• امروز : پنجشنبه, ۱۰ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 May - 2024
امروز 6

اخبار ویژه

رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ استپ وزنی چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ چرا باید از رژیم غذایی دیابتی پیروی کرد؟ روان‌ تنی یا اختلال سایکوسوماتیک به چه معناست؟ اسکلرودرما چیست؟ گیاهان می‌توانند منبع انرژی تجدیدپذیر بعدی باشند ۲۹ روز تا انتخابات؛ واکنش‌ دولتمردان به کاندیداتوری/ چه‌کسانی می‌توانند فردا ثبت‌نام کنند؟ افتتاح بیش از ۲۶ هزار مسکن در استان تهران تعیین قهرمان ۱۲ فصل در هفته پایانی لیگ برتر/ دومین دوئل سرخابی‌ها پرداخت هزینه درمان بیمه تکمیلی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تا پایان فروردین

0

افتتاح راه‌آهن رشت – کاسپین درگیر وعده و شعار

  • کد خبر : 35887
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
افتتاح راه‌آهن رشت – کاسپین درگیر وعده و شعار
با توجه به اهمیت ویژه خط ریلی رشت - کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب این پروژه ریلی طی سال‌های اخیر مسؤولان کشوری زودهنگام آن سخن گفتند، اما همچنان در حد وعده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، بهره‌برداری از خط ریلی رشت – کاسپین زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

با تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می‌شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور را به‌همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.

کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهره‌برداری از این خط ریلی زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه‌ای است، موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در آن از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار می‌باشند.

موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین‌المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌تواند به بهره‌برداری حداکثری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود.

قطار وعده‌ها روی ریل رشت – کاسپین

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت – کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط‌آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد. پروژه راه آهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و از مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.

کندی روند تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین در دولت پیشین

علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور وقت ایران تأکید ویژه‌ای به تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین و رشت – آستارا داشتند اما روند پیشرفت پروژه رشت – کاسپین به کندی پیش می‌رفت. استاندار گیلان یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین را کم‌کاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.

تاکید بذرپاش بر تسریع در اجرای پروژه‌های ریلی رشت – کاسپین

مهرداد بذرپاش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: ‏‏با تاکید رئیس جمهور در جلسه بررسی پروژه‌های اولویت‌دار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ‎ایران راه، تکمیل طرح‌های زیرساختی کریدوری تسریع می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه آهن یزد -اقلید در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.

سومین ابر پروژه ریلی کشور در آستانه افتتاح

اگرچه سرعت اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین قابل قبول است اما همچنان روی ابر «وعده‌ها» سیر می‌کند و فقط در یک سال گذشته چندین بار مسؤولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح زودهنگام آن سخن گفتند اما در حد وعده بود و همچنان زمان دقیقی از افتتاح این خط ریلی وجود ندارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=35887
  • منبع : https://www.mehrnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.