روان‌ تنی یا اختلال سایکوسوماتیک به چه معناست؟ اسکلرودرما چیست؟ گیاهان می‌توانند منبع انرژی تجدیدپذیر بعدی باشند ۲۹ روز تا انتخابات؛ واکنش‌ دولتمردان به کاندیداتوری/ چه‌کسانی می‌توانند فردا ثبت‌نام کنند؟ افتتاح بیش از ۲۶ هزار مسکن در استان تهران

0

چند توصیه مفید برای آبرسانی پوست

  • کد خبر : 36171
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
چند توصیه مفید برای آبرسانی پوست
احساس کشیدگی، سفت شدن یا پوسته‌پوسته شدن که احتمالا دلیل آن کم‌آبی است، ممکن است برای هر پوستی پیش بیاید و فرقی ندارد چه نوع پوستی داشته باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، عارضه پوستِ کم‌آب شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و از نظر متخصصان، می‌تواند به همان اندازه خشکی پوست (این دو معادل هم نیستند) نگران‌کننده باشد.

چه پوستتان خشک باشد چه کم‌آب، با تغییراتی ساده‌ در برنامه مراقبت از پوست و سبک زندگی می‌توانید اوضاع را بهتر کنید. در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

پوست خشک یا کم‌آب؟

قبل از هر چیز مهم است که بدانید پوستتان خشک است یا کم‌آب شده است. به گفته دکتر «ژانت گراف»، متخصص پوست، پوست خشک معمولا حاصل ژنتیک است، در حالی که پوست کم‌آب شرایطی است که با دخالت عوامل خارجی ایجاد می‌شود و لایه‌برداری بیش از حد یا دمای بالای سیستم گرمایشی منزل هم می‌تواند به کم‌آبی پوست منجر شود.

به گفته دکتر گراف، پوست خشک الزاما پوست ناسالمی نیست. این پوست به صورت طبیعی چربی کمتری تولید می‌کند و ممکن است مات‌تر و کدرتر دیده شود و در برخی مواقع حتی پوسته‌پوسته به نظر بیاید که مشابه علائم پوست کم‌آب است؛ با این تفاوت که در حالت کم‌آبی، سد دفاعی پوست آسیب دیده که در نتیجه آن ممکن است با قرمزی و پوست ملتهب و تحریک‌شده مواجه شوید.

محصولی انتخاب کنید که ترکیبات اولیه مناسب دارد

هنگام خرید محصولات بهداشتیِ پوستی، روی موادی که با نیازهای خاص پوستتان مطابقت دارند، تمرکز کنید. اسید هیالورونیک و گلیسیرین دو ترکیب اساسی برای رفع کم‌آبی پوست‌ هستند.

سرامیدها نیز از جمله ترکیبات مفید و نجات‌بخش پوست خشک‌ هستند. این ترکیبات چربی‌هایی‌ هستند که ضمن نرم کردن پوست، مانع خروج رطوبت از پوست می‌شوند و به این ترتیب به ترمیم سد دفاعی آن کمک می‌کنند. روغن اسکوالن یا ترکیباتی مانند کره شی، لانولین یا ژل پترولیوم (وازلین) در کنار سرامیدها به حفظ آب در پوست کمک می‌کنند.

استفاده محتاطانه از ترکیبات قوی

«مونا آ. گوهارا»، دانشیار بالینی پوست، مهم‌ترین دلایل آب از دست دادن پوست را شرایط محیطی مانند سرما یا گرمای شدید، حمام کردن و شنا کردن مکرر می‌داند. دکتر «کاران لال»، متخصص پوست در آریزونا نیز به بیماری پوستی اگزما اشاره می‌کند که باعث کم‌آبی و خشکی پوست می‌شود.

«ویتنی بوئی»، متخصص پوست در نیویورک درباره استفاده از رتینوئیدها و اسیدهای لایه‌بردار مانند اسید گلیکولیک هشدار می‌دهد. این ترکیبات اگرچه می‌توانند کیفیت پوست را بهتر کنند اما ممکن است پوست را تحریک کنند و به طور بالقوه سد دفاعی پوست را به خطر بیندازند و در نهایت باعث کم‌آبی آن شوند.

پایبندی به برنامه منظم مراقبت از پوست

برای آبرسانی پوست پایبندی به یک برنامه منظم مراقبتی مهم است. گوهارا پیشنهاد می‌کند در برنامه مراقبت از پوست صبحگاهی در کنار ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید، گلیسرین و سرامید، از یک شوینده ملایم استفاده کنید و روتین بهداشتی و مراقبتی صبح را با یک ضدآفتاب مناسب به پایان برسانید.

برای برنامه مراقبت از پوست شبانگاهی نیز توصیه می‌کند از یک روغن یا آب پاک‌کننده برای تمیز کردن کرم‌ها یا آلودگی‌های روز استفاده کنید و سپس آن را با یک شوینده ملایم بشویید. پس از آن با سرم‌های درمانی و یک مرطوب‌کننده مغذی کار را به پایان برسانید.

آب موردنیاز بدن را از تغذیه دریافت کنید

به گفته دکتر بوئی، بخشی از آب دریافتی ما از غذایی که می‌خوریم تامین می‌شود. این آبی که از غذا تامین می‌شود، به آرامی از داخل سلول‌های غذا آزاد می‌شود و می‌تواند منبع ثابتی برای آبرسانی باشد. او سبزیجات غنی از فیبر مانند اسفناج، انواع توت‌ها، طالبی و فلفل دلمه‌ای را توصیه می‌کند که ضمن افزایش آب در بدن، میکروبیوم روده را نیز سالم و متنوع نگه می‌دارد که برای سلامت پوست مفید است.

آب بنوشید

به گفته بوئی، اگرچه نوشیدن آب به‌تنهایی کار زیادی برای پوست نمی‌کند، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف آب کافی می‌تواند آبرسانی سطحی و عمقی پوست را مخصوصا در افرادی که پوست کم‌آب دارند، افزایش دهد. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که پایبندی به توصیه‌های آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده برای مصرف مایعات (۲.۷ لیتر در روز برای زنان و ۳.۷ لیتر برای مردان) در صورت ترکیب با رژیم مناسب و محصولات آبرسان، می‌تواند برای پوست هم مزایایی داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=36171
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.